Page content

Goed zien, dat kan!

Goed zien dat kanIs jou ook altijd verteld dat een bril, lenzen of laseren de enige mogelijkheden zijn om weer goed te gaan zien? Dat je zicht niet kan verbeteren en dat je ogen alleen maar slechter kunnen worden? Dit is niet waar! Jouw ogen zijn ervoor gemaakt om deze wereld te aanschouwen en ze zijn niet gemaakt om door glas te kijken. Als je door glas kijkt, worden de kleuren fletser en verdwijnt de diepte. Vergelijk maar eens hoe het is als je naar buiten kijkt door een dicht raam en als je dat doet als het raam openstaat. Zie wat een verschil! Als je een bril of lenzen draagt, kijk je de hele dag door glas.

Hoe kan het dat je slecht ziet?

Je ziet slecht doordat er spanning zit in de oogspieren. Een oogbol is van nature heel zacht, daar kun je in knijpen. Dit is precies wat gespannen oogspieren doen: ze knijpen in de oogbol waardoor deze vervormt en niet meer mooi rond is. Hij is te lang of te kort, afhankelijk van welke oogspieren precies te gespannen zijn. Als de oogbol vervormd is ga je wazig dichtbij of in de verte zien, of je krijgt een verdraaiing in het zien.

Spanning spieren veranderen vorm van de oogbol

 

Waar komt spierspanning vandaan?

Er zijn allerlei oorzaken waardoor de oogspieren zich teveel kunnen gaan aanspannen. Voeding heeft invloed op de kwaliteit van het zien. Geraffineerde suiker en geraffineerde granen hebben een schadelijke uitwerking op de ogen en de oogspieren. Licht en donker zijn ook van invloed. Ogen hebben daglicht nodig maar als ze in rust zijn, dus als we slapen, is het juist van belang dat het donker is. Pas dan kunnen de ogen goed tot rust komen. Stress heeft een grote invloed op de spanning van de oogspieren. Maar ook harde, onverwachte geluiden, onverwerkte emoties, een verkeerde lichaamshouding, ongezonde lucht. Het zijn allemaal invloeden die spanning kunnen geven in de oogspieren, waardoor je slecht gaat zien.

Ontspanning is de sleutel

goed zien dat kanHet is belangrijk om de oogspieren weer te leren ontspannen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te palmeren, dit is een heerlijke, meditatieve ontspanningsoefening voor de ogen. Je geeft dan echt extra aandacht aan de ogen en je laat de spanning die er zit helemaal los. Vaak zien mensen in ieder geval een kort moment helemaal helder en scherp na het palmeren. Daarna komt de spanning weer terug. Hoe beter je voor je ogen zorgt, hoe langer de periodes van scherp zien zullen worden. Naast palmeren is het dus ook belangrijk om te leren die ontspanning “vast” te houden. Hoe kun je zo veel mogelijk ontspannen zijn tijdens het zien? Er zijn allerlei oefeningen die je hierbij kunnen helpen.

Herinnering en Verbeelding

Je kijkt niet alleen met je ogen, maar ook met je visuele centrum. Deze bevindt zich achterin je hoofd onder de schedel, in de visuele cortex. Als je slecht ziet, gebruik je maar een klein deel van dit visuele centrum. Hoe beter je ziet, hoe actiever het wordt, en andersom. Behalve het zicht zit ook je herinnering en verbeelding in dit deel van de hersenen. Oefeningen die je verbeeldingskracht en geheugen aanspreken, hebben dan ook een groot effect op de ontspanning van de ogen en op het zien.

Verspringen

goed zien dat kanOgen houden van beweging. Als ogen één seconde stilstaan, ontstaat er al spanning in de oogspieren. Ogen die slecht zien, bewegen te weinig. Bij de beweging gaat het er niet om dat je alleen de ogen beweegt, maar dat dit in samenwerking gaat met je nek en de rest van je lichaam. Van nature verspringen ogen van object naar object. Dit kunnen ook hele kleine bewegingen zijn. Je kunt bijvoorbeeld naar een vlieg kijken en dan met je zicht verspringen van vleugel naar vleugel, van de bovenkant van de vleugel naar de onderkant van de vleugel.

Vaak kijken mensen teveel alleen met de ogen en blijft de rest van het lichaam stokstijf stil. Maar alleen de juiste combinatie van het bewegen van de ogen en het lichaam geeft ontspanning. Uit onderzoek is gebleken dat als mensen een half uur bewegen, wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, het zicht met een halve dioptrie verbetert.

Kijken zonder bril of lenzen

Je oefent de ogen al door geen bril of lenzen te dragen. Dit is niet altijd makkelijk, zeker als je een hoge sterkte heb. Maar veel mensen ervaren het wel als prettig om zonder bril of lenzen te zijn, ook al is de wereld wazig. Leren accepteren dat je wereld soms wazig is, is een belangrijk proces. Als je je gaat verzetten tegen de waas die je ziet, ontstaat er frustratie en ga je juist slechter zien. Accepteren dat het je frustreert dat je wazig ziet, is dan de eerste stap. Ik adviseer mensen altijd om een zwakkere bril te kopen en deze bril aan een touwtje te hangen om de nek. Zodat op momenten dat je echt even scherp wilt zien, je de bril op kan zetten.

Wil jij ook van je bril of oogklachten af?

Door te blijven wandelen op de platgetreden paden zal de conditie van je ogen waarschijnlijk verder verslechteren. Als je echt van je oogklachten af wilt, moet je zelf besluiten tot actie over te gaan. Je kunt nu de eerste stap zetten en beginnen met het downloaden van mijn gratis e-book. Daarin geef ik je zeven heldere tips om je te helpen je ogen te genezen en weer goed te gaan zien.

Schrijf je hier in:

zeven tips om goed te gaan zien

 





 

 

Jouw ogen zijn mijn passie. Ik geef cursussen, introductieworkshops en privélessen, waarin ik je leer hoe je met de methode van Dr. Bates op een krachtige manier voor je ogen kunt zorgen. Velen vóór jou hebben er al baat bij gehad. Er is ook een digitale cursusvariant, waarmee je thuis op de bank aan de slag kunt en waarin ik je in zestien weken begeleid naar gezonde ogen. Klik hier voor een overzicht van alle cursusmogelijkheden.

Wil je een reactie achterlaten, zodat ook anderen profijt kunnen hebben van jouw ervaringen? Dat kan middels onderstaand reactieformulier.

 

    Comment Section

    1 reactie op “Goed zien, dat kan!


    Door Anne op 19 december 2012

    Ik heb het fitnessen weer opgepakt! Net een uur gefitnesst onder begeleiding van een fitnessinstructeur. En, op de terugweg op de fiets, had ik af en toe dat ik op de fiets korte scherpe beelden zag. Ik was ook minder gefocust op het wel of niet scherp zien. Ik was meer met mijn lijf bezig dan met mijn ogen.
    Dus fitnessen helpt ook, om beter te gaan zien!
    En om je bewuster te worden van je hele lijf. Want, het zijn niet alleen je ogen die slecht zien, het is heel je lijf, wat niet helemaal in goede conditie is, en naar mijn mening gaat je zicht ook vooruit als je algehele conditie beter wordt (klinkt ook heel logisch, toch?)

    Ik voel me in ieder geval al stukken beter dan voordat ik naar de fitness ging!

    Plaats een reactie


    *