Koplampen werken verblindend voor de ogen

Koplampen werken verblindend voor de ogen

Koplampen zijn ervoor bedoeld om beter te zien in het verkeer en zichtbaar te zijn voor andere verkeersdeelnemers. Maar de felle koplampen die ze tegenwoordig maken, werken zo verblindend dat ze hun doel voorbij schieten. Samen met mijn dochter fietste ik in het donker. We waren net naar een open avond van een middelbare school geweest. Aan het einde van het fietspad stond een auto met zijn koplampen aan. Hij bleef daar maar staan en scheen met zijn lampen recht in onze ogen. Van een afstand was dit al vervelend, maar hoe meer we dichterbij kwamen, hoe meer we verblind raakten.

Het felle witte licht scheen in onze ogen. Waarom hij zo lang bleef schijnen, ontdekten we pas toen we eindelijk langs hem heen reden: de auto zat met zijn achterwiel vast in de modder. Wij lachten in ons vuistje. Net goed, moest hij maar niet zo in onze ogen schijnen. Even later kwam een brommer ons tegemoet. Net bijgekomen van de lichtfelheid van de autolampen, werden we nu door de brommer verblind. Echt vervelend. Als dit soort lampen ’s avonds in mijn ogen schijnt, zie ik echt even helemaal niets. Ken jij dat gevoel ook?

Koplampen werken verblindend voor de ogen

Koplampen waren altijd wel fel, maar vroeger kon ik toch gewoon blijven zien als een auto me tegemoet reed. Het fietsen in het donkergebeurt me nu dus steeds vaker dat ik verblind raak en echt even niets meer zie. Een raar fenomeen, want koplampen zijn er uiteindelijk voor de veiligheid. De bestuurder van een motorvoertuig (en dat geldt ook voor de fiets) kan zo zien wat er vóór hem gebeurt, en ook andere weggebruikers zien hem al van verre aankomen. Maar hoe veilig is het voeren van lampen nu echt, als ik, als weggebruiker, totaal verblind raak door het licht van tegemoetkomend verkeer?

Niet blij met led-verlichting

De boosdoener is led-en xenon verlichting. In de koplampen van nieuwe auto’s zitten xenon-lampen en die zo fel schijnen en veel blauw licht bevatten. Dit geeft het felle effect op de ogen. Niet alleen koplampen bevatten teveel blauw licht, ook de ledverlichting in laptops, tablets, smartphones en lampen in huis. We worden aangespoord om over te stappen op energiezuinige verlichting. Maar hoe zuinig zijn we op onze gezondheid terwijl we dit doen? Onderzoekers van de Harvard-universiteit hebben vastgesteld dat het blauwe licht van de led-lampen het aanmaken van melatonine met 22 procent vermindert en dat daardoor het slaapritme ernstig verstoord kan raken. Zeker als je vlak voor het slapengaan nog achter een beeldscherm zit, of met je telefoon aan de gang bent, werkt dit zeer negatief door op je nachtrust.

Schadelijk voor de ogen

led;icht schadelijk voor de ogenDe Gezondheidsraad waarschuwt voor de risico’s die led-verlichting met zich mee kan brengen. Gebleken is dat dit licht schadelijk is voor het netvlies van de ogen en zeker voor kinderogen, die nog volop in ontwikkeling zijn. Dat dit zo is, kan ik me goed voorstellen, met die verblinding door de koplampen nog vers in het geheugen. Zelf ervaar ik ook hoe vermoeiend een laptop, maar een smartphone nog meer, voor de ogen is.

Voor welk licht kies je wel?

Ik ben altijd een groot voorstander geweest van volspectrum daglichtlampen, omdat deze het totale kleurenspectrum van het daglicht vertegenwoordigen en daardoor de ogen gunstig beïnvloeden. Maar inmiddels worden deze lampen ook met led-licht uitgerust en bevatten ze dus veel blauw licht. Gelukkig vond ik een fabrikant waar ze de volspectrumlampen nog op de ‘ouderwetse manier’ maken, als spaarlampen. Klik hier voor meer informatie. Zelf heb ik een paar maanden terug een hele voorraad gloeilampen ingeslagen, voordat deze straks helemaal niet meer te koop zijn. Het allerbeste zorg je ervoor dat je overdag veel in het daglicht bent dat je in de avond de gordijnen sluit en alleen kaarsen brandt. Kaarslicht bevat hetzelfde kleurenspectrum als daglicht, maar dan geconcentreerd in een klein vlammetje. Zo kan de duisternis de ogen nog binnenstromen.

Een gele bril als oplossing

Cursisten vragen mij of een gele bril een goede oplossing is voor als zij achter de laptop zitten. Zo’n beeldschermbril beeldschermbrilfiltert inderdaad het blauwe licht, waardoor met name in de avond de hersenen niet op het verkeerde been gezet worden en er wél melatonine geproduceerd wordt. Ik heb laatst zo’n bril uitgeprobeerd. ’s Avonds in de auto ervoer ik het licht van de tegenliggers als rustiger aan mijn ogen. De kinderen achterin en mijn man vonden dit ook. Het licht van het beeldscherm van de laptop dat ik al op zijn laagste stand zet, is rustiger. Na een tijdje vind ik het wel fijn om de bril weer af te zetten. Door een bril kijken vind ik gewoon niet prettig.

Te bizar voor woorden …

Ik hoor wel van mensen dat ze echt veel last hebben van het led-licht en bijna ’s avonds geen auto meer kunnen rijden. Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat we zo verblind raken door koplampen dat we niet fatsoenlijk meer kunnen zien. Zelf zit ik gelukkig ’s avonds niet vaak in de auto, maar als jij dit wel doet kan de gele bril een oplossing zijn om het wat rustiger voor je ogen te maken. Verder adviseer ik je in de avond niet meer achter een beeldscherm te gaan zitten en je smartphone ver weg van je slaapkamer te houden. De avonden zijn ervoor bedoeld om terug te keren naar de rust in jezelf.

Hoe krijgen jouw ogen die niet meer zien zoals vroeger weer hun eigen zicht terug?

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

 

Over de schrijver
Karin heeft zich gespecialiseerd in de gezondheid van de ogen en innerlijke heling. Zij gebruikt de ogen als spiegel en ingang op het pad van innerlijke heling, daarvan ga je direct beter zien, zonder brillen, lenzen of laseren. Ze heeft zelf 30 jaar een bril gedragen. Door hem af te gaan doen kwam zij op het VolZicht pad en heeft ze geleerd, ervaren en doorgegeven wat ogen nodig hebben om moeiteloos te leren zien. Sinds 2010 heeft zij meer dan 3000 mensen geholpen naar gezonde ogen en beter zicht zonder bril of lenzen. Laat je op deze website inspireren wat jouw ogen nodig hebben om gezond te worden en goed te gaan zien en laat je verrassen door jouw eigen helingsproces.
IranianGenius
Door

IranianGenius

op 28 Oct 2022

same, het enige wat ik nog toe te voegen heb is dat op bewolkte dagen in december of januari, wanneer het pas om tien uur 's ochtends goed licht is en half vier 's middags wanneer het al een beetje schemert die kulverlichting al worden aangezet.

Frank
Door

Frank

op 16 Feb 2019

Gisteren op de fiets verblind door extreem felle auto koplampen nu pijn, irritatie aan mijn ogen, zie iets minder goed. Hoe kan dit ? Waarom zijn deze koplampen goedgekeurd voor op de weg ?? Niet normaal dit

Menno
Door

Menno

op 27 Oct 2019

ik ben 48 jaar en noem mezelf de laatste tijd ouderwets, van mijn vader heb ik geleerd te seinen als iemand te fel licht voerde, helaas ben ik een buschauffeur die vaak s''avonds werk dus zit ik soms de hele avond te stuiteren .Mijn motto is LAMPEN TE FEL IK SEIN WEL. Als de huidige ontwikkelingen zo door gaan moet ik niet alleen mijn baan op zeggen maar moet ik voortaan binnen blijven zitten, en wanneer ik ergens naar toe wil moet ik een taxi bellen om vervolgens met mijn hoofd naar beneden op de bestemming te geraken.

Henk Moelker
Door

Henk Moelker

op 17 Mar 2019

Ik ben blij dat ik de enige niet ben die last heeft van felle koplampen. Ik dacht dat het aan mij lag. Ik kan in het donker geen auto meer rijden. Met de binnenspiegel in de anti verblindstand heb ik geen last meer van achterliggers maar het licht van tegenliggers verblindt me zo erg dat het levensgevaarlijk wordt.

Karin
Door

Karin

op 18 Mar 2019

Wat vervelend dat je nu 's avonds geen auto meer kunt rijden. Je kunt wel zelf stappen zetten om je zicht te versterken, zodat je niet meer zo verblind raakt. Ik kan je aanraden mijn webinar te bekijken: Hieronder kun je je inschrijven.https://volzicht.webinargeek.com/gezonde-ogen-zien-perfect

Carel
Door

Carel

op 17 Dec 2018

Ook ik heb last van LED koplampen. Het is zo fel dat het smorgens zeer aan mijn ogen doet. Tevens zijn er bepaalde auto's die buitensporig felle remlichten hebben. Zwaar irritant natuurlijk. Helemaal niet goed voor de ogen. Anders zouden niet zoveel mensen erover klagen. En inderdaad gebeurt er pas iets als het kalf verdronken is. Lang leve de regeltjes in Nederland.

Naam
Door

Naam

op 15 Jul 2018

de lampen staan vaak slecht afgesteld. recht vooruit ipv max 5 m voor zich uit op de grond. Ik heb ook altijd last van NABEELD, dus als die auwto al voorbij is zie ik nog niets voor 10-20 seconden......

kees
Door

kees

op 06 Jan 2017

Het loopt de spuigaten uit met die blauwe verlichting. Zoveel regels in het verkeer met torenhoge boetes,en hier word niks aan gedaan!!! Verbieden zou ik zeggen!!!!!!!!

Kees Hilhorst
Door

Kees Hilhorst

op 27 Aug 2016

Hallo Karin. Ik heb ook last van het te felle licht van auto-koplampen. In onze straat zijn de lantarenpalen sinds dit jaar uitgerust met led-licht. Dit geeft zo'n sterk licht dat het altijd dag is in de straat, nooit meer nacht. Nieuwe fietsen zijn vaak ook uitgerust met fel led-licht koplampen. Je kunt in de zomer door de natuur fietsend een tegenligger van een kilometer of meer zien aankomen. De koplampen zijn niet meer op de weg voor de fietser gericht maar recht naar voren. De veiligheid van de fietser is echter meer gediend met een goed achterlicht. Ik slaap slecht door die felle lichten. Dank voor het advies van de gele bril. Kees

Lin
Door

Lin

op 14 Nov 2016

Ik denk dat de meeste lampen van de auto niet goed zijn afgesteld, dwz dat de koplampen eigenlijk altijd iets naar rechts moeten wijzen , en niet recht naar voren maar iets naar beneden . Dit zal voor voetgangers die braaf tegen het verkeer in lopen niet prettig zijn , maar voor het overige verkeer zal het een heel stuk schele. Dit zelfde geldt voor de fietsers met felle koplampen , deze moeten niet recht naar voren stralen maar iets naar rechts en naar beneden vijf meter voor de fiets ongeveer, op die manier hebben overige weggebruikers er niet zoveel last van.

boddeus
Door

boddeus

op 27 Mar 2016

1 Tip uit de militaire wereld tegen verblind niets meer zien :Knijp bij fel licht 1 oog dicht .Als het felle licht weer gepasseerd open dan dit oog en sluit verblinde oog .Je ziet nu weer met een oog dat nog op donker stond ingesteld .Vergeet niet 2e oog kort daarna te openen..2Kaarslicht heeft een geheel ander kleurspectrum als daglicht .en een heel andere verdeling daarin nl hoofdzakelijk geel oranje rood .Lees eens iets over kleurtemperatuur.Of vraag het aan een fotograaf of elektrotechnicus (ben ik allebei).Overigens zorgt vooral binnen kaarslicht voor luchtvervuiling en kan zodoende ogen irriteren.Spaarlampen en TL lampen zijn vaak irritant omdat ze in een armatuur zitten dat ze niet goed afschermd bij een normale kijkhoek.# autolampen zouden bij tegenliggers gedimd moeten zijn zodat geen hinder maar dan wel goed afgesteld .bv bij zware belading .Niet te voorkomen is echter dat ze bij verkeersdrempels altijd even recht in je gezicht schijnen .....Zo'n fout als over kaarslicht mag je niet maken vind ik ...

Nico
Door

Nico

op 08 Mar 2016

Niet alleen in donker zijn ledlampen irritant en gevaarlijk, dat geldt ook voor de rampzalige dagrijverlichting voor overdag. Het licht is zo doordringend en anders dan alle ander dingen die je waarneemt, dat je aandacht ernaar toegetrokken wordt. Hierdoor wordt je aandacht, die vroeger normaal netjes verdeeld werd over het hele verkeersbeeld, weggetrokken van de 1001 dingen die je allemaal in de gaten moet houden. Eigenlijk moet je konstant inspanning leveren om er niet door afgeleid te worden. Sommige voorstanders van deze hype zeggen: je moet niet naar de lampen kijken. Rara, hoe doe je dat: niet kijken naar de auto die je met onaards felle lampen nadert. Je kunt niet niet! naar deze felle lampen kijken als je een tegemoetkomende auto en de weg voor je in de gaten moet houden. Wel naar de auto maar niet naar de lampen kijken. Ook een vreemde tegenstelling: eerst hele felle lampen introduceren om extreem op te vallen en vervolgens zeggen dat je er niet naar moet kijken. Het verkeer zou geen podium mogen zijn voor dit soort rare psychologische spelletjes.Door de huidige agressieve verlichting is het rijden op de weg onnodig stressvol geworden en ik hoor van véél en steeds meer mensen dat ze het harde licht van de aandacht trekkende lampen als hinderlijk, irriterend, zeer storend en veel!! te fel ervaren. Wie gaat deze ellende stoppen?? Je klacht aan de ANWB doorgeven. De ANWB komt pas in aktie als heel veel mensen hun klachten hierover bij hen melden. Ook aan de politiek en allerlei organisaties rond verkeersveiligheid. En natuurlijk de autoleveranciers Bezitters van autos met deze lampen aanspreken. In geval van aanrijdingen, mede veroorzaakt doordat je verstoord/verblind ben door deze lampen, de fabrikant van de auto aansprakelijk gaan stellen voor de schade.

Peter
Door

Peter

op 30 Jun 2016

Die nieuwe felle koplampen (en dan met name die felle randjes) zijn inderdaad ook overdag heel storend en ik vroeg me ook af hoe hier iets tegen te doen is. Goeie tip om het aan de ANWB te melden.

Job
Door

Job

op 07 Nov 2019

Ja, dat dacht ik óók, maar wie schetst mijn verbazing dat uitgerekend de ANWB zélf (!) als "Ledenaanbieding" in de Kampioen 10/11 van okt/nov '19, blz 67, "met ledenvoordeel" de allerfelste Phillps autolampen aanprijst: "Philips X-Tremevision G-Force" met 130% feller licht..!!! Nu met korting voor ANWB-leden dus! Of kiest u voor de "intens witte xenonlook" van de "White vision"? Dat is dat bijzónder akelige ijskoude blauwwitte felle licht ! Dus de ANWB, in plaats van actie te ondernemen tégen deze ronduit gevaarlijke, hinderlijke, verblindende trend, promoot dit zelfs... On-begrijpelijk ! Als zelfs de ANWB actief hieraan méédoet, wie in hemelsnaam dan ??? De minister van Verkeer ? De politiek ? Ik vrees dat er eerst nog meer verkeersdoden moeten vallen door verblinding alvorens men deze gevaarlijke trend een halt toeroept.

Leonoor
Door

Leonoor

op 07 Mar 2016

Ik stoor me tegenwoordig ook mateloos aan de autolampen die zichzelf regelen. In ene gaan die dingen dan af, omdat ze vinden dat het te donker is... word je zo verblind, terwijl je dit niet echt aan ziet komen, zeer storend.

Paula
Door

Paula

op 02 Mar 2016

Ik heb sowieso last van verlichting in de avond. Ook van straatverlichting en zeker als het regent. Ik scherm mijn ogen dan met één hand af en soms stap ik van mijn fiets en ga ik maar lopen omdat ik het verschil niet meer kan zien tussen asfalt en berm. Ledverlichting is idd veel te fel. Wel lekker als verlichting bij mijn computer, maar nu ik hier lees dat Led niet goed is, ga ik toch maar over op andere verlichting. Die site over flux lijkt me ook wel wat.

Marion
Door

Marion

op 02 Mar 2016

Kort geleden stopte mijn TL- verlichting onder de keukenkastjes ermee. Omdat de keuken toch vernieuw moet worden, gebruik ik nu alleen de (gloei)lamp aan het plafond. Wat een verademing voor mijn ogen. Mogelijk komen er dus helemaal geen lampen meer onder de nieuwe keukenkastes.

Hans Wannet
Door

Hans Wannet

op 01 Mar 2016

Niet alleen autoverlichting kan verblinden maar ook stoplichten. Op de rondweg, de Burg. van Beresteijnlaan en het fiets-/voet Schollevaartseweg bv. ook. Vooral het groene licht geeft sterke verblinding, zodat de oversteekplaats zelf niet meer te zien is 's avonds.

Gaby Buiskool
Door

Gaby Buiskool

op 01 Mar 2016

Spaarlampen stralen elektro-magnetische straling uit en dat geeft ook last aan de ogen. Zelf heb ik een paar jaar geleden heel enthousiast overal spaarlampen ingedraaid, want goed voor het milieu (de kwik in die lampen even negerend). Binnen een half jaar had ik zeer pijnlijke en vermoeide ogen. Toen ik van een collega hoorde dat spaarlampen elektro-magnetische straling produceren heb ik alle spaarlampen weer vervangen door gloeilampen en nog dezelfde dag voelde ik dat mijn ogen zich begonnen te herstellen. Voor mij dus nooit meer spaarlampen.

Charles
Door

Charles

op 01 Mar 2016

Mensen die ''verstand'' van ogen hebben zouden moeten willen lobbyen om wetgeving dat autolichten gedimd of lager gericht moeten worden. Het zal er wel weer op neer komen dat er eerst ongelukken moeten gebeuren.

Ineke, Delft
Door

Ineke, Delft

op 02 Mar 2016

Bij wie moeten we zijn om dat officieel geregeld te krijgen?

Elke Wong Lun Hing
Door

Elke Wong Lun Hing

op 01 Mar 2016

Hai Karen, via de nieuwsbrief van aHealthylife ben ik op het idee gebracht van een simpel en gratis te downloaden programma dat f.lux heet, en dat het licht op je computer mee laat bewegen met het normale daglicht. Je kunt het hier downloaden: https://justgetflux.com/

Anna Edens
Door

Anna Edens

op 01 Mar 2016

Dag Karin, inderdaad heel vervelend die moderne autolampen.

Cecile
Door

Cecile

op 01 Mar 2016

Hoi Karin, ik zag dat er verschillende gele brillen zijn. Welke adviseer jij? Ik wil hem dan gebruiken voor zowel 's avonds rijden als ook achter de computer werken. Groetjes Cecile

Karin
Door

Karin

op 02 Mar 2016

Beste Cecile, Ikzelf heb de classic uitgeprobeerd. Die is eigenlijk bedoeld voor beeldschermwerk, maar hij werkte ook in de auto. Er is ook een speciale voor autorijden. Als je er veel mee auto rijdt, zou ik persoonlijk daarvoor kiezen, dan kun je hem ook voor je beeldscherm gebruiken. Zoals door een aantal mensen benoemd kun je ook flux downloaden voor je computer, die gebruik ik ook. Maar dat maakt het licht van de computer alleen 's avonds geel. Mocht je er meer vragen over hebben, kan ik je aanraden even hier naar toe te mailen: info@ahealthylife.nl

Yvonne
Door

Yvonne

op 01 Mar 2016

We zijn het helemaal eens, ik vind het werkelijk afschuwelijke verlichting. Veilig voor degene die ermee rijdt maar ondoenlijk voor de tegenliggers. Het roept bij mij altijd de gedachte op 'ikke, ikke en de rest kan stikken' maar tsja, het zit standaard in nieuwe auto's dus de bestuurder kan er ook weinig aan doen.

Walter Goezinnen
Door

Walter Goezinnen

op 01 Mar 2016

Ik vind het een beetje raar om te stellen dat Xenon en Led verlichting alleen maar negatief zijn! Het is natuurlijk vervelend dat deze verlichting verblindend kan zijn (ligt volgens mij ook aan de afstelling). De andere kant is dat veel fietsers met deels verlichting of zonder verlichting rijden en dat het weer veilig is dat de automobilist de fietsters wel goed en tijdig in het donker ziet! En het is niet waar dat Led verlichting alleen voor dagrijverlichting wordt gebruikt, deze verlichting wordt ook voor dim en grootlicht gebruikt en zoals met veel dure opties worden deze na verloop van tijd nu ook op gewone middenklassers toegepast. Het mooie van led verlichting is dat deze gekoppeld is aan een intelligent systeem dat registreert waar je rijd en dan de lichtsterkte van de verlichting aanpast! Bijvoorbeeld binnen de bebouwdekom met straat verlichting of buiten de bebouwdekom zonder straatverlichting.

Karin
Door

Karin

op 02 Mar 2016

Beste Walter. Dat is mooi dat het zo werkt, maar binnen de bebouwde kom word ik er ook door verblind. En ik fiets gewoon met verlichting. Door de oude koplampen werd ik niet verblind.

Thomas
Door

Thomas

op 01 Mar 2016

Ik zit regelmatig 's avonds in de auto. Steeds vaker heb ik last van de koplampen van auto's achter mij, al op grote afstand. Vaak zijn het inderdaad de duurdere auto's die met LED zijn uitgerust. Die willen ook nog wel eens een hele tijd vlak achter mij blijven plakken waardoor het effect erger wordt.Uit mijn onderzoek is gebleken dat vooral het knipperen van de LED lampen vervelend is. LED lampen hoeven niet te knipperen. Dan geeft het "slechts" een felle (wittige/blauwe) lichtbundel. Sommige mensen, zoals ik, zijn echter extra vatbaar voor het knipperen. Dan lijkt de felheid en lichtkleur constant af te wisselen. Dat komt door verkeerde afstelling van de LED lampen. Veelal hebben zelf ingebouwde lampen daar last van. Dat zijn de bestuurders die graag gezien willen worden (en niet vanuit een veiligheids-oogpunt). Die bestuurders kiezen vaak ook voor lampen die verboden zijn. Die lampen zijn wel degelijk te koop in de winkel, maar zijn op de openbare weg strikt verboden. De politie controleert hier helaas niet op. Aan de andere kant zou je denken dat autofabrikanten fabriek-af eigen LED lampen fatsoenlijk afstellen. Dat doen ze dus niet allemaal. Enkele merken stellen de lampen wél af, maar op een dusdanige manier dat ze op verschillende frequenties knipperen zodat die knippering herkenbaar is voor dat automerk. Op mij komt dat, op grote afstand achter me, over als signalering met groot licht.Mijns inziens zou dit geheel verboden moeten worden. Het is leuk dat alle LED lampen tegenwoordig net op de grens zitten van wat nog wettelijk mag (fabriek-af), maar het is geheel mogelijk om met LED lampen een geler licht te schijnen. Ook het afstellen op de juiste frequenties is mogelijk, waardoor de lampen voor het oog één kleur licht schijnen. Ik verbaas me dat we voor zo veel zaken regels hebben, maar juist voor iets dat zo gevaarlijk is (het gaat immers om het verkeer) bestaat amper regelgeving én wordt geen stelselmatige controle uitgevoerd.

Jolanda
Door

Jolanda

op 01 Mar 2016

Voor de computer kun je " f.lux" gratis downloaden om het blauwe licht uit het scherm te filteren.

Julia
Door

Julia

op 24 Feb 2016

Soms zie je ook dat ze heel blauw schijnen. Volgens mij zijn dat wel led-lampen. Dat zijn van die dure lampen die je als extra optie bij je auto kunt kopen toch? Om te laten zien dat je wat te besteden hebt ;) Lampen in het verkeer kunnen inderdaad flink hinderlijk zijn. Gelukkig heb ik op mijn werkplek mooie volspectrum daglicht spaarlampen. Van die luxe geniet ik elke keer weer :)

Piet Fire
Door

Piet Fire

op 23 Feb 2016

LED? Xenon bedoel je. LED koplampen voor dim/grootlicht zijn nog bijna onbetaalbaar en zitten nergens op. Alleen de dagrijverlichting is LED maar die geeft niet zoveel licht.

Karin
Door

Karin

op 23 Feb 2016

Dat wist ik niet. Xenon is dan in ieder geval ook heel verblindend. Zal het aanpassen.

Reactie plaatsen