Page content

Goede voeding belangrijk voor de ogen

keuekengerei

Goede voeding is belangrijk voor de ogen. En niet alleen voor de ogen, maar ook voor de hersenen, die onderdeel uitmaken van het visuele systeem. Helaas krijgen je ogen en hersenen over het algemeen niet de voedingsstoffen binnen waarnaar ze zo reikhalzend uitkijken. Ik heb me de afgelopen jaren intensief verdiept in dit onderwerp en het belang van voeding voor goed zicht. Als je de artikelen en blogberichten leest die op deze website staan, zul je zien dat ik een voorstander ben van het eten volgens Weston Price. Dat houdt onder andere in: voed je met biologisch (orgaan)vlees en dierlijke vetten. Alleen door het dagelijks eten hiervan krijg je genoeg van de stoffen binnen die je ogen en je hele visuele systeem gezond houden.

Goede voeding belangrijk voor de ogen

Hoewel die twee prachtige blauwe, bruine of groene kijkertjes het meest in het oog springen, gebeurt het ‘zien’ eigenlijk in de hersenen. Als je ergens naar kijkt komen de beelden via de pupil je oog binnen, maar die beelden hebben eerst nog een lange weg te gaan voordat ze ook echt een ‘plaatje’ vormen. Een lange weg die in een fractie van een seconde wordt afgelegd: licht komt samen op het netvlies en wordt van daaruit meegenomen via de vezels van de oogzenuwen. Dwars door de hersenen schiet de informatie, om helemaal achterin het hoofd aan te komen in de visuele cortex. In dit deel van de hersenen worden de prikkels vertaald in beelden en pas op dat moment zie je datgene waarnaar je kijkt. Dit proces kost veel energie en kijken doe je de hele dag door. Ogen, prikkeloverdracht en hersenfunctie vragen dan ook voeding, voeding en nog eens voeding.

Vitamine Avlees eten voor goed zicht

Om goed te kunnen zien heb je vitamine A nodig. Deze stof voedt de lichtgevoelige cellen op het netvlies, de staafjes en de kegeltjes, en zorgt ervoor dat je goed ziet bij weinig licht of in het donker. Als je er een tekort aan hebt, ondervinden de ogen daarvan als eerste schade. In medische kringen wordt vitamine A ook wel de ‘antixerophtalmische vitamine’ genoemd. Deze term verwijst naar een aandoening waarbij het oog geen tranen meer kan maken, als gevolg van een tekort aan vitamine A. Bij dieren is al bekend dat een tekort kan zorgen voor misvormingen aan de ogen.

Het verhaal bestaat dat wortels goed zijn voor je ogen. Het klopt dat er bètacaroteen inzit, een stof die je lichaam beperkt kan omzetten in vitamine A. Maar niet iedereen kan dat, kinderen en diabetici bijvoorbeeld niet. Haal je vitamine A in plaats van uit wortelen liever uit dierlijke vetten en met name uit orgaanvlees. Het mes snijdt aan twee kanten. Lever is bijvoorbeeld een rijke bron van vitamine A en het lichaam kan deze stof veel beter opnemen in combinatie met de dierlijke vetten die in dit orgaanvlees zitten. Andere echte ‘vitamine A-bommetjes’ zijn de ogen van vissen of andere dieren. Laat ze meetrekken in de soep.

Antioxidanten

Antioxidanten. Het is een verzamelnaam voor bepaalde vitamines (C en E) en spoorelementen (selenium en zink), die er samen voor zorgen dat vrije radicalen uit het bloed worden gefilterd. Vrije radicalen zijn schadelijke stoffen die in ons lichaam circuleren als gevolg van stress, ontstekingsreacties en gebrek aan aarding. Vrije radicalen tasten de gevoelige weefsels van het oog gemakkelijk aan en het is belangrijk dat antioxidanten ze op tijd wegvangen. Ook de werking van de hersenen en dus van het hele visuele systeem is erbij gebaat. Antioxidanten zitten in groente en fruit, maar ook hier geldt dat dierlijke producten een betere bron zijn. De voor de ogen essentiële antioxidanten lutheïne en zeaxathine krijg je binnen door iedere dag biologische eieren te eten, met name het eigeel.

In vet oplosbare vitamines

Weston Price, de onderzoeker uit de vorige eeuw die zijn voedingsprincipes baseerde op wat hij leerde door te kijken naar natuurvolkeren, wijst op het belang van in vet oplosbare vitamines. Dit zijn de vitamines A, D, E en K. Price noemde ze ‘activators’, stoffen die de hormoonklieren stimuleren. Ze zijn van groot belang voor je gezondheid, met name die van je hersenen. Een verstoorde hormoonfunctie zorgt voor allerlei problemen, waaronder slecht zicht. Je krijgt deze in vet oplosbare vitamines binnen door volop dierlijke vetten en vlees te eten. Dit zijn bronnen van deze vitamines, die goed in het lichaam worden opgenomen door de combinatie met het dierlijke vet. Levertraan van Green Pastures en boterolie kunnen een aanvulling zijn.

Mineralegoede voeding belangrijk voor de ogenn

De bodem waarop groenten geteeld worden verarmt steeds meer en  daardoor bevat de voeding niet voldoende mineralen. Magnesium komt er bijvoorbeeld heel slecht vanaf, doordat de meststoffen die in de landbouw worden gebruikt vol zitten met stikstof, fosfor en kalium;stuk voor stuk echte magnesiumkillers. En dat terwijl magnesium een van de meest belangrijke mineralen is voor ons lichamelijk en geestelijk functioneren. Iedere cel heeft magnesium nodig om te kunnen functioneren, anders gaat hij dood. Zachte weefsels, zoals die van de ogen, de hersenen en het hart, hebben behoefte aan de hoogste concentraties. Maar ook botten en tanden blijven er gezond door. Eet je suiker? Dan zorg je ervoor dat de magnesium die wel in je lichaam aanwezig is, ook nog eens wordt afgebroken.

Als landbouwgronden goed gemineraliseerd zijn, kunnen groene bladgroenten, zaden, noten en volle granen prima bronnen van magnesium vormen. Brandnetel, vogelmuur en kelp bevatten er veel van en ook het eten van Keltisch zeezout is een aanrader. Eet dagelijks een kommetje soep op basis van beestenbottenbouillon, gezouten met Keltisch zeezout, en vul zo op een natuurlijke manier je voorraad magnesium en andere mineralen aan.

Smaakt dit verhaal naar meer? Er is heel veel te zeggen over gezonde voeding voor de ogen. Klik maar eens door naar de tweede pijler waarop de VolZichtmethode rust: Voeding.

Wil jij ook van je bril of oogklachten af?

Door te blijven wandelen op de platgetreden paden zal de conditie van je ogen waarschijnlijk verder verslechteren. Als je echt van je oogklachten af wilt, moet je zelf besluiten tot actie over te gaan. Je kunt nu de eerste stap zetten en beginnen met het downloaden van mijn gratis e-book. Daarin geef ik je zeven heldere tips om je te helpen je ogen te genezen en weer goed te gaan zien.

Schrijf je hier in:

zeven tips om goed te gaan zien

 





 

 

Jouw ogen zijn mijn passie. Ik geef cursussen, introductieworkshops en privélessen, waarin ik je leer hoe je met de methode van Dr. Bates op een krachtige manier voor je ogen kunt zorgen. Velen vóór jou hebben er al baat bij gehad. Er is ook een digitale cursusvariant, waarmee je thuis op de bank aan de slag kunt en waarin ik je in zestien weken begeleid naar gezonde ogen. Klik hier voor een overzicht van alle cursusmogelijkheden.

Wil je een reactie achterlaten, zodat ook anderen profijt kunnen hebben van jouw ervaringen? Dat kan middels onderstaand reactieformulier.

 

 

 

    Comment Section

    11 reacties op “Goede voeding belangrijk voor de ogen


    Door Adrie op 20 juli 2016

    Hallo Karin ik heb erge last van droge ogen en dikwijls ontstoken oogleden dit is begonnen toen ik met een glutenvrij dieet ben begonnen ik eet heel gezond heb zelf een groenten tuin en doe alles biologisch gebruik sinds twee weken omega 3 doe wel oog oefeningen maar is nog lang niet goed


    Door Karin op 22 juli 2016

    Beste Adrie,
    Het is echt belangrijk met de voedingtips aan de gang te gaan. Beter haal je omega 3 uit goede levertraan van Green Pasture: http://wqd.nl/oiex en eet veel biologische eieren.


    Door Anja op 5 augustus 2014

    heb vandaag te horen gekregen dat mijn oogboldruk te hoog is.Zijn er mensen die met deze oefeningen,palmeren,daar baat bij hebben gehad en de oogdruk gedaald is?Waarom moet je je ellebogen ondersteunen hierbij?Je hoeft toch geen druk op je ogen uit te oefenen?Alleen verduisteren.


    Door Karin Hogenboom op 6 augustus 2014

    Je ondersteunt je ellebogen, zodat ze in rust en ontspanning zijn, als je ze optilt, heb je al snel kans dat je spanning in je schouders creëert. Je oefent inderdaad geen druk op je ogen, je verduistert alleen en dit is zeker heel heilzaam bij een te hoge oogdruk. Neem er wel ruim de tijd voor. Zeker een uur per dag (of 2 keer een half uur). Liefst nog meer.


    Door Johan op 29 december 2013

    Hoi
    Kan het zijn dat veel suikergebruik in koffie etc je kwaliteit van zien of je waarneming beïnvloedt? Je welgevoelen? Onrustig voelen etc.


    Door Johan op 29 december 2013

    Gebruik nl heel veel geraffineerde suiker. En voel me soms niet lekker. Watten gevoel in mijn hoofd, problemen met zien


    Door Karin Hogenboom op 30 december 2013

    Jazeker beïnvloedt suikergebruik je waarneming, je gaat er waziger van zien, geeft een wattengevoel in je hoofd en kan er voor zorgen dat je niet lekker voelt. Onrustig voelen kan ook de combinatie zijn met koffie gebruik. Suiker onttrekt allerlei belangrijke vitamines en mineralen uit je lichaam. Je kunt meer lezen over suiker in het volgende artikel:
    http://volzicht.nl/suiker-de-zoete-verleiding/, http://volzicht.nl/suiker-is-gi-voor-de-ogen/.
    Het is belangrijk om af te gaan kicken van suiker. Daarbij is het belangrijk dat je over gaat van suikerverbranding naar vetverbranding. Ga meer roomboter, volle yoghurt, rauwe melk, slagroom, vette vis, orgaanvlees, kokosolie eten. Meer artikelen over voeding kun je hier vinden: http://volzicht.nl/category/voeding-en-goed-zien/


    Door fabrielle op 4 november 2013

    Hi Karin ik heb de tips nog niet gelezen. Maar ik ga die we’ll heel binnenkort lezen. Ik wil we’ll graag weten als ze helpen bij iemand met een sterkt van -3.75 om -3.25. Of zijn me ogen te slecht daarvoor. Zou je aub ook een mailtje kunnen versturen. Want ik ga met me bb op het net. Dus is het niet zo makkelijk voor mij. Of u kunt me ook via fb een bericht sturen. Mijn naam op fb is Fabrielle Eduards


    Door Karin Hogenboom op 5 november 2013

    Jazeker is het ook mogelijk met jouw sterkte.


    Door Jeannette van der Loo op 15 november 2012

    Hoi Karin, het klinkt allemaal heel interessant. Heb je boekje ook gelezen. Maar ik kan nergens mijn cilinderafwijking ontdekken. Ik heb dus geen + of 1 afwijking, maar alleen cilinders in mijn glazen. Helpt het daar ook voor?


    Plaats een reactie Annuleren


    *