Page content

De VolZichtmethode

volzichthuis

Stel je voor dat de VolZichtmethode een huis is. Dan zie je een kleurig gebouw met grote ramen waar helder daglicht door naar binnenvalt. De wanden zijn van leem dat de warmte van de zon vasthoudt en het dak is bedekt met robuuste leisteentjes. Op de vloer ligt wit zand en overal staan bloeiende planten. Het VolZichthuis heeft vele kamers, zitjes, zijgangetjes, trappenhuizen en hier en daar een spannende vliering. Je kijkt je ogen uit; om iedere hoek ontdek je weer iets nieuws.

Als je zo door dit huis loopt te zwerven, kom je vroeg of laat bij een dikke, houten deur. Als je die openduwt, sta je plotseling op een verrassend groot terras van waaruit je een weids uitzicht hebt over de omgeving. Zover het oog reikt kun je alles goed zien. De contouren zijn niet messcherp maar helder en zacht. Je ziet veel meer diepte, kleur en contrast dan je ooit eerder zag. Je ogen voelen fris en gezond aan. Dit is wat ik je al die tijd zo graag wilde laten zien. Door deuitzicht VolZichtmethode te volgen, door je eigen looproute te kiezen door het huis, neem je zelf de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van jouw zicht. Je ogen vinden hun gezondheid terug en je bril kun je afzetten.

Een buitengewoon huis moet staan op stevige grondvesten. Het VolZichtbouwwerk rust op drie solide pijlers, die het fundament vormen van alle oefeningen, adviezen en informatie die ik je bied. In de loop van vele jaren is de methode uitgegroeid tot wat hij nu is. Alles wat ik mijn cliënten aanreik, heb ik eerst zelf door en door onderzocht en ervaren.

Pijler 1: Anders leren zien

anders leren zienZelf droeg ik jarenlang een bril en lenzen. Ik ging ervan uit dat mijn ogen alleen nog maar slechter zouden worden en stond zelfs op het punt ze te laten laseren. Gelukkig kwam ik net op tijd in aanraking met de methode van dokter Bates. Door het doen van de oogspiersontspanningsoefeningen die deze Amerikaanse oogchirurg ontwikkelde, ging ik steeds beter zien en kon ik mijn bril voorgoed afzetten. Ik raakte helemaal in de ban van zien op een natuurlijke manier. In de VolZichtcursussen die ik zelf ging geven, bouwde ik de oorspronkelijke oefeningen verder uit. Door bewust anders te gaan kijken en door je ogen te leren ontspannen, ga je beter zien. Klik hier om meer te lezen.

 

Pijler 2: Voeding

voedingNet als de meeste mensen dacht ik dat ik gezond at. Volkorenbrood, weinig vlees en vet, veel salades en niet teveel zuivel. Tot ik in aanraking kwam met de inzichten van de tandarts en onderzoeker Weston Price. Door zijn ideeën ben ik ervan overtuigd geraakt dat we terug moeten naar het voedsel van onze voorouders. Door het volop eten van eieren, dierlijke producten en dierlijk vet, het trekken van beestenbottenbouillon en het nuttigen van rauwe, volle melkproducten krijgen we de voedingsstoffen binnen die onze ogen zo hard nodig hebben. In ons gezin eten we al jaren volgens de principes van Weston Price. Klik hier om meer te lezen.

 

Pijler 3: Persoonlijke groei

persoonlijke ontwikkelingMijn ogen zijn mijn beste leraren. Is mijn zicht minder goed? Inmiddels weet ik dat daar iets achter zit. Wat zit me dwars? Iets wat op dat moment speelt? Of is het een emotie die zijn wortels heeft in het verleden? Als ik de boodschap van mijn ogen onderzoek, komt de helderheid in mijn zicht als bij toverslag terug. Ook lichamelijk kan er van alles aan de hand zijn waardoor je niet goed ziet. Zo kan een kleine scheefstand in de nekwervels er al voor zorgen dat de oogzenuwen bekneld raken. Onder “persoonlijke groei” versta ik alle stappen die je zet om verder te kijken dan je neus lang is, op zoek naar onderliggende oorzaken van je oogproblemen. Klik hier om meer te lezen.

 

Klik door op de drie pijlers, stap binnen in het VolZichthuis, en vind vele interessante artikelen en wetenswaardigheden.

Comment Section

25 reacties op “De VolZichtmethode


Door Marlo op 23 juli 2016

Beste Karin,
Ik ben 28 jaar (m) en draag al sinds mijn 12e een bril. Ik ben bijziend en heb nu ongeveer -4 en -3,5 met cilinderafwijking. Sinds ik jouw site heb gevonden, ben ik begonnen om jouw adviezen te volgen en ik ben er zeer over te spreken! Ontzettend bedankt hiervoor. Mijn vraag is hoe ik het zal afbouwen met het dragen van mijn bril en de sterkte daarvan.. Heb jij een advies / stappenplan over hoé af te bouwen mbt de sterkte van de glazen? Ik heb al een brillenkoordje aangeschaft en probeer zo min mogelijk mijn bril te dragen. Lenzen ga ik nu helemaal niet meer dragen. Ik merk dat ik nu zonder bril meer kan genieten van wat ik daadwerkelijk zie en mijn ogen voelen steeds meer ontspannen. Zodra ik mijn bril weer opzet, voelt dat eigenlijk helemaal niet goed, maar op mijn werk (kantoor) is het nog wel noodzakelijk om de letters op de PC te kunnen lezen.
Mvg
Marlo



Door Edith op 30 maart 2016

Beste Karin,

Het is nu ongeveer een week dat ik geen bril draag.
Lezen gaat nog niet zonder bril.
Vanmiddag voor het eerst tijdens een wandeling zonder bril een flits gezien.
Ik schrok er wel even van maar in je e-boek staat dat je dit zelf ook hebt gehad.
Krijg ik nu meer flitsen te zien?
Is dit vooruitgang?

Vriendelijke groet,
Edith.


Door Karin op 30 maart 2016

Beste Edith,
Super! Er zullen er vast nog meer volgen en ze zullen steeds langer duren. Zeker als je de scherpte toe kunt staan en niet weer in de spanning schiet (dat zal ook nog vaak genoeg gebeuren, dat was bij mij iig wel.


Door Edith op 29 maart 2016

Beste Karin,
Wat ben ik blij dat ik je site heb gevonden.
Ik kreeg last van droge ogen en van de druppels van de huisarts kreeg ik rode plekken, puistjes en vlekken in mijn gezicht .
Ook de zalf om dit te laten verwijderen gaf de bijwerkingen.
Bij een natuurwinkel kon ik de oogdruppels ook niet verdragen, erg branden, prikkelen.
Nu met je oefeningen met inspanning en ontspanning en palmeren, doe zoveel goed, geeft zoveel rust aan de ogen.
Ik draag een bril voor veraf en dichtbij.
Ben ook gelijk begonnen mijn bril af te zetten, eerst dichtbij was het wazig maar dit gaat nu al veel beter, ver zien gaat ook beter.
Ik ben blij met elke week een tip van je, ik zie ernaar uit!
Met een vriendelijke groet,


Door nahil op 29 december 2015

beste karin ik kan goed zien maar op een afstand niet bijvoorbeeld op school ik zit soms achterin en kan niet zien wat er op de bordt is geschreven en dat vind ik vervellen toen kwam de juf achter dat ik eigelijk bril nodig heb en elke keer als ik bij haar les heb zeurt zei dat ik een bril moet de dokter zeide da ook maar ik wil echt niet aan een bril beginnen ik denk dan dat ik aleen slechter ga zien dat ik altijd bril nodig heb en ik wil later commando worden en daar mag je geen lensen en bril hebben anders wordt je niet aangenomen ik ben maar nog 13 en ik hoop dat ik na jaar of 4 of 5 goed kan zien die kleine leters op een afstand waar mijn klasgenoten wil kunnen zien maar snap nog steets niet die methode waar je weer goed kan zien zonder bril en lensen kan je me helpen


Door Karin op 29 december 2015

Beste Nahil,
Je hebt gelijk dat je alleen maar slechter zal gaan zien door een bril te gaan dragen. Mocht je het toch gaan doen voor school, gebruik hem dan alleen voor het bord en zet hem daarna af. Door goed voor je ogen te zorgen en ze te leren ontspannen kun je weer beter gaan zien. Wat goed in ieder geval goed is: Veel buiten zijn, bewegen, beperk gebruik computer, tablet, smartphone, gebruik geen suiker. Je kunt mijn gratis ebook downloaden en eens met je ouders doorlezen: http://volzicht.nl/gratis-ebook-zeven-tips-om-goed-te-zien/


Door Stief op 15 november 2015

Beste Karin

Zo’n 5 jaar geleden begon mijn zicht te verminderen, toen was ik 16, nu 21. Dit was na een stressvolle periode.
Vervolgens heb ik hier nooit wat mee gedaan, ook niet naar de opticien geweest. Nu wil ik graag mijn ogen verbeteren en weer beter leren zien. Ik denk dat ik -1 heb, met een bril van een vriend die ook -1 had zag ik hier helder mee.
De laatste dagen ben ik begonnen met knipperen, ogen yoga en palmeren en meer bewegen met de ogen. Het helpt erg goed, ik begin vaak al helderder te zien.
Wel heb ik af en toe last aan de zijkant van mijn ogen, het voelt als of de spieren zich verkrampen. In het donker zie ik ook nog niet zo goed. Zou het helpen om met een slaapmasker voor de ogen te slapen. Ik hoop op een ractie.

Alvast erg bedankt voor alle tips!

Met vriendelijke groeten,

Stief


Door Karin op 16 november 2015

Beste Stief,
Wat mooi om te lezen dat je zo snel resultaat hebt. De spanning die je voelt zal er waarschijnlijk altijd al hebben gezeten, maar doordat je de ogen nu gaat ontspannen, ga je deze spanning voelen. Op het moment dat je het voelt is het beste om de ogen te palmeren, al is het maar een kort moment.
Zorgen voor een goed verduisterde kamer is het allerbeste, maar een slaapmasker kan ook.


Door Werner Jansen op 9 november 2015

Ik lees sinds 5 jaar niet zo scherp meer en heb het idee dat de letters steeds iets waziger worden. Bijziendheid heet dat geloof ik en het is gerelateerd aan het ouder worden, neem ik aan (ik ben 46 jaar). Ik heb tegenwoordig een goedkope leesbril (+1). Mijn oogprobleem is dus -nog- niet zo groot maar vind het toch heel fijn als ik het proces om kan buigen. Kan ik met mijn geringe oog probleem óók geholpen worden? Ik las hier dat mijn oogbollen te lang zijn; kan ik dit door oefeningen verhelpen? Groet, Werner


Door Karin op 10 november 2015

Beste Werner,
De klachten die je hebt noem je verziendheid, hierbij speelt niet een te lange oogbol.
Je kunt dit proces zeker omkeren. Het gaat niet alleen om oefeningen doen, ook voeding, licht en donkerte speelt een belangrijke rol. Heb je mijn gratis ebook al gedownload, met deze tips aan de gang gaan is een belangrijke eerste stap:
http://volzicht.nl/gratis-ebook-zeven-tips-om-goed-te-zien/


Door renate op 8 november 2015

Hoi Karin, bedankt voor de vele en mooie tips. Even n vraag: Mijn ogen hebben nu sterkte plus 3,5 en 4,5. en ik draag een varifocusbril. Als ik aan de slag ga met de oefeningen wordt waarschijnlijk mijn zicht beter. Maar ik kan niet om de maand een nieuwe bril aanschaffen. Hoe ga ik hier mee om?
En wat doet een rasterbril? en waar koop ik deze? groetjes, Renate



Door Anita Bijnens op 31 augustus 2015

Beste Karin, bedankt voor de toezending van het E boek met de zeven tips. Heb het boek uitgeprint en gelezen. Interessant! Voor mij is het geen probleem om zonder bril of lenzen door het leven te gaan (behoudens bijzondere omstandigheden zoals tennissen en autorijden. Heb twee verschillende ogen (een voor dichtbij (L) en een voor veraf (R) te kijken). Mijn ogen hebben gedurende mijn loopbaan veel te verduren gehad. Elke dag stapels dossiers bekijken. Probleem waar ik wel mee zit zijn de zgn. “mouches volantes”. Dit fenomeen is een aantal jaren geleden begonnen in mijn bijziend oog en naderhand ook in mijn andere oog. Ongeveer een week geleden vermeerderden de vlekken in mijn rechteroog (zwarte grote vezel en een deel alsof ik door een olievlek keek). Heb je een goed advies voor me om van de “mouches volantes” af te komen.
Hartelijk groet.
Anita
P.S. ben op je site terechtgekomen omdat iemand me op het spoor heeft gezet van oogyoga.



Door Jennifer op 30 augustus 2015

Hallo, Ik heb al een atlas-correctie gehad, heb een aantal jaar Weston Price gegeten, maar mijn ogen zijn nooit vooruit gegaan. Ik wil dit graag proberen, want het voelt beter dan mijn ogen te laten laseren. Hebben alleen de oefeningen wel zin denk je?



Door Ryan op 5 juni 2015

Mijn ogen hebben niet dezelfde sterkte. De ene is goed maar de andere is -2. Hierdoor zie ik vaak dubbel wat heel irritant is. Zou ik door de bewegingsoefeningen voor de ogen ook mijn slechte oog weer goed laten zien? Volgens de dokter zal ik altijd mijn -2 houden en altijd een bril/lens moet dragen. Met beide ogen zie ik gewoon net zo goed als een normaal oog. Dat komt omdat ik alleen met mijn goede oog kijk. Dus ik had de vraag of ik hierdoor ook mijn ene oog kan trainen om weer normaal te kunnen zien met dat oog. En hoe lang zou ik ongeveer de oefeningen moeten doen totdat je echt verschil ziet in sterkte van het oog.

Ryan


Door Karin op 6 juni 2015

Beste Ryan,
Je kunt zeker iets aan dat zwakke oog doen. Mijn algemene tips uit mijn gratis ebook zijn goed om toe te gaan passen. Daarnaast zijn er ook aparte oefeningen voor het luie oog en het samen werken van de ogen. Daar kun je een privé consult voor afspreken. De tips uit dit artikel kan ik je ook aanraden om iets mee te gaan doen. http://volzicht.nl/oogklachten/strabisme/alternatieve-behandelingen-bij-strabisme/


Door Lisette op 17 april 2015

Doe het palmeren en het zwaaien, ook probeer ik de koolhydraten zoveel mogelijk weg te laten, vanochtend genoot ik enorm van de groene struiken, ik zag zoveel diepte en zoveel kleur, later op de dag ging het toch weer veel slechter met kijken en daar baal ik dan zo van. Dan denk ik, toch maar weer de bril op, maar doe het dan niet, het zou fijner zijn als mijn zicht gewoon de hele dag goed zou zijn 🙂
Sommige mensen om mij heen zie ik bergen fruit en suiker eten en die hebben geen bril maargoed die weten misschien niet hoe hun zicht zou zijn als ze dat niet deden


Door Karin op 18 april 2015

Veel mensen weten niet van die diepte ervaring die je hebt beschreven. Geniet van die momenten en weet dat ze er zijn doordat je de bril niet draagt. Met bril zouden die momenten er niet zijn geweest.


Door Carina op 4 april 2015

Ben pas 4 dagen bezig met de oogoefeningen en ook vooral de oog-yoga.
Voel nu al dat mijn ogen veel rustiger worden hoef niet meer af toe mijn ogen dicht te doen omdat zij vermoeid voelen. Het voelt als een klein wonder.
Zal nooit meer van mijn bril af komen, daarvoor ben ik te bijziend en ben bovendien staar aan het ontwikkelen.
Maar ik ga door met de tips en oefeningen en wie weet, zeg nooit, nooit.
Carina


Door Karin op 4 april 2015

Hoi Carina,
Wat mooi dat je al zulke verbeteringen bemerkt. En zeg inderdaad nooit nooit, sta open en ontvang, zonder verwachtingen.


Door Ron op 2 april 2015

Ik heb zelf een leesbril en de glazen worden steeds sterker. Is de voeding cruciaal om weer zonder bril te kunnen lezen? Ik ben nl vegetariër en wil wel weer zonder leesbril kunnen lezen, maar je krijgt mij niet aan vlees, vis, gevogelte en koemelk.

Groeten,
Ron


Door Karin op 3 april 2015

Voeding is een belangrijke factor, maar veel bereiken ook beter zicht door de oefeningen. Voeding kwam bij mij als laatste op mijn pad. Ga gewoon proberen zou ik zeggen.

Plaats een reactie


*