Page content

Hoe ontspan je je ogen als je net de bril hebt afgezet?

Hoe ontspan je je ogen als je net de bril hebt afgezet?

Hoe ontspan je je ogen als je net de bril hebt afgezet? Dat is nog niet makkelijk. Want ineens is daar die waas voor je ogen, en weg is de scherpe wereld van het kijken door glas. De ene dag kun je daar beter tegen dan de andere. Hoewel ik na jaren zonder bril te zijn nu meestal goed en helder zie, zijn er soms van die ochtenden dat het kijken niet lekker gaat. De wereld lijkt dan waziger dan anders. 

Het is weer zo’n ochtend…

Vanmorgen had ik weer zo’n ochtend. Dan merk ik aan mijn ogen dat er iets aan de hand is. Dat ik gestresst bezig ben om de kinderen op tijd naar school te krijgen. Dat ik in mijn hoofd bezig ben met wat ik allemaal wil doen deze dag, in het is weer zo'n ochtendplaats van bij het moment zelf te zijn. Dat ik me moe voel. Dat ik me ergens rot, verdrietig, boos over voel, zonder dat ik me er bewust van ben wat het is. Door het wazige zien merk ik dat er iets niet lekker loopt. Meestal, door er even bij stil te staan en aandacht te geven aan de stress, moeheid, emoties, gaat het zien daarna weer veel beter.

Alle aandacht naar mijn ogen

…Maar soms ook niet. Vanmorgen had ik zo’n moment dat het zien niet lekker ging, maar dat het me ook niet duidelijk werd waarom dit precies was. Wat ik wel merkte, was dat deze wazige wereld en mijn ogen al mijn aandacht opeisten. Ik kwam er maar niet van los en raakte erin gevangen. Hoe kon ik het nu omdraaien? Zien is zo allesomvattend. Je ziet de hele tijd van alles, hoe kon ik er nu voor zorgen dat ik niet bezig was met het zien?

Focus op iets anders!

focus op neus“De focus op iets anders richten,” kwam toen in me naar boven. Dat klonk als een goed idee. Ik begon mijn aandacht eerst te richten op alles wat ik hoorde. Maar het was nogal een herrie op straat, dus dat voelde ook niet zo prettig. En van te veel lawaai ga je waziger zien, heeft dr. Bates ontdekt. Voelen dan maar. Dat ging goed. Ik voelde mijn voeten op de pedalen van de fiets, mijn billen op mijn zadel, mijn handen op het stuur. Ik voelde de wind die langs mijn handen gleed.

En daarna hoorde ik mijn dochter voorbij fietsen, doordat haar fiets een geluidje maakte, en zag ik haar stralend zitten op de fiets. Een nieuwe oude fiets die haar opa aan haar had gegeven. Apetrots is ze. En zo kwam ik toch weer op het zien uit. Maar nu ineens wel vanuit ontspanning, zonder dat ik met het zien op zich bezig was.

Hoe ontspan je je ogen als je net de bril hebt afgezet?

Ik vond het een fantastisch hulpmiddel en dacht meteen aan al die mensen die net beginnen om zonder bril te zien. Ik hoor zo vaak terug dat het wazige zicht ze onzeker maakt, of geïrriteerd, of boos. En dan gaat alle focus naar het niet goed kunnen zien, naar de wazige wereld. Deze wazige wereld accepteren zoals hij is op dat moment, is heel belangrijk. Maar het verleggen van je focus op iets anders, dat kan soms ook goed helpen.

focus op oorLoop je zonder bril of lenzen? Wees niet bezig met het zien. Richt je focus op iets anders. Op je voeten, waar zijn ze, voel je voeten. Voel de zon, de regen, de wind op je huid. Voel je handen, waar zijn je handen, raken je handen iets aan? Voelt dit koud of warm, glad, zacht, hard? Welke geluiden hoor je, wat proef je als je aan het eten bent? Wat ruik je allemaal? Hoe voel je je op dit moment: blij, boos, verdrietig, tevreden?

Sensaties in je lichaam

Doordat je de focus op iets anders richt, kunnen de oogspieren zich ontspannen. Ze krijgen dan niet de opdracht om hun best te doen iets te gaan zien. Daar worden de spieren gespannen van, met als effect dat je nog waziger gaat zien. Door je ergens anders op te richten, ben je niet meer zo bezig met het zien en word je je bewust van andere sensaties in je lichaam. Ogen zijn een verbinding van de hersenen. Als de ogen hun best aan het doen zijn om te zien, dan ben je ook druk in je hoofd en je niet meer bewust van je lichaam en je omgeving. Door je focus op iets anders te richten, kunnen de ogen ontspannen, wordt het rustiger in je hoofd en wordt het zicht helderder.

Heb jij zelf ervaring met het verleggen van je focus bij het anders leren zien? Ik zou het leuk vinden als je hieronder een reactie plaatst.

Wil je de stap maken naar het afzetten van je bril, of ben je daar al mee begonnen? Dan kan het helpen om een van mijn workshops bij te wonen. Daar gaan we een hele dag oefenen met het zien zonder bril en leer ik je hoe je goed om kunt gaan met het wazige zicht. De workshops worden gegeven op verschillende locaties in het land en zijn inclusief vers bereide, oogversterkende lunchhapjes.

Data en locaties workshop Moeiteloos kijken zonder bril of lenzen:

  • Vrijdag 11 november van 10.00 uur tot 16.00 uur in Amsterdam
  • Vrijdag 25 november van 10.00 uur tot 16.00 uur in Al Nour in Groningen
  • Vrijdag 10 februari van 10.00 uur tot 16.00 uur in Amsterdam

Meld je aan voor de workshop door hier te klikken. Klik hier voor meer informatie.

Graag tot gauw ziens!

Comment Section

8 reacties op “Hoe ontspan je je ogen als je net de bril hebt afgezet?


Door bep op 21 oktober 2016

Mijn laptop was stuk gegaan. Waardoor ik moest internetten (en mailtjes lezen, krant lezen etc) op mijn mobieltje totdat ik weer een nieuwe had. Ik merkte een groot verschil. De laptop blijkt een enorme aanslag op mijn ogen te zijn, ik word daar dus echt heel erg moe van! Terwijl het mobieltje, ondanks de kleine lettertjes, voor veel minder vermoeidheid zorgde. Dit had ik niet gedacht. Nu heb ik toch weer een laptop. Ik maak al gebruik van Flux maar toch..misschien moet ik de lichtintensiteit verminderen? er komt veel straling vanaf en dat voel ik tot aan mijn voorhoofd.
dan nog een tip: Vibram fivefingershoes zijn wat mij betreft een aanrader, ze geven mij heel veel ontspanning, de aandacht gaat naar het lopen en de aarding is beter waardoor de ogen veel beter kunnen ontspannen!


Door Lisa op 16 oktober 2016

Ik volg uw mails nu al maandenlang, sinds maart denk ik.. maar ik zie nog steeds wazig, sterker nog het is erger geworden. Fietsen zondee bril is makkelijk, maar door de winkel lopen, een schooldag overleven of thuis proberen nergens over te struikelen maken mij het erg lastig zonder bril. Ik heb al sinds kerst enorme spanning op mijn ogen, niet normaal, en het wordt steeds erger. Wat nu?


Door Karin op 16 oktober 2016

Beste Lisa,
Om goed te leren zien is het ook belangrijk om anders te gaan zien, met rust, beweging en ontspanning. Dat kan ik je leren. bijvoorbeeld in een workshop: http://volzicht.nl/introductie-workshop/


Door Ria op 5 oktober 2016

durf het nog niet aan . hoe doe je dat met lezen.ik kan niet lezen zonder bril en autorijden lijkt me doodeng .


Door Karin op 5 oktober 2016

Beste Ria,
Kan me voorstellen dat het spannend is. Kom naar een workshop, dan zet je de bril af onder begeleiding en krijg je een duidelijk stappenplan mee naar huis. Dan zal je merken dat het niet zo eng is en leer je hoe je dit zelf toe kunt gaan passen.


Door Marjan op 4 oktober 2016

Het klopt helemaal Karin wat je ons vertelt. Ook als ik graag scherp wil kijken lukt het me niet, mijn ogen voelen dan snel gespannen en mijn gevoel gaat dan al snel naar onmacht en ik veroordeel mijn ogen. Door te accepteren dat het is zoals het is en de wazigheid te aanvaarden merk ik meteen ontspanning. Des te meer ik er de focus op leg des te meer last ik krijg van wazig zicht. Door naar binnen te keren en de emotie toe te laten geeft mij bijna meteen al blijvende verlichting en daardoor beter zicht. Dank voor je mooie en leerzame blogs!


Door Marc op 4 oktober 2016

Interessante site! Zelf ben ik al bijna 10 jaar bezig met de Batesmethode. De voornaamste les is dat je niets kunt doen om je gezichtsvermogen te verbeteren, je moet leren je ogen zelf het werk te doen, zonder je er constant mee te bemoeien. Hoofdstuk 10 (Strain) uit het boek van Bates is de essentie: het is er vanaf de wieg al ingeramd dat we om iets goed te kunnen doen, iets moeten leren. Leren zien hoef je niet, dat gaat vanzelf. Psychische ontspanning, je niet druk maken om wat je ogen doen, is met stip het belangrijkste punt.
En verder herken ik het verhaal vanuit Karin uit de praktijk. Maak je je druk, heb je stress, ben je vooruit aan het denken, heb je even geen overzicht over wat je allemaal moet doen, etc., dan ‘zie’ ik het meteen terug: een tikkeltje wazig zicht. Erg interessante materie.


Plaats een reactie


*