Page content

Vervolgcursus les 1: Palmeren

Voordat je begint met de eerste les van de vervolgcursus, enkele zaken op een rij.

Tips voordat je begint:

Het allerbeste is om geen bril of lenzen meer te dragen. Dan kom je ook sneller door die wazige mist heen die je kunt ervaren zonder bril. Mijn ervaring is dat deze mist ongeveer drie weken duurt, het is niet zo dat je daarna alles perfect hoeft te zien, maar ik ervoer het daarna niet meer als een alles omhullende mist. Mijn zicht was helderder geworden.
Heb je behoefte aan de steun van een bril, neem dan in ieder geval een zwakkere bril, je kunt daarbij de richtlijnen volgen in het artikel Afbouwen van de bril. Je kunt ook een aantal zwakkere brillen aanschaffen, zodat je kunt variëren in sterkte. Een bril voor de computer kan veel minder sterk zijn dan een bril voor in de auto.
Koop een mooi koordje om je bril aan op te hangen. Een cursist heeft er eens eentje gekocht, volgens mij bij Hans Anders, gemaakt van kraaltjes. Ik merk dat cursisten die een bril aan een touwtje hebben hangen, hem makkelijker af doen en hem alleen op zetten als het nodig is.
Gebruik liever een rasterbril dan een gewone bril.
Als je veel met de computer werkt, zijn er verschillende programma’s die je kunt downloaden, waardoor het scherm gaat bewegen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, omdat ze het niet doen op een apple. Wie er al ervaring mee heeft, schrijf hieronder je ervaringen op! De programma’s heten: stressaway, arsion en swingwindows.
We gaan bij iedere les één onderwerp eruit lichten en extra aandacht aan besteden. Dit betekent niet dat je alle andere onderwerpen die je tijdens de cursus geleerd hebt niet hoeft te doen. Ga in ieder geval door met de dingen doen die je al deed en baat bij hebt. Maar de focus ligt steeds op één onderwerp en daar ga je ook verslag over schrijven.

Letterkaart

Mocht je het nog niet tijdens de cursus hebben gedaan, hang dan nu de letterkaart op een lichte plek, waar je voldoende afstand kunt nemen van de kaart. Ga iedere dag dezelfde regel lezen, eerst met je linkeroog, daarna je rechteroog en tenslotte beiden ogen. Doe dit vlak nadat je bent opgestaan, kost niet meer dan 1 minuut van je tijd.

Klik hier om deel 1 van de grote letterkaart te downloaden en uit te printen.

Klik hier om deel 2 van de grote letterkaart te downloaden en uit te printen.

Klik hier om de kleine letterkaart te downloaden en uit te printen.

Palmeren

De komende twee weken ga je extra aandacht besteden aan palmeren. Ik hoor van veel mensen dat ze geen tijd hebben om te palmeren, maar palmeren kun je altijd doen voor het slapen gaan en voor het opstaan. Lees de eerste les nog eens door in je cursusmap over het ontspannen van de ogen en palmeren. Of klik hier voor meer informatie over palmeren.

Wanneer

Doe het 10 tot 30 minuten voordat je gaat slapen en 10 tot 30 minuten voordat je opstaat. Als je het liggend doet, kun je het ook doen met oogstenen op je ogen, een oogkussentje of een sjaal over je ogen heen.
Plan ook een moment in de dag in dat je gaat palmeren. Liefst een half uur, maar op de dagen dat dit niet mogelijk is, kies je voor een korter moment.
Palmeer gedurende de dag kortere momenten. Doe dit als je van activiteit verwisselt, bijvoorbeeld even een paar ademhalingen.
Plan ook een avond of een dag in waarbij je meerdere uren achter elkaar gaat palmeren, het liefst minimaal zes uur achter elkaar. Meer mag altijd, je kunt volgens Bates nooit teveel palmeren. Hij vertelt in zijn boek over een man die dit letterlijk nam en 20 uur achter elkaar palmeerde. Hij had het als saai ervaren, maar was wel van zijn staar af. Zie het niet als een straf of iets onmogelijks. Maar als een verwenmoment voor jezelf.

Aantekeningen

Je kunt hier een kalender downloaden en uitprinten. De kalender kun je gebruiken om voor jezelf in te plannen wanneer je gaat palmeren, maar ook gebruiken om kort op te schrijven hoe je het palmeren hebt ervaren en hoe je daarna zag. Het zal je helpen om te zien voor jezelf wat het palmeren voor je doet en je krijgt een mooi overzicht wanneer je het wel en niet hebt gedaan. Aan de hand van de aantekeningen kun je vervolgens een verslag schrijven hieronder.

Klik hier om de kalender uit te printen.

Hulpmiddelen

Als je liggend palmeert kun je een kussen onder je ellebogen doen, maar je kunt ook gebruik maken van een oogkussen, een sjaal of iets anders om je ogen mee af te dekken. Leg dan je handen langs je lichaam, een beetje van je lichaam af en handpalmen naar boven. Dit opent je schouders.

Als je moeite hebt om vanuit je zelf te palmeren, kun je gebruik maken van mijn mp3 waar vijf oefeningen op staan die je begeleiden naar de ontspanning van de ogen. Je kunt hier de mp3 aanschaffen.
Ter ondersteuning

De vervolgcursus is bedoeld om je verder te helpen goed te gaan zien. De lessen stel ik zo samen om je hierin te begeleiden. Het is bedoeld als ondersteuning en leidraad. Het is niet bedoeld als een moeten en een belasting. Als je dit wel zo ervaart kijk dan eens waar die belasting vandaan komt. De oogmeditatie, waarbij je in gesprek gaat met jouw ogen, kunnen een goed hulpmiddel zijn.

Ik wens jullie veel succes en hoor over twee weken graag terug hoe het is gegaan. En wees aardig voor jezelf. Bates zei al: De mensen die kijken naar hun successen gaan het snelst vooruit. Gebruik de kalender en de opdrachten om jouw successen te ervaren. De ontspanning te voelen en het gemak. En iedere keer als het niet gemakkelijk voelt, kun je weer terug gaan naar de momenten dat het wel lukte en makkelijk voelde.

Ik zou het leuk vinden als je hieronder vertelt hoe je het palmeren ervaart voor de ogen en het zicht.

Succes!

groetjes Karin

Comment Section

6 reacties op “Vervolgcursus les 1: Palmeren


Door Rita de Boer op 8 februari 2017

Ik palmeer bijna elke dag in ben bij het opstaan en voor het slapen gaan. Dat lukt me omdat ik het fijn vind de oogstenen op mijn ogen te hebben. Ik weet niet precies of ik 10 minuten red per keer maar het voelt wel lekker.
Overdag palmeren schiet er nog bij in, met name als ik aan het werk ben op kantoor.


Door Saskia Bolleman op 26 januari 2016

Afgelopen twee weken de oefeningen gedaan het is me gelukt om de oefeningen te doen iedere dag maar het palmeren te weinig.
Ook de rastabril gebruik ik vooral als ik op de computer wat moet lezen en dat werk goed.
Ik ga het zeker volhouden om te doen want ik merk verbetering. ik denk als ik plameer dt ik nog meer verbetering zal hebben.


Door Ton Ottevanger op 10 september 2015

Palmeer steeds meer vooral nadat ik een week na het be-eindigen van ons gezamenlijke weekend, in Duitsland in een oogziekenhuis beland ben om ge-opereerd te worden aan een losgelaten netvlies waar ik nu nog van herstellende ben en veel behoefte aan palmeren heb.Scherper zien is er dus nog even niet bij,maar wie weet komt het er nog van.


Door Karin op 10 september 2015

Hoi Ton,
Wat een vervelend bericht. Fijn dat het palmeren je helpt bij het herstellen. Veel sterkte.


Door Cees Kochx op 5 september 2015

Ook bij mij mij schiet het kalmeren er nog te vaak bij in. Het blijft bij één keer in de ochtend bij het opstaan.
Het voelt dan wel ontspannend. Het scherper zien heb ik nog niet vast kunnen stellen. Eigenlijk wat moeilijker, dit is wel afhankelijk van de
omstandigheden en de ene dag gaat het beter dan de andere dag.


Door Annemie Bel op 5 september 2015

Ik palmeer nog steeds te weinig, ik voel wel het verschil als ik het goed en regelmatig doe. “s Ochtends is meestal geen probleem, dan trek ik er ruim tijd vooruit maar overdag krijg er moeilijk regelmaat in. Wel doe ik het regelmatig kort, nadat ik voor bepaalde klussen toch mijn bril moet opzetten. Ik merk goed het verschil tussen spanning en ontspanning.

Plaats een reactie


*