Page content

Zeven tips om je zicht te verbeteren

Zeven tips om je zicht te verbeteren

Dr. Bates, een oogarts en oogchirurg uit de vorige eeuw, heeft een goede, simpele methode ontwikkeld om goed te leren zien. Hij merkte al snel dat de brillen die hij zijn patiënten voor schreef niet hielpen om beter te gaan zien. Sterker nog, als hij deze mensen een jaar later weer zag, waren de ogen niet vooruit, maar achteruit gegaan. Hoe kun je je zicht wel verbeteren? Hier volgen zeven tips om je zicht te verbeteren, ontwikkeld door dr. Bates.

Ontspannen van de ogen

Dr. Bates ontdekte dat ogen slecht gaan zien doordat de oogspieren gespannen zijn. Volgens hem is de sleutel tot goed zicht, het ontspannen van de ogen. Een makkelijke, effectieve manier om de ogen te ontspannen is palmeren: met je handen de ogen afsluiten voor het licht. Als het donker is en er niets te zien is voor de ogen, dan zien de oogzenuwen als ze in rust zijn, perfect zwart. Meestal zie je toch wel kleuren als je je ogen afsluit voor het licht, omdat ze niet ontspannen zijn. Door de duisternis te creëren met je handen en het sluiten van je ogen, geef je ontspanning aan de ogen. Klik hier voor meer informatie over hulp bij het ontspannen van de ogen.

Het bewegen van de ogen

dr. BatesDr. Bates ontdekte dat als ogen een seconde stilstaan er al spanning ontstaat in de oogspieren. Staren en turen geeft dus spanning en de ogen gaan er slechter van zien. Wij staren en turen met zijn allen vele uren achter de computer. Het is dus belangrijk voor de ogen om te bewegen. Niet zozeer het los bewegen van de ogen. Lichamelijke beweging zorgt ervoor dat de ogen als vanzelf gaan bewegen. Ook het zien van beweging laat de ogen al bewegen. Dus wandelen, voetballen, fietsen zijn goede oefeningen voor de ogen. Maar ook het kijken naar bijvoorbeeld spelende kinderen in een park.

Verspringen van de ogen

Ogen die op een natuurlijke manier kijken, verspringen continu. Ze staan nooit stil. Het is een samenspel van de gedachte/aandacht, het bewegen van de ogen, het bewegen van de nek, het bewegen van het lichaam. Kleine kinderen bewegen vaak nog op een natuurlijke manier. Als je een bal gooit naar een kind, dan zal het direct naar de bal toegaan, de bal volgen, niet alleen met de ogen, maar met het hele lichaam. Volwassenen schrikken vaak van de bal, en zeggen sorry als ze hem niet vangen.

bloemenGeheugen

Dr. Bates ontdekte dat geheugen oefeningen zijn patiënten hielpen goed te gaan zien. Een voorbeeld is het verhaal van een mevrouw in zijn praktijk. Een collega oogchirurg kwam langs en herkende de mevrouw. Zij stond bij hem op de wachtlijst om geopereerd te worden aan ernstige staar. Bates vroeg hem de ogen van de vrouw te bekijken door zijn retinoscoop (een apparaat om ogen te onderzoeken). Dat deed hij en constateerde ernstig staar. Bates vroeg de vrouw of ze van bloemen hield en wat haar lievelingsbloem was. De vrouw gaf hier antwoord op en de collega arts constateerde tot zijn verbazing dat de staar was verdwenen.

Verbeelding

Bates werkte ook veel met simpele verbeeldingsoefeningen. Hij deed veel oefeningen met de letterkaart. Hij liet mensen naar een letter op de kaart te kijken, die ze niet goed konden zien, bijvoorbeeld de letter C. Daarna vroeg hij de ogen te sluiten en zich voor te stellen dat deze letter zwarter is dan ze net zagen en de achtergrond witter. Vaak met als resultaat dat als mensen dan weer naar de letter kijken ze hem ook echt als zwarter zien.

Kleine lettertjes Zeven tips om je zicht te verbeterenKleine lettertjes lezen

Het lezen van kleine lettertjes is alleen mogelijk  als de ogen ontspannen zijn, ontdekte dr. Bates. De ogen moeten namelijk wel verspringen om de letters te kunnen lezen. Grote letters neigen eerder tot staren, omdat je ze in één oogopslag kunt zien. Met regelmaat lezen van kleine lettertjes is dus een goede oefening voor de ogen.

Zonlicht

Zoals duisternis de ogen ontspant, telt dit ook voor het zonlicht. Hoe meer we ons afsluiten voor zonlicht, hoe gevoeliger we worden voor het zonlicht. Zonlicht is een belangrijke voedingsbron voor de ogen. Ogen zijn lichtorganen en 75% van het licht dat door de ogen naar binnen stroomt gaat via de hypothalamus naar belangrijke organen in je lichaam en dus ook naar je hersenen. De overige 25% gebruiken ze voor het zien en de ogen zelf.

Wil je jouw zicht ook verbeteren? Kom dan naar een cursus of workshop Moeiteloos kijken zonder bril of lenzen. Klik hier voor meer informatie.

zwemmen zeven tips om goed te gaan zienIk heb 53 jaar een bril gedragen.

Van jou zou ik graag willen weten wat jouw drie tips zijn om beter te gaan zien. Als je jouw ervaringen hieronder deelt, ontvang je van mij gratis het e-book: Waarnemen met Nieuwe Ogen van Lies Kruiniger, die nooit had bedacht dat hij zonder bril door het leven zou kunnen: “Karin, ik stelde een vraag aan jou ter onderbouwing van mijn vooruitgang: Ik wilde een bevestiging van jou of ik beter kan zien. Haha. Iemand die het kanaal overzwent en in Engeland op het strand vraagt: “Kan ik zwemmen?” Het is zo nieuw en ik begrijp het niet. Al mijn vezels jubelen en ik denk, droom ik nou? Ik heb 53 jaar een bril gedragen. Nou, dan kan ik toch niet zo maar…..”

Vond je dit artikel waardevol, druk dan op een van onderstaande knoppen om het artikel te delen via facebook, twitter, linked in of google plus. Zodat meer mensen op de hoogte raken dat ze hun zicht kunnen verbeteren.

 

 

Comment Section

27 reacties op “Zeven tips om je zicht te verbeteren


Door stefania op 14 september 2016

ik zou graag weten of er oefeningen zijn. Voor problemen met het vertroubeling v/h hoornnetvlies..ik zou een transplantatie moete laten doen.Maar heb er schrik van als het verkeerd uitpakt.Is er nog iets te verbeteren met oefeningen .Hier in Belgie geven ze niet veel informatie;weten july nog iets .Ik heb het boek van dokter Bates maar ik heb geen lijsten van letters om te oefenen.


Door Eva op 14 september 2016

Beste Stefania

goed om met je ogen aan de slag te gaan. Via de VolZicht methode leer je wat nodig is in jouw situatie.
Op de website kun je zien wat we voor je kunnen betekenen.
Hartelijke groet, Eva, medewerker VolZicht


Door Annemarie op 16 juni 2014

Met veel nieuwsgierigheid ben ik me aan het verdiepen in de informatie op deze website. Ik was al wel bekend met de theorie van Dr. Bates, en doe het palmeren al regelmatig.

Ik heb nog wel twijfels over de te volgen route om beter te gaan zien zonder bril.
Ik ben bijziend , en draag een bril ( – 4,25 en -3,00 , en cilinders) . Lezen en schrijven doe ik meestal wel zonder bril, al merk ik dat dat soms meer spanning in de nek geeft omdat ik dan wat dichterbij moet gaan.
Nu heb ik sinds een paar jaar last van vestibulaire migraine, dat wil zeggen draaiduizeligheidsaanvallen en daarnaast eigenlijk iedere dag lichte duizeligheid als ik beweeg ( of als objecten bewegen). Visuele informatie is enorm prikkelend ; beelden in de periferie zijn even krachtig als beelden in het centrum van het gezichtsveld. Daarnaast behoorlijk veel migraine -hoofdpijn, getriggerd met name door hormonale schommelingen en flikkerend (zon)licht .
Van het ene op het andere moment ben ik flink beperkt geraakt in m’n activiteit. Buiten lopen is al een klus vanwege de “bewegende” beelden, zoals een verticaal hek, of zonlicht dat tussen bomen door schittert. Dit maakt misselijk, duizelig en geeft vaak hoofdpijn. Dus buiten vrijwel altijd een zonnebril op, helaas.

Ik heb wel eens een klein stukje buiten gelopen zonder bril, maar dan is m’n evenwicht helemaal van slag, ik durf dat niet goed aan.
In huis durf ik het wel, maar ik merk dat de afwisseling van ‘wel bril ‘ naar ‘niet bril’ en terug erg vermoeiend is en snel hoofdpijn geeft, zoals iemand anders ook al beschreef.
Overigens doe ik verder veel aan meditatie/ontspanningsoefeningen/TRE en eet/leef heel gezond al jaren.


Door Karin Hogenboom op 16 juni 2014

Beste Annemarie,
Vervelend de klachten die je beschrijft. Een bril kan dan een gevoel van zekerheid geven, maar het lost het probleem niet op. Het versterkt eerder wat er aan de hand is. Het kan ook best zijn dat er een oorzaak zit bij de meditatie oefeningen die je doet. Niet alle energie werk is even zuiver en zonder dat je het door hebt, kun je beïnvloed worden door energie die niet goed voor je is. Daar zijn weer oefeningen voor, om je zelf daarvan te ontstoren. Ik weet natuurlijk niet of dit de oorzaak is, maar komt zo bij me op.
Ook gezond eten heeft velen gezicht en lang niet alles waarvan we denken dat het gezond is, is echt gezond voor ons. Zo staan veganistisch eten en raw food eten bekend als gezond, maar daar zitten veel haken en ogen aan.
Ik kan me voorstellen dat de afwisseling vermoeiend is, eigenlijk ga je ervaren dat het kijken door een bril vermoeiend is. Om te beginnen zou ik veel gaan palmeren: http://volzicht.nl/dr-bates-en-palmeren/


Door Annemarie op 17 juni 2014

Hallo Karin,
Bedankt voor je snelle reactie.
Voor wat betreft de vestibulaire migraine klachten, die zijn begonnen in de periode dat de overgang ( en dus de daling van bepaalde hormonen) volop ingezet werd. Dat verband was heel duidelijk; ook vanwege andere typische overgangsklachten.
Ik ga ervanuit dat er ook van nature geleidelijk weer meer rust in m’n systeem komt en dat dit ook positief gaat uitwerken op de klachten. En daarnaast natuurlijk ondersteunen met gezonde dingen voor mezelf doen!

Wat betreft het mediteren; ik volg sinds twee jaar het zgn. Gupta-programma, ontwikkeld voor mensen met me/cvs , onder meer gericht op het kalmeren van het stresssysteem/zenuwstelsel en op het retrainen van de amygdala. Dit heeft me zoveel meer rust, ontspanning en helderheid gebracht , en heeft eigenlijk m’n hele kijk op het leven veranderd ! Daar ben ik nog elke dag dankbaar voor .

Raw Food en Veganisme, daar voel ik me instinctief totaal niet toe aangetrokken. Ik eet zoveel mogelijk biologisch, vooral veel groenten, heel weinig zuivel, weinig tarwe/gluten, nagenoeg geen suiker, vrij veel eieren, soms (vette) vis, en ‘wildernisvlees’ ( vlees van dieren uit natuurgebieden) en af en toe biologische kip. Mijn buik/darmen varen er wel bij !

Ben jij trouwens bekend met ‘Open Focus’ oefeningen, ontwikkeld door Les Fehmi ? Hij is een klinisch psycholoog en onderzoeker, die zich al meer dan 40 jaar bezighoudt met de manier waarop we in het dagelijks leven ‘ aandacht schenken’. Hij stelt dat we vandaag de dag te veel verblijven in een soort overlevingsmodus en dat we met een vernauwde focus aandacht schenken aan de wereld om ons heen.
Hij heeft oefeningen ontwikkeld waarmee je je gewaarzijn leert verbreden. De effecten ervan zijn in onderzoekssituaties ook zichtbaar , via neurofeedback.
Ik denk dat zijn werk wel aansluit bij waar jij je mee bezighoudt.
Er is in Nederland volgens mij maar één persoon die zich hier dieper mee bezighoudt. Zie openfocus.nl

Groeten, Annemarie


Door Karin Hogenboom op 17 juni 2014

Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken. Mijn oefeningen hebben ook als effect dat je met een open blik gaat kijken, het beeld toelaat ipv je best te doen om dingen te zien.


Door irene op 20 juli 2014

hoi karin? mijn naam is irene ” ik heb je Ebook ontvangen nog bedank ervoor! ik heb met plezier gelezen , vond je verhaal ook interasant” dezelfe dag ben ik ook aan begonnen het gaat redelijk goed mijn jeuk is opgehouden ,mijn oog lijk sterk voelt wat sterker aan maar ” ook dat ik nu in overgang ben is het soms afwisselen met mijn oog. maar ik geeft niet op hoor ik ben zozo 2x per dag aan het trainen. grtjs irene kaya.


Door lucas v op 17 mei 2014

Hallo,

Ik heb verleden jaar een rasterbril gekocht en ik word er doodnerveus van !
Ik draag een bril sedert mijn 12de en vanaf dag 1 haatte ik die. Van mijn 18e tot mijn
38ste ongeveer droeg ik lenzen , maar door een ontsteking op mijn linkeroog(waarschijnlijk veroorzaak door de lenzen) , kan ik die ongeveer maar3 uur per dag verdragen. Ook lenzen maken me nerveus, dus is een bril de enige oplossing. Graag zou ik geen bril meer dragen ook op mijn 50ste, maar de realiteit is dat ik mijn bril gewoon nodig heb voor mijn werk. Iedere keer als ik mijn bril terug aandoe, na de oefeningen en het dragen van de rasterbril heb ik het gevoel dat alles te herdoen is. Is dit inbeelding of is dit gewoon zo? Ik dacht om iedere keer een bril te dragen met een lagere dioptrie maar
dit is natuurlijk nogal duur . Aan de ene kant wil ik dus geen bril meer dragen, maar ik wil natuurlijk wel optimaal functioneren op mijn werk (veel computerwerk). Heb je een suggestie ?


Door Karin Hogenboom op 24 mei 2014

Beste Lucas,
Om te beginnen is het belangrijk iets te doen aan de nervositeit. Palmeren is een goede oefening om je hierbij te helpen. http://volzicht.nl/dr-bates-en-palmeren/
Een lagere dioptrie is altijd een goed idee, er zijn tegenwoordig ook goedkope manieren om brillen te kopen, maar lees eerst dit artikel over het afbouwen van een bril, je vindt hier ook informatie over het gebruik van een rasterbril, het is namelijk heel belangrijk het rustig op te bouwen, ik kan je aanraden om eerst eens 5 minuten per dag te doen, en er alleen maar rustig mee te zitten. http://volzicht.nl/oogklachten/bril/
En loop met regelmaat van je computer vandaan.
Voor meer begeleiding en structuur is mijn advies met een cursus aan de slag te gaan, dat kan ook digitaal. Hier kun je meer informatie vinden over de diverse vormen die ik aanbied: http://volzicht.nl/cursussen/


Door Nikki op 5 mei 2014

Hallo Karin,
Zou u me iets meer kunnen vertellen over mouches volantes en visual snow? Ik ben nu 15 jaar en heb dit waarschijnlijk al ik baal hier heel erg van. Ik irriteer me hier mateloos aan en m’n dag en zelf het slapen word behoorlijk beeinvloed hierdoor. Als u tips heeft ik hoor ze graag!!!!



Door Els D'hollander op 23 april 2014

Dit zijn mijn 3 favoriete tips om beter te gaan zien:
– lever ondersteunen via voeding gebaseerd op de principes van Weston Price.
– grondige schoonmaak van mijn emotionele lichaam.
– telkens ik er door de dag aan denk enkele minuutjes ontspanning inlassen: ’s diep inademen, even palmeren of zwaaien. Zo word ik me steeds beter bewust van de spanning in en rond mijn hoofd en nek.

Onlangs toch de moed gehad om bij de oogarts langs te gaan en bleek ‘mijn’ astigmatisme ‘verdwenen’ te zijn. Dat geeft moed om door te gaan 🙂


Door Karin Hogenboom op 23 april 2014

Drie mooie tips Els. Wat fijn dat je ook een meetbaar resultaat kreeg. Wat merk je zelf aan verandering in je zicht?


Door els op 26 april 2014

Dank je wel, Karin, voor deze interessante vraag! Ik had even tijd nodig om er over te reflecteren. Ik stel nl. vast dat ik geneigd ben in de waas te blijven hangen. Ik ben immers nog behoorlijk bijziend (-6/-7). Een dioptrie of 2 verschil van het astigmatisme verdwijnt gemakkelijk in de zee van waas. Ik ervaar opnieuw leren zien als leren bewust worden van zeer subtiele veranderingen. Er zijn momenten dat ik iets helderder zie, maar van zodra ik dat dan merk, verdwijnt het weer. Anderzijds durf ik meer en meer in mijn kracht te staan dankzij het vele emotionele werk. Ook mijn lichaam voelt zich steeds beter dankzij de WP voeding. Ik vermoed dat mijn ogen zullen volgen.


Door Karin Hogenboom op 26 april 2014

Beste Els,
Dat hoor ik vaker, dat de ogen als laatste volgen. Ik merk het altijd direct in mijn zicht, als ik iets heb gedaan met emotioneel werk of voeding, maar dat is voor iedereen weer verschillend. Gewoon doorgaan en volharden, en dat doe je al hartstikke goed zo te lezen.


Door Naamloosjeuh op 22 april 2014

Beste

Ja mij valt het ook niet echt goed mee. 🙁 ik ben nu al een jaar bezig. Is niet gemakkelijk, sterker nog ben 2dioptrine verslechterd aan beide ogen. Met het af en opzetten van mijn bril kreeg ik enorm hoofdpijn waardoor mijn dag niet meer fijn is te beleven. Mijn zijkanten oogspieren zijn ook nu zichtbaarder in mijn ogen wat ik ook eerder niet had. Ik heb ook een gaatjesbril aangeschaft, dit is ook totaal niet evident tijdens lezen enzo. (ik heb -9) 🙁


Door Karin Hogenboom op 22 april 2014

Er zit veel spanning in de oogspieren als je -9 hebt, die voel je vaak niet als je de bril draagt. Als spanning chronisch is, dan voel je deze pijn en spanning niet. Door je bril af te zetten, komt de spanning in je bewustzijn en ga je het voelen. Dat kan je als niet prettig ervaren. De rasterbril zou ik niet voor lezen gebruiken, maar als je rondloopt zonder bril, om toch meer te kunnen zien en ook je ogen te helpen te ontspannen, zodat je minder last hebt van de hoofdpijn bijvoorbeeld. Bouw de bril rustig op, zodat je er aan kunt wennen. Wellicht is het een goed idee om een keer naar een workshop te komen. Dat zal je verder helpen. Kijk hier voor data en lokaties: http://volzicht.nl/introductie-workshop/


Door Ineke op 22 april 2014

Hoi Karin,

Ben al een tijdje bezig, valt mij niet mee.
Probeer wel veel meer te knipperen en te ontspannen en af en toe te palmeren.

Ik heb geen twitter of facebook, kun jij het boek per email toesturen ? Bedankt.


Door Karin Hogenboom op 22 april 2014

Beste Ineke,
Wat valt je niet mee? Vind je de ontspanning niet prettig? Of vind je het lastig om zonder bril te zijn?


Door sara op 22 april 2014

Ikzelf neem elke dag een blauwe bosbessenextract (zuivert het lichaam en zit vol goede stoffen voor de ogen), doe aan accupressuur (volgens de chinese geneeskunde) om de ogen te stimuleren en doe elke dag een half uurtje oogoefeningen (o.a oogyoga) Ondertussen is mijn linkeroog 2 dioptries verbeterd en mijn rechteroog 1.5. Ik probeer mijn ogen ook zoveel mogelijk te ontspannen.
Blijkbaar heeft alles tesamen dan toch zijn nut gehad 🙂


Door Karin Hogenboom op 22 april 2014

Wat een goed nieuws Sara! Ga zo door zou ik zeggen.


Door Ans op 22 april 2014

Hoi Karin, Wat een opsteker was die eerste van de 7 tips voor mij……..Ik zie namelijk alleen maar perfect zwart als ik mijn ogen sluit en ook als ik ga slapen. Alleen als ik droom is het in uitbundige kleuren. Ik hoorde vaak andere mensen over de prachtigste kleuren die ze zagen zodra ze hun ogen sloten en bij mij bleef het gewoon zwart, en ik dacht dat dit vast niet goed was. Wel dus, mijn ogen ontspannen gewoon heel goed, begreep ik uit jouw verhaal. Wat een mooie gedachte is dat…….Nu nog goed leren visualiseren, want dat kan ik ook niet. Tenminste, ik kan me geen beeld voor de geest halen. Heb je daar ook nog een opsteker voor? ;- )
GRoetjes en heel veel succes met je bedrijf
Ans


Door Karin Hogenboom op 22 april 2014

Hoi Ans,
Visualiseren hoeft niet perse met beelden. Ga oefenen met wat je makkelijk met je zintuigen voor je geest kunt halen, ruiken, proeven, horen, zien, voelen. En begin met iets kleins.


Door Irene op 22 april 2014

Beste Karin,
Ik lees net het artikel “Geheugen” en begrijp niet goed
dat die mevrouw na het antwoord op de vraag van welke
bloemen zij hield genezen zou zijn van staar! Dat lijkt wel
heel erg op een wonderbare genezing of heb ik iets niet
goed begrepen?
Ik zelf heb wel baat bij het palmeren van de ogen.
Met vriendelijke groet Irene


Door Karin Hogenboom op 22 april 2014

Beste Irene,
Zodra zij een perfecte herinnering had, was de staar weg. Maar toen ze daarna gevraagd werd om de voornaam van dr. Bates te herinneren, die ze niet wist en waardoor ze heel erg haar best ging doen om hem toch te herinneren, kwam de staar direct weer terug. Het is geen wonderbare genezing, maar geeft aan het belang van makkelijke herinneringen voor de genezing.


Door Irene op 22 april 2014

3 tips om beter te gaan zien:
wandelen en fietsen zonder bril
voetballen met mijn zoontje
zwaaien/zwieren (van links naar rechts bewegen terwijl je stilstaat)
En om het wat positiever te bekijken. Ik heb -10 en het streven is zonder bril te leven. Maar in praktijk betekent dat nu ‘soms zonder bril te leven’ en dat is al heerlijk. Om niet meer alles achter de glans van glas te bekijken.


Door Karin Hogenboom op 22 april 2014

Mooie tips, Irene. Leuk hoe je beschrijft dat er een tussenweg is door ‘soms zonder bril te leven’.

Plaats een reactie


*