Boetseren en kijken

Een vriendin van mij werd veertig en ze had een verrassing voor ons in petto. We werden meegenomen naar een beeldend kunstenaar en die ging ons binnen drie uur leren boetseren. Niet zomaar boetseren, we gingen elkaar boetseren. Haha, wij lachen, dat zal wat worden. Grote pakken klei lagen erop tafel en voor iedereen een vierkante plaat met een stok erop. Over drie uur zou je de stok niet meer zien, maar het hoofd dat wij geboetseerd hebben. Ik kon me er nog niet zoveel bij voorstellen.

Kijken

Een hoofd boetseren is kijken, vertelde de beeldhouwer. Kijken naar de vormen van het gezicht. Het was belangrijk om eerst de grote vormen te plaatsen, te kijken hoever alles van elkaar af staat en met een stuk klei eerst de kin, de voorhoofd, de neus te plaatsen. Zoals hij het voordeed, zag het er heel makkelijk uit. Flatsj, een homp klei hier en flatsj een homp klei daar. En zo ontstond er al heel snel een stuk gezicht. Makkie. En toen mochten wij. Voordat we begonnen met klei, maakten we de basis met een prop kranten waar het hoofd overheen zou komen.

Eerste opzet


De eerste opzet was belangrijk, het goed kijken hoe de verhoudingen in het gezicht van de ander waren. Eerst gingen we voor elkaar poseren, en profiel, zodat de ander goed kon zien hoe alles op zijn plek moest. En dan keek je en flatsj, gooide je een stuk klei op de krant, daar zit de kin, flatsj, dat is ongeveer de neus en flatjs, dat is het voorhoofd. Kijken en kleien, zonder na te denken. En afbreken als het fout zat, gewoon weer opnieuw beginnen.

Van grof naar fijn

In het begin moest iedereen even wennen en giechelen. Maar na een tijd was iedereen geconcentreerd aan het werk. Vanuit het grovere werk ging je door naar het fijnere werk. En ook dat was weer een kwestie van kijken. Kijken hoe de lippen lopen, hoe de neus eruit ziet. Kijken en boetseren, zonder na te denken. Heerlijk ontspannen om te doen. Bij de grovere opzetten leken alle hoofden op mannen, na het verfijnen van de hoofden gingen ze meer lijken op vrouwen hoofden. Wel hoofden met een hele serieuze blik, dat kwam natuurlijk omdat we zo geconcentreerd aan het werk waren.

Negen geboetseerde hoofden

En het was bijzonder, want ook al konden we het zelf niet geloven, na drie uur had iedereen een hoofd. Negen geboetseerde hoofden in totaal. En bij de meeste zag je ook een vorm van gelijkenis. Niet alles, de verhoudingen klopten toch vaak niet helemaal. Goed kijken is zo gemakkelijk nog niet. En als bij de eerste opzet een verhouding niet klopte, dan krijg je dat niet meer weg als je aan het verfijnen bent. Zo was bij mij de afstand tussen de neus en de lippen te groot. De leraar vertelde dat hij normaal in een cursus de eerste les alleen maar bezig is met die grove opbouw. Opbouwen, kijken, afbreken, opnieuw kijken en weer opbouwen.

Kijken en creëren

Kijken en iets creëren, een hoofd van klei, een tekening, een schilderij. Het vraagt een andere manier van kijken dan we gewend zijn. Je gaat letten op details, afstanden inschatten, zien hoe de structuur is van een gezicht, hoe de ogen staan. Je creëert door te kijken. En met je creatie laat je zien wat jij hebt gezien.

Zeven tips om goed te gaan zien

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

Wat ervaar jij in het zien als je iets aan het creëren bent. Voel je dat je anders kijkt. Je kunt je ervaring hieronder opschrijven.