Page content

Vijf makkelijke tips om goed voor jouw ogen te zorgen

Vijf makkelijke tips om goed voor jouw ogen te zorgen

Vorige week schreef ik mijn blog over de oogarts. De strekking van het verhaal was dat de oogarts goed kan diagnosticeren, maar je niet echt kan vertellen hoe je daarna verder moet. De oplossingen die hij biedt, lossen de oorzaak van het probleem niet op. Sterker nog, deze oplossingen maken je alleen maar meer afhankelijk en je gaat er niet beter van zien. Ik vertel je dat de oplossing uiteindelijk in jouw eigen handen ligt. Jij kunt er zelf echt voor zorgen dat je ogen weer genezen. In deze blog leer je vijf makkelijke tips om goed voor jouw ogen te zorgen.

We zorgen slecht voor onze ogen

Goed voor onze ogen zorgen, dat doen we namelijk nauwelijks tot niet. We vragen heel veel en geven er maar weinig voor terug. Onze ogen ga goed voor je ogen zorgen volzicht.nlmoeten de hele dag door hard werken. Dat begint al op de basisschool, waar de kinderen gedwongen aan tafels moeten zitten en cijfers en letters moeten leren. Niets mis mee om te leren lezen en schrijven, maar de vraag is of we dat eigenlijk wel op een speelse, natuurlijke wijze doen. Gras groeit niet harder als je eraan trekt, maar dit proberen we wel met onze kinderen, die al getoetst en getest worden als ze nog maar net op de kleuterschool zitten. Ze brengen al veel te veel tijd aan een tafeltje door, starend naar letters en cijfers. De ogen, die volop in ontwikkeling zijn en moeten bewegen tussen veraf en dichtbij, worden hier helemaal niet blij van. Ze willen eigenlijk veel liever buiten spelen en ontdekken.

Ogen raken gespannen achter glas

dscf6035 Bij veel mensen staat er glas voor de ogen, in de vorm van lenzen of brillenglazen. Het kijken door glas geeft spanning in de ogen, maar daar trekken we ons niets van aan; deze glazen dragen we rustig de hele dag door en iedere dag weer. Ik heb het zelf ook dertig jaar lang gedaan, me er totaal niet van bewust dat ik mijn ogen aan het verpesten was met het dragen van de bril. Ik wist niet beter dan dat ik hem nodig had en zonder bril niets kon zien.

Computerogen

Beeldschermen, daar zitten de ogen ook urenlang aan gekluisterd. En dat is niet best voor ze. Waarschijnlijk herken je het wel: je krijgt last van je ogen als je veel achter de computer hebt gezeten. Droge ogen, branderige ogen, vermoeide ogen. Er is zelfs een naam voor deze aandoening, namelijk Computer Vision Syndrome, oftewel ‘computerogen’. Maar het kan ook allemaal ernstiger worden dan dit. Ik hoorde laatst nog van iemand dat ze last had van verhoogde oogdruk doordat ze al jarenlang iedere dag achter de computer werkt. Glaucoom is een oogziekte waarbij er sprake is van een verhoogde oogdruk, en dit kan veroorzaakt worden door veel beeldschermwerk, is onlangs uit een japans onderzoek gebleken.

Ogen hebben goed licht nodig

dscf6043We brengen veel van onze tijd binnen door, ook als we niet achter de computer zitten. Veelal maken we dan gebruik van kunstverlichting. Dit soort licht is vermoeiend voor de ogen en dat heeft te maken met het kleurenspectrum van het licht. Alleen echt daglicht bevat het hele kleurenspectrum, van UV-licht tot infrarood. Al deze kleuren hebben we nodig om gezonde, vitale ogen te hebben en goed te kunnen zien. Kleuren zien is een kwaliteit van ons zicht. Dat moet gevoed worden met het juiste licht, waar we helaas chronisch van tekort komen.

Onze ogen missen essentiële voedingsstoffen

Naast het feit dat we spanning in de ogen krijgen door te veel beeldschermwerk en te weinig goed licht, hongeren we onze ogen uit doordat we ze niet de juiste voeding geven. We beginnen de dag al met suiker eten (ja, ook boterhammen, havermout en muesli vallen hieronder). Hierdoor houden we de hele dag honger, maar na het eten voelen we ons nog steeds niet goed gevoed. Suiker berooft je lichaam en je ogen van vitamines en mineralen. Daarnaast schommelt je bloedsuikerspiegel enorm als je veel suiker en koolhydraten eet. Als de ogen niet goed gevoed worden, gaan ze slechter zien.

Vijf makkelijke tips om goed voor jouw ogen te zorgen

goede verzorging voor de ogen VolZichtIk kan zo wel doorgaan met het maken van een nog langere lijst. Allemaal voorbeelden geven van de manieren waarop we onze ogen tekort doen. Maar liever geef ik je hieronder vijf makkelijke tips om goed voor jouw ogen te zorgen.

Tip 1: Zet de bril zo veel mogelijk af

Ik hoor iedere keer terug van deelnemers dat het zo prettig is om de bril niet te dragen. Ook al zie je in het begin heel wazig, je ervaart al snel dat het voor je ogen veel prettiger is om zónder te zijn. Iedere keer dat je jouw bril afzet en je lenzen uitdoet, zorg je op dat moment goed voor jouw ogen. Dus plan daar momenten voor in! Kom naar een workshop toe, om dit een hele dag onder begeleiding te gaan doen.

Tip 2: Neem veel computerpauzes

dscf5927Als je vele uren achter de computer zit voor je werk, is het echt belangrijk dat je pauzes gaat creëren. Dat is niet altijd gemakkelijk als je net lekker bezig bent, maar spreek het met jezelf af: een half uur computer, daarna vijf minuten pauze. Loop van je scherm vandaan. Geef je ogen rust, ze zullen je er dankbaar voor zijn. Vermijd, eenmaal thuis, zo veel als je kunt het kijken naar beeldschermen, inclusief de televisie.

Tip 3: Zoek het daglicht op

Ga naar buiten! In ieder geval in je pauzes. Loop een blokje om, en dan nog eentje. Ga af en toe voor een korte pauze naar buiten. Neem geen rookpauze, maar een lichtpauze. Ga, als het kan, lopend of op de fiets naar je werk. Zorg voor je ogen door ze daglicht te geven.

Tip 4: Geef je ogen goede voeding

goede voeding voor de ogenStop met het uithongeren van je ogen en ga echt voedsel eten. Geen eten gemaakt in de fabriek, vol met suiker, smaakstoffen en geraffineerde olie. Ga voor jouw ogen zorgen door ze te geven wat ze nodig hebben: echt eten dat vol goede vetten en eiwitten zit, boordevol vitamines en mineralen. Van eerlijke, biologische voeding knappen je ogen direct op.

Tip 5: Geef je ogen de aandacht die ze nodig hebben

Als je voelt dat er iets met je ogen niet goed is, bijvoorbeeld dat ze vermoeid, branderig, gespannen, of overprikkeld zijn, dan hebben ze aandacht nodig. Geef ze deze aandacht! Ga niet door met waar je mee bezig was, maar stop. Geef je ogen rust, sluit ze voor een paar minuten, leg je handen over je ogen, zodat ze even helemaal afgesloten zijn van alle prikkels.

Kom naar de workshop en leer gemakkelijk voor je ogen zorgen

Goede ogenzorgWil jij leren hoe je gemakkelijk voor jouw ogen kunt zorgen, zodat ze weer goed gaan zien? Kom dan naar de workshop Moeiteloos kijken zonder bril en krijg in één dag de basis. Dit leer je:

  • Wat hebben je ogen écht nodig, in plaats van brillen en medicamenten?
  • Welke oefeningen zijn er om weer goed te gaan zien zonder bril?
  • Welke voeding hebben jouw ogen nodig om te herstellen?

Je komt tijdens de workshop te weten waar jouw ogen echt van opknappen. Je leert heel veel leuke oefeningen, krijgt nuttige tips en adviezen die wél werken. Ik laat je ervaren hoe je spelenderwijs beter kunt zien, zoals je als kind deed, zonder bril of lenzen. Geef jezelf en je ogen een waardevol cadeau en doe mee met deze workshop.

Voor de mensen uit het noorden: dit is de laatste keer dat ik voor een workshop naar Groningen kom.

Data en locaties van de eerstvolgende workshops Moeiteloos kijken zonder bril zijn:

  • Vrijdag 25 november van 10.00 tot 16.00 uur in Groningen
  • Vrijdag 10 februari van 10.00 uur tot 16.00 uur in Amsterdam

Geef je snel op, want het aantal plaatsen is beperkt.

Klik hier om je in te schrijven. Klik hier voor meer informatie.

Wat doe jij als je ogen vermoeid en pijnlijk aanvoelen? Ik stel het zeer op prijs als je hieronder een reactie achterlaat.

 

 

Comment Section

5 reacties op “Vijf makkelijke tips om goed voor jouw ogen te zorgen


Door Joan op 16 november 2016

Zit best veel in het verhaal. Het meeste is gewoon logisch nadenken.
Maar die lenzen uit laten en ook geen bril zal ik maar niet doen. Met min 22 is dat toch wel een erg grote uitdaging. (Al red ik me beter dan de meesten die al klagen dat ze zo slecht zien als ze hun bril van ern paar minountjes afzetten). Zo goed heb ik nooit leren stoklopen 😉 Een lenzenvrije dag bouw ik al jaren in. Het liefst 2.


Door Karin op 20 november 2016

Beste Joan,
Min 22 is een flinke sterkte en ook in jouw situatie kun je de sterkte af gaan bouwen en beter gaan zien. Dat is niet gemakkelijk, maar wel belangrijk in de investering van de gezondheid van jouw ogen. Ik begeleid mensen hierin. Een workshop is een mooie eerste stap: http://volzicht.nl/introductie-workshop/


Door Piet op 15 november 2016

Beste Karin, Ik zit ongeveer 3x per dag een half uur (met bril) achter de p.c. vandaag ook en al die tijd tussendoor ben ik vandaag in de tuin bezig geweest zonder bril. (heerlijk). Op andere dagen ben ik buiten die 3x een half uur buiten én binnen bezig (zonder bril) met van alles en nog wat zowel binnen als buiten.Ik probeer ook goede voeding binnen te krijgen, maar met de vele verjaardagen lukt dat vaak niet.Door omstandigheden is het eigenlijk niet mogelijk om naar een workshop te komen.


Door Anique op 15 november 2016

zeker interessant! Helaas is een workshop in Groningen of Amsterdam voor mij te ver weg. Wat raad u aan qua voeding en of supplementen voor de ogen? Ik eet al heel gezond, Ben veel buiten, Heb geen bril, Maar heb nog altijd last van droge ogen.


Door Karin op 15 november 2016

Als je hier meer over wilt weten, kan ik je toch aanraden om naar de workshop toe te komen. Dat is de reis echt wel waard.

Plaats een reactie


*