De ontdekhoek
Vandaag was ik mee geweest met mijn zoontje op een schoolreisje. Ze hadden het over techniek gehad en gingen naar de ontdekhoek. Dit is een ruimte waar ze allerlei technieken kunnen ontdekken, zoals cement maken, een muurtje metselen, stempels maken, met inkt schrijven, zeep maken. Echt heel leuk allemaal, maar jeetje, wat heb ik het ervaren als een helse klus. Het feit alleen al dat je in een ruimte bent met honderd kinderen van 6 tot 8 jaar, waarvan ieder geluidje weerkaatst wordt. Je kunt je het kabaal misschien wel voorstellen. Als ik iets wilde zeggen, verstonden ze me alleen maar als ik schreeuwde en ik kon de kinderen zelf bijna niet verstaan, waardoor ze hun vraag of opmerking vaak een aantal keren moesten herhalen.
Postzegels maken
In de ruimte hing een bordje dat de ouders het niet voor mochten doen, de kinderen moesten het zelf ontdekken. Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je met een paar kinderen in een rustige ruimte bent, is daar alle ruimte voor. Maar ik zag nu niet in hoe ik ze alles alleen kon laten doen. Ik begon heel stoer. We gingen postzegels maken en er lag een boek met instructies. Ik gaf ze het boek en zei, kijk maar wat je moet doen. Ik kreeg het boek al snel terug, het stond er niet in volgens hen. Ik legde ze uit dat ze eerst de postzegels mochten tekenen. Daarna gingen we er met een naaimachine gaatjes in maken. Er waren veel dingen te doen en het duurde allemaal best lang, dat tekenen en gaatjes maken. Het kwam erop neer dat zij aan de naaimachine draaiden en ik het velletje met postzegels recht hield en ze instructies gaf, nou ja schreeuwde meer. Stop, draaien, knopje omhoog, omlaag, Nee, andere kant op, stop.
Dit doe ik nooit meer!
Twee uur waren we er geweest, gelukkig gingen we om 12 uur weer terug met de bus naar school. Toen ik op school naar mijn fiets liep, zat er steeds een stemmetje in mijn hoofd: “Eens, maar nooit weer, dit doe ik nooit meer”. Dit stemmetje verscheen toen niet voor het eerst, het was er al sinds de ontdekhoek. Ik vond het behoorlijk stressvol en niet echt leuk om te doen. Hoe komt het nou toch, dat mijn gedachten nu alleen maar stroomopwaarts gaan. Hoe krijg ik ze toch weer stroomafwaarts? Want er waren toch ook positieve dingen aan het hele gebeuren.
Gedachtestroom omkeren
Blije enthousiaste kinderen
Daarnaast is het leuk om te zien hoe blij en enthousiast de kinderen aan de slag gaan en heeft mijn groepje een velletje postzegels gemaakt, een bootje, foto’s en ze hebben hun eigen chips gebakken. Dat wilden ze wel het allerliefst en was een gewild onderdeel. Fijn dat het ons was gelukt om ook de chips te bakken en ze hebben ervan gesmuld. Door de hulp van mij en andere ouders was het voor de school mogelijk dit uitje te organiseren. En het was een kort uitje, om half 1 waren we weer op school en kon ik thuis nog even bijkomen. Misschien is de meest geruststellende gedachte wel: “Bij het volgende uitje zie je wel weer of je meegaat of niet”.
In balans blijven in een wereld die uit balans is
Aan het einde van de dag las ik de volgende zin van dr. Bates “Patients often ask how long it takes to be cured. The answer is that is takes as long as it takes to relax”. En dan is het goed te bedenken dat de ene dag ontspannen makkelijker gaat dan de andere dag en visie geen constante factor is.
Zeven tips om goed te gaan zien
Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.
Klik hier om het e-book te downloaden
Waardoor raak jij uit balans, welke invloed heeft dit op jouw zicht? Ik zou het leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat.