Ontspannen in de duisternis

Terwijl ik dit schrijf, zit ik heerlijk te genieten in het zonnetje. Af en toe sluit ik mijn ogen en laat de zon erop schijnen. In deze tijd van het jaar zijn de dagen lang en ’s avonds hoef ik mijn fietslamp nauwelijks te gebruiken, omdat het ’s avonds zo lang licht is. De warmte breekt nog niet echt goed door dit voorjaar, maar het licht wel. Het leven komt in alles te voorschijn, de bloemen bloeien volop en de blaadjes groeien aan de bomen en de mensen komen weer buiten. Tegen dit lichte decor wil ik je meenemen de duisternis in.

Iedereen houdt ervan om in het licht en de warmte te zijn, om het zonnetje op de huid te voelen en de vormen, de kleuren om je heen te kunnen onderscheiden. We worden er vrolijk van en krijgen meer energie. Het is fijn om buiten in de zon te zijn.

Het zonlicht is een belangrijke voedingsbron voor ons mensen. Via de ogen stroomt het licht ons lichaam binnen. De ogen zelf gebruiken 25% hiervan, de rest gaat via de hypothalamus naar andere delen van het lichaam, inclusief de hersenen. Als we niet genoeg zonlicht binnen krijgen dan kunnen we gezondheidsklachten en oogklachten ontwikkelen. Bijziendheid kan ontstaan doordat we te weinig in het daglicht zijn.

De zon geeft ons energie, de duisternis ontspant

donkerbelevingMaar net zoals we warmte en licht zoeken in de kou en duisternis, zoeken we schaduw en verkoeling als de zon heel heet is. Kou en duisternis zijn net zo belangrijk als de warmte en het zonlicht. De zon geeft ons energie, de duisternis ontspant. Hoe donkerder het is, hoe meer melatonine de pijnappelklier aanmaakt. Melatonine zorgt ervoor dat we ontspannen en slaperig worden. Hoe meer melatonine je aanmaakt, hoe dieper je slaap zal zijn.

Ben je niet zo’n goede slaper, dan is een dikke kans dat je te weinig melatonine aanmaakt. Het eerste wat je dan kunt doen is zorgen dat je slaapkamer verduisterd is en je ’s avonds als het donker is in een donkere kamer bent met alleen maar kaarslicht. Palmeren voor het slapen gaan helpt je ook om beter te slapen.

angstvoorduisternisTerwijl de duisternis ervoor zorgt dat je ontspant kan het ook een bron van angst zijn. Ik heb net een boek gelezen waarbij een stel kinderen een oude mijntunnel inliepen. Het was er stikdonker en toch gingen zij steeds verder de tunnel in en kozen zij voor diverse afslagen. Zij hadden weliswaar een zaklamp mee, toch was het een spannend stukje. Behalve het gevaar dat ze in een gat kunnen vallen of de tunnel in kan storten, zit de spanning ook door te totale duisternis die wordt beschreven. Het is maar een verhaal, alsnog liepen de rillingen me over de rug.

Gelukkig kun je ook op een veilige manier de duisternis ervaren, zoals in het Muzieum in Nijmegen. Op 19 juni geef ik een workshop in Nijmegen en is er de mogelijkheid om voor de workshop een donkerbeleving in het Muzieum te ervaren. Vaak denken mensen dat ze zonder bril niets zien. Dat is begrijpelijk als de wereld om je heen zonder de bril een wazige mist is. Door eens een complete donkerbeleving te ervaren, vergroot je de waardering voor wat je wel kunt zien en het respect voor mensen die echt niets kunnen zien, omdat ze blind zijn.

driedagenduisternisIn het donker zijn is belangrijk voor onze ogen en ons lichaam. Je ontwikkelt een andere manier van zien als je in het donker bent. Het daglicht is een belangrijke voedingsbron voor de ogen, maar de duisternis ook. Daglicht krijgen we iedere dag nog wel binnen, al is het maar om van je huis naar je werk te gaan. Maar daarentegen zijn wij vaak verstoken van duisternis. Want waar kun je nog echt in het donker zijn, overal schijnen de lampen ons tegemoet. Wij zijn vaak bang in het donker en zoeken snel het licht weer op.

Voor de gezondheid van je ogen is het een belangrijke stap om weer vrienden te worden met de duisternis.. Veel mensen klagen over nachtblindheid en juist dan heeft de duisternis een helend effect. Ook voor klachten als netvliesloslating is de duisternis heel belangrijk, het voedt namelijk het netvlies. Gezonde ogen hebben duisternis nodig. Daarom is palmeren zo’n heilzame oefening.

Zeven tips om goed te gaan zien

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

Over de schrijver
Karin heeft zich gespecialiseerd in de gezondheid van de ogen. Ze heeft zelf 30 jaar een bril gedragen. Door hem af te gaan doen kwam zij op het VolZicht pad en heeft ze geleerd, ervaren en doorgegeven wat ogen nodig hebben om gezond te zijn en goed te zien. Zonder brillen, lenzen of operaties. Sinds 2010 heeft zij meer dan 2850 mensen geholpen naar gezonde ogen en beter zicht zonder bril of lenzen.
Reactie plaatsen