Het is heerlijk om in de natuur te zijn. Het brengt je ogen als vanzelf in beweging, doordat je afwisselt in het zien. Je kijkt dicht bij naar een mooi blaadje, een bloem en een beestje of je kijkt in de verte naar de vergezichten. De oogspieren ontspannen als ze zes meter of verder kijken, maar de ogen genieten net zo goed van het kijken dicht bij, naar details. Alles beweegt als je buiten bent, de blaadjes van de bomen, de vogels in de lucht, de mensen die rondlopen. Bovendien krijgen je ogen buiten in de natuur het gezonde daglicht binnen.
Stil in de schoolbanken
Buiten zijn is bijna het tegenovergestelde van binnen zijn. Wij volwassenen brengen grote delen van de dag binnen door, maar onze kinderen ook. Stil in de schoolbanken moeten ze van alles leren waarvan is bepaald dat het belangrijk en goed voor ze is. Mijn oudste dochter heeft vaak verzucht dat zij het zo jammer vindt dat zij niet buiten in de natuur mag leren. Het heeft mij altijd verwonderd hoe kinderen vol enthousiasme de natuur kunnen bestuderen. De kleine kriebelbeestjes die er rond lopen vinden ze prachtig mooi. Toen wij afgelopen voorjaar kampeerden bij een riviertje was ook onze oudste van 12 samen met haar vriendin de hele dag de kikkervisjes in de rivier aan het bestuderen. Werken in de bossen en in de moestuin van school vinden zij heerlijk om te doen.
Overleven in de jungle
Onze kinderen hebben nog het geluk dat het personeel en de ouders van de school voor een natuurspeeltuin hebben gezorgd. Door ruimtegebrek is hij niet heel groot, maar hij is er wel. Zodat er toch nog contact is met de natuur als ze buiten mogen spelen. Veel schoolpleinen zien er nogal saai en kil uit. Maar het meeste wat de kinderen leren gebeurt toch binnen, in de schoolbanken. Het doet mij soms pijn aan het hart om mijn kinderen achter te laten in het geren, gegil en gekrijs. Mijn dochter is dan rustig een paard aan het tekenen, terwijl er kinderen om haar heen rennen, schreeuwen en met een tennisbal aan het gooien zijn. Het lijkt af en toe wel overleven in de jungle.
Werken met de handen
Het is gelukkig niet alleen maar naar op school, zij doen ook veel leuke dingen. Op vrijdagmiddag hebben zij bijvoorbeeld vanaf groep vijf workshops. Ze mogen dan kiezen uit verschillende activiteiten zoals techniek, knutselen, haken, kunst, sport en spel, yoga, afhankelijk van wat er in die periode aan aanbod is. Echt een toegevoegde waarde, maar een vrijdagmiddag is dan eigenlijk te kort. Ik kan mijn kinderen zien opleven na de workshop middag. Mijn man heeft een jaar techniek als workshop gegeven en er was een groep jongens die vonden dat echt fantastisch en veel prettiger dan het stil zitten in een schoolbank en werken met het hoofd.
School kan een spanningsbron zijn
Als je als kind moeite hebt in het stil zitten, kan school een grote spanningsbron zijn. Die spanning kan opslaan in de ogen, met als gevolg dat het kind niet goed meer het bord of het boek kan lezen. De oplossing wordt dan gezocht in het dragen van een bril; je ziet veel kinderen op school met een bril lopen. Vandaag zag ik nog een jongetje, hij had zulke sterke glazen voor dicht bij, zijn ogen leken enorm groot achter die brillenglazen. Hij keek een beetje raar over de bril heen, zoekend naar een uitweg. Het is jammer dat er niet gekeken wordt naar de reden achter het slechte zien. Waarom heeft die jongen zulke slechte ogen dat hij zulke sterke glazen nodig heeft?
Een simpele oplossing kan al veel spanning weghalen
Ik had laatst een oudergesprek op school en de juf van mijn dochter stelde voor dat ze een wekker mocht hebben tijdens het stil werken. Iedere dag hebben de kinderen een uur stil werken en een uur kan heel lang zijn voor een kind om geconcentreerd te blijven werken. Ik vind het ook erg lang en vraag me af of het zo effectief is. Maar die wekker is voor haar een goed idee. Zij mag dan na 20 minuten werk even vijf minuten tekenen. Dat vindt zij heerlijk om te doen en voor haar is dat uur veel makkelijker te behappen op deze manier. Zo’n simpele oplossing kan al veel spanning weghalen.
Niet de ogen zijn de oorzaak
Hoe natuurlijk is het voor een kind om een uur lang stil te werken, als ze eigenlijk heel bewegelijk zijn. Hoe natuurlijk is het om uren achter elkaar binnen te zitten, onder verlichting die het natuurlijke licht absoluut niet nadoet. Hoe natuurlijk is het om met 30 kinderen in 1 klaslokaal te zitten. Terwijl onze kinderen vol gestouwd worden met heel veel feiten, verliezen we steeds meer ons contact met de natuur. Hoe natuurlijk is het om een groot deel van de dag te kijken naar een (digi) schoolbord. De spanningen worden er niet minder op naarmate de kinderen verder gaan. Op de middelbare school worden ze overspoeld met huiswerk en ook dat gaat nog door in het daarop volgende onderwijs. Ik hoorde laatst een meisje klagen over hoe moe ze was door de combinatie van school en stage lopen. “Ze denken zeker dat we geen leven hebben naast school”.
Het schoolsysteem
Het is begrijpelijk dat je als ouder een oplossing zoekt op het moment dat je kind het bord niet meer goed kan lezen. We denken dan dat de ogen het niet goed meer doen en de oplossing wordt gezocht in een bril. Want je wilt dat je kind wel mee kan doen op school. Maar het zijn niet de ogen die het niet goed doen en een bril verandert niets aan de oorzaak van de spanning. Die oorzaak zou wel eens heel goed kunnen zitten in het schoolsysteem zelf!
Zeven tips om goed te gaan zien
Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.
Klik hier om het e-book te downloaden
Hoe zijn jouw ervaringen op school, of de ervaringen van jouw kinderen? Deel je reactie hieronder zodat we elkaar kunnen ondersteunen in een weg naar ontspanning in deze maatschappij vol spanning.
helene
op 28 Jan 2015Karin Hogenboom
op 29 Jan 2015Helene
op 27 Jan 2015Karin Hogenboom
op 27 Jan 2015Els Ophorst
op 02 Dec 2014Karin Hogenboom
op 07 Dec 2014Marcel Stortelder
op 02 Dec 2014Karin Hogenboom
op 02 Dec 2014