Page content

Duurzaamheid

DuurzaamheidDuurzaamheid is een breed begrip werd mij onlangs duidelijk. Sinds bijna drie jaar ben ik een ondernemer en je leest dan wel eens over duurzaam ondernemen. Nou, niet echt op mij van toepassing, dacht ik. Ik werk vanuit huis, zet de kachel nooit hoger dan 18 graden. Wellicht is met zijn allen op een kantoor zitten duurzamer voor het milieu, maar ja, weer niet voor mijn portemonnee. Ik doe alles met de fiets en met de trein als het ver weg is. Ik werk wel veel met mijn laptop, maar die zet ik op de laagste lichtstand. Dit vooral vanuit duurzaamheid voor mijn ogen, want schel licht vanaf het scherm is niet fijn voor mijn ogen. Veel duurzamer kun je bijna niet ondernemen. Maar ik ontdekte dus ergens anders een duurzaamheid in.

Een groot duidelijk NEE

Toen ik begon met mijn eigen bedrijf kwamen er allerlei bijeenkomsten op mijn pad die gingen over anders ondernemen. Deze bijeenkomsten waren meestal gratis en heel leerzaam. Aan het einde van soms wel 2 dagen kwam er dan een promotie aanbod voor een cursus van een paar duizend euro om nog verder te gaan. Veel geld had ik niet, dus dat was al een drempel om zo’n cursus te gaan doen. Aangestoken door de energie en de opgedane kennis lag de verleiding wel om de hoek, ze wisten die verleiding dan goed aan te wakkeren. Maar vaak was er vooral een heel groot duidelijk NEE bij mezelf. Laat ik eerst maar aan de slag gaan met wat ik al heb geleerd, dat was al heel wat.

Klaar is kees?

Duurzaamheid op internetZo ging ik met het geleerde aan de slag. Ik begreep al snel dat het belangrijk was om een website te hebben, maar daar had ik helemaal geen ambitie in. Ik kwam twee mannen tegen op een netwerk bijeenkomst van de Kamer van Koophandel en voor een goede prijs wilde ze wel mijn website maken. Nou, mooi opgelost, dacht ik. Want daarin had ik echt geen zin. De website kwam er en ik leerde ook dat het belangrijk was om op linked in, face book en twitter te zijn. Nou ja, dan ging ik dat ook maar doen. Alles ingevuld, klaar is kees zou je denken. Niet dus.

Een tweede website

Ik kwam een cursus tegen van iemand die me zou leren om veel bezoekers op mijn website te krijgen. Dit was geen dure cursus, een vriendin wilde wel mee, dus daar gingen we. Ik begreep van de cursusleider al snel dat mijn website helemaal geen goede website was. Hij zag er wel mooi uit, maar kon niet goed scoren in google. Jeetje mina, wat nu. Geen probleem zei hij, dan maak je toch gewoon een tweede. Dus dat deed ik en tijdens de cursus leerde ik hoe. Had ik opeens twee websites. En de ontdekkingstocht op internet land ging verder. Het duizelde me af en toe wat allemaal belangrijk was om te doen en hoe je dat moest doen.

Facebook cursus

Duurzaamheid door het winstmodelVerschillende bijeenkomsten en ook internet cursussen had ik gedaan, meestal haalde ik er wel iets uit, maar was het niet echt wat ik nodig had. Een half jaar geleden had ik een facebook cursus gekocht op internet. 59 euro, dus ik kon er geen buil aan vallen. Ik was steeds meer facebook aan het ontdekken en ging de leuke kanten inzien die ik ermee kon doen. Want tot dan toe vond ik het maar een hoop geneuzel op dat facebook. De cursus bleef liggen tot ik er van de week met een vriendin samen aan ging werken. Maar het bleek al snel niet te zijn wat ik er van had verwacht.

Hoop gedoe

De tactiek was om vijf account te gaan maken op naam van andere mensen. Nepmensen dus, met nepaccounts. Je kreeg dan te zien hoe je aan nepfoto’s kon komen en hoe je je ip adres kon omzeilen. Dit stond me meteen al tegen. Deze reactie kreeg de cursusmaker waarschijnlijk vaker want hij benoemde dit en zei dat je het vooral niet als nep moet zien, maar als een marketing techniek. Buiten de discussie of het ethisch is of niet, vond ik het vooral ook een hoop gedoe waar ik helemaal geen zin in had. Ik voelde een hele grote NEE. En in eerste instantie als tijdverspilling, maar later kon ik wel zien wat ik ervan geleerd had.

Het winstmodel

Ten eerste heelveel waardering voor wat ik nu heb. Waar ik namelijk wel een grote JA bij voelde was tijdens een seminar van Tonny Loorbach. Ook dit was gratis, hij ging uitleggen hoe je een goede website bouwt waarmee je hoog scoort in google. Aan het einde deed hij promotie voor zijn produkt het winstmodel: een website, waarbij je wel zelf aan werkt, maar die alle technieken heeft om hoog te scoren in google. Een digitale cursus erbij hoe je de website opbouwt en voor je leven lang ondersteuning. Zeker niet goedkoop, maar voor mij was het een grote opluchting. Dit is wat ik nodig had, zodat ik niet meer alles zelf aan het uitzoeken en klooien was. In de pauze kreeg ik van een andere deelnemer nog een paar website adressen waar je goedkope arbeidskrachten voor je website kon vinden in landen waar het uurloon laag ligt. Dan zou ik Tonny’s winstmodel niet nodig hebben. Ik voelde alleen maar een hoop gedoe. En toen Tonny met zijn aanbod kwam, kriebelde het in mijn buik en was ik behoorlijk zenuwachtig, maar kocht ik het winstmodel met een duidelijke JA.

Duurzaamheid in mijn website

Duurzaamheid als ondernemerNa de mislukte facebook cursus kon ik zien wat een duurzaamheid in deze website zit. Inmiddels had ik van mijn twee oude websites een nieuwe website gemaakt met het winstmodel. Zonder truukjes een site die steeds meer bezoekers trekt in google. Soms op zoektermen die ik helemaal niet verwacht. Zoals een mevrouw die met slaapproblemen zocht op het woord goudpapaver en op mijn site terecht kwam. Ze wilde niet van haar lenzen af, maar is heel blij met de palmeeroefeningen die ze nu iedere dag voor het slapen gaan doet.

Artikelen schrijven

Een site ook waar ik met veel plezier aan heb gewerkt. En nog steeds aan werk. De artikelen schrijven was ook een marketingtechniek die ik in al die cursussen heb geleerd. Veel tekst is goed voor bezoekers en schrijven over wat je doet geeft vertrouwen aan de bezoekers. Zo begon ik met mijn artikelen te schrijven, en merkte steeds meer dat ik dit heel leuk vind om te doen. Ik krijg ook steeds meer reacties, soms vervelende, maar meestal, mooie, leuke, ontroerende reacties. Dat ik dit zo leuk zou vinden wist ik van te voren ook niet. Dus het is goed, alles wat ik heb geleerd. Om te zien en te leren wat ik wel en niet wil doen. Mijn website voelt echt als iets van mij, waar ik hard aan heb gewerkt, met ondersteuning van Tonny’s team waar ik altijd met mijn vragen terecht kan. En anderen die me erbij hebben geholpen.

Duurzaam bouwen aan je produkt

Wat ik leerde van die mislukte facebook cursus is dat ik de rest van de marketing truukjes los mag laten. Want die hingen nog als een groot moeten om mijn heen. Moeten doen om mijn bedrijf tot een succes te maken. Maar het is al een succes. Dat wat er al staat is al heel goed  en als er iets op mijn pad komt wat me verder zal helpen, dan zal ik, ondanks kriebels en zenuwen, een hele duidelijke JA voelen. Dat ondernemen ook op internet een kwestie is van duurzaam bouwen aan je produkt. Ook al zeggen sommige internet goeroes dat het supersnel kwam. Misschien lukt het wel om met truukjes sneller klanten te trekken, maar voor hoe lang? En hoe waardevol en duurzaam is dit?

Een tempel

duurzaamheid in de tempelTonny’s winstmodel is een manier voor mij om te bouwen aan mijn bedrijf, door alle teksten die ik schrijf. Als een tempel die steeds meer ruimtes krijgt. Waar veel mensen langs  lopen, een deel daarvan komt  even naar binnen en gaat weer weg. Een aantal daarvan blijven een aantal dagen, weken, maanden. Gaan weer weg, komen weer terug. Nemen anderen mee. Halen eruit wat ze nodig hebben en geven het door aan anderen. En ik zie ook de duurzaamheid in het zien. Dat door het stoppen met het dragen van een bril ik op een pad met hobbels kwam. Ik nam niet meer de snelle oplossing van het snel kunnen zien die de bril me gaf. Waardoor de wereld er in het begin heel wazig uitzag en nu nog steeds momenten van niet scherp zien zijn. Maar het is een duurzaam pad, dat de gezondheid van mijn ogen en mijn hele visuele systeem goed doet en ze stap voor stap steeds helderder en gezonder worden. In mijn zelf gebouwde tempel.

Mocht je meer informatie willen over Tonny’s winstmodel, dan kun je hier klikken.

Ik zou het waarderen als je hieronder een reactie achterlaat.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Duurzaamheid

Plaats een reactie


*