headershadow

Latest Blogposts

Suiker is gif voor de ogen

Suiker is gif voor de ogen

Dat suiker slecht voor je gezondheid is, wist ik eigenlijk al meer dan twintig jaar. Maar ik at zo graag dropjes, koekjes en chocola… Regelmatig kocht ik deze snoeperijen bij de reformwinkel, omdat men ze daar ook zonder geraffineerde suiker verkoopt. Toch ging ik na verloop van tijd weer naar de gewone supermarkt: snoepjes met echte suiker vond ik toch lekkerder. Of mijn partner had koekjes in huis gehaald. Zo wisselde ik jarenlang af tussen koekjes van de natuurwinkel en koekjes van de supermarkt. Eigenlijk was ik, net als zoveel andere mensen, verslaafd aan suiker.

Suiker is gif voor de ogen

Totdat ik op een dag de knop helemaal omzette. Steeds vaker kwam ik in de literatuur berichten tegen, dat suiker gif is voor de ogen. En dat het een belangrijke veroorzaker is van bijziendheid bij kinderen. Wat gebeurt er precies? Door het eten van geraffineerde koolhydraten, dus suiker, komt er heel veel insuline vrij in het bloed. Die stof is nodig om de bloedsuikerspiegel, die te hoog is geworden door het eten van de suiker, weer omlaag te brengen. Door de stress om de hoge suikerconcentraties schiet het lichaam een beetje door: de suikerspiegel wordt nu te laag. Je lichaam heeft opnieuw een “suikershot” nodig om de bloedsuikerspiegel te verhogen. Dus graaien en snaaien we weer koek, snoep en frisdrank.

Suiker veroorzaakt bijziendheid bij kinderen

Waarom is suiker juist voor kinderen zo schadelijk? Met de hoge concentratie insuline komt er een overschot van de stof IGF1 (Insuline Like Growthfactor-1) in het bloed. Als je langdurig teveel IGF1 in het bloed hebt, neemt de kans op allerlei ziektes toe, waaronder diabetes type II, huidafwijkingen, prostaatkanker, parodontitis, jicht en oogafwijkingen. Door een overschot aan IGF1 kunnen de organen, die volop in koekjes met suikerontwikkeling zijn bij kinderen en pubers, te hard gaan groeien. Dat gebeurt ook met de oogbol. In plaats van mooi rond te blijven, groeit de oogbol door tot hij langwerpig van vorm is. In een langwerpige oogbol is de afstand tussen de lens en het netvlies niet meer correct. De beelden vallen niet óp maar vóór het netvlies. Het oog is nu bijziend.

Bijziendheid is zeldzaam in samenlevingen waar geen geraffineerde koolhydraten worden gegeten. Zodra de leden van deze samenlevingen overgaan op een westers dieet, nemen de gevallen van bijziendheid enorm toe. Als je hier klikt, kun je meer lezen over de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan.

Machtsindustrie

Op mijn zoektocht naar informatie over suiker, kwam ik een indrukwekkende documentaire tegen over de geschiedenis van dit verslavende product. Als je die film bekijkt, zie je hoe mensen door de tijden heen zijn uitgebuit voor de suikerproductie en dat er enorme belangen meespelen bij het in stand houden ervan. Een "mooi" voorbeeld van hoe de machtsindustrie werkt.

Helse klus voor het lichaam

Een ander nadelig effect van suiker is dat het afbreken ervan een helse klus voor het lichaam is. Voor het neutraliseren zijn flink wat vitamines en mineralen nodig. Zoveel, dat het lichaam die stoffen moet halen uit gezonde cellen. In deze cellen ontstaat vervolgens een tekort en de normale lichaamsprocessen raken verstoord. Ook weer met gezondheidsklachten tot gevolg.

De zoetekauw pleegt roofbouw op zijn lichaam. De ogen zijn ingenieuze organen, die bijna dag en nacht hard aan het werk zijn. Ze hebben dan ook veel energie nodig. Logisch dat zij de eersten zijn die beginnen met protesteren, als er tekorten in het lichaam ontstaan. Heb jij ook al eens gemerkt dat je slechter gaat zien na het eten van suiker of andere koolhydraatrijke producten?

Stoppen met suiker eten

Toen ik dit me dit allemaal goed bewust was geworden, wilde ik er koste wat kost voor zorgen dat mijn kinderen zo min mogelijk suiker zouden binnenkrijgen. Zo zou ik ze kunnen behoeden voor het ontwikkelen van slechte ogen en andere gezondheidsproblemen. En omdat goed voorbeeld goed volgen doet, stopte ik eerst zelf radicaal met suiker. Geen dropje, koekje, of stuk chocolade kwam er bij mij meer in. Om te voorzien in mijn zoetbehoefte kocht ik gedroogd fruit op de markt. Dat smaakt heerlijk zoet en het bevat wel alle vitamines, mineralen en vezels aardbeien in plaats van suikerdie nodig zijn om de suiker, die er ook in zit, te kunnen verteren. Ik héb wat van dat fruit weggewerkt in het begin. Mijn trek in zoet was groot. Maar ik greep niet naar de drop en liet de chocolade en koekjes liggen. En na een paar weken voelde ik me een stuk fitter.

Aardbeien, worteltjes en walnoten

Het voelt goed om zonder suikerverslaving te zijn en het maakt me creatief bij het nadenken over wat dan wel te eten. Vroeger zette ik altijd koekjes neer tijdens mijn cursussen. Maar vanaf de suikerstop heb ik in plaats daarvan altijd schaaltjes staan met aardbeien, worteltjes, walnoten en rozijnen. En die vinden gretig aftrek. Nu nog mijn kinderen zover zien te krijgen, hmm, dat valt nog niet mee. Die lusten natuurlijk graag snoepjes, koekjes en ijsjes. Van mij krijgen ze het niet of nauwelijks. Wat ik in huis heb is dan wel gezond, maar ze krijgen zoveel rommel van de buitenwacht.

Wil jij ook van je suikerverslaving af?

Wie durft de uitdaging aan, om helemaal zonder geraffineerde suiker door het leven te gaan? En je bent gewaarschuwd, want in heel veel producten zit suiker. Ik las ergens dat er in een fles tomatenketchup wel vijfenveertig klontjes zitten. In heel veel producten waarvan je het niet eens verwacht zit suiker, vaak onder een andere naam. Maltose, fructose, dextrose: het zijn allemaal verborgen suikers. En ook het gedroogde fruit dat ik at was een bom van suiker. Niet geraffineerd, maar toch teveel voor het lichaam.

Stoppen met suiker is niet gemakkelijk, omdat je letterlijk van een verslaving moet afkicken. In het begin kun je er heel veel moeite mee hebben en allellei klachten krijgen, waarvan hoofdpijn wel de meest genoemde is. Ik heb zelf gemerkt dat het helpt om voedzame producten te eten. Bijvoorbeeld: na het eten van biologische gebakken eieren met spek of een kom stevige soep getrokken van mergpijp en andere beestenbotten, nam mijn behoefte aan suiker direct af.

Wat is jouw ervaring met het eten van geraffineerde suiker en granen? Ik zou het leuk vinden als je dat zou willen vertellen. Plaats je reactie hieronder. Bedankt!

Ik geef cursussen om weer goed te leren zien zonder bril. Ogen en zien zijn mijn passie. Ik ontdek van alles over ogen, zien en hoe je het zicht weer kunt verbeteren. Mijn missie is om aan de wereld bekend te maken dat jezelf je ogen kunt verbeteren. Dit verbetert ook de kwaliteit van het leven. En dat….. dat wens ik iedereen toe!
Meer over

Gratis e-book!
Ontvang direct gratis zeven tips voor gezonde ogen!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

17 reacties op “Suiker is gif voor de ogen


Comment author said

Door Astrid Davidzon op 14 juni 2012 om 15:14

Ha Karin,
Wat leuk dit artikel. Via Facebook ben ik 2 weken geleden gaan meedoen met de Sugarchallenge. Vanaf 1 juni zonder suiker, een maand lang. En er stappen nog steeds mensen in hoor, iedereen kan iedere dag beginnen. Het is een beetje uit de hand gelopen experiment van Carola van Bemmelen (life style coach) en er doen heel veel mensen mee. Ik heb de link naar jouw artikel ook in de groep gedeeld.

Zonnige groet,

Astrid Davidzon

 

Comment author said

Door Karin Hogenboom op 14 juni 2012 om 15:49

Hoi Astrid,
Wat leuk zeg, ga ik eens opzoeken. Mag je ook meedoen als je al langer bezig bent, of is dat vals spelen. Goed initiatief.

 

Comment author said

Door Astrid Davidzon op 14 juni 2012 om 20:34

Nee hoor, da's niet valsspelen, het is een superleuke community aan het worden, waarin veel kennis, maar ook frustraties en moeilijke momentjes gedeeld worden. Als je Sugarchallenge zoekt op Facebook, vind je de groep vast!

 

Comment author said

Door Karel Gockel op 1 februari 2013 om 14:39

Tja, je wordt ouder en dan worden jouw ogen minder en dan zul je wel aan een bril moeten om toch te kunnen lezen.
Tja, dat is dan mijn eigenwijsheid die dan zegt: Maar niet met mij. Ik weiger die bril voor het lezen. Als je er aan begint kom je er niet meer van af.
Wat te doen? Mijn ogen lieten het niet meer toe om tijdens mijn werk goed te lezen. Letters en getallen werden vager. Lees ik het wel goed? Het tempo van lezen daalde met 90 procent.
Dan lig je lui voor de tv. En zie je een Duits programma over....Zucker.
Mijn verbazing werd al maar groter tijdens het zien van dat programma. Hoogstaand oerdegelijk prima informatie aangaande suiker en wat het doet met jouw lichaam.
Mijn darmproblemen werden zo maar even toegelicht. Ik weet nu de oorzaak.
Ook wist ik dat ogen iets te maken hebben met suikerziekte.
Inmiddels was ik deze week begonnen met het gebruik van suiker te halveren in de koffie en in de pap, thee.
Dan kom ik André tegen. De man sprak over een koolhydraat arm dieet. En dat hij zich daar prima bij voelde. Zijn gezondheid ging goed vooruit. Een avondje zondigen met bier, leverde het voornemen op om dat niet meer te doen, maar dan een wijntje te gaan drinken ipv bier.
Na 1 week meer dan halvering van het gebruik van suiker zijn mijn ogen merkbaar beter. Het lezen gaat prima en de leessnelheid is weer helemaal terug. Ook de hele kleine letters zijn weer leesbaar. Het vage is weg. Zou dat allemaal met suikerconsumptie te maken hebben?
En dan lees ik dit verhaal over suiker, omdat ik nieuwsgierig was geworden naar wat er op het web zou staan.
Ik ben vanmiddag in de biologische winkel gegaan om zo enkele spullen te kopen. Ook een potje Stevia gekocht.
Wel duur maar je hebt maar een mespuntje nodig in de koffie?
Bedankt voor de info op deze site. Het bevestigt wat ik proefondervindelijk en met lezen en luisteren zoal heb opgedaan in mijn leven.
Het komt nu wel erg van pas om mijn eigenwijsheid, waarvan ik nogal eens wordt beticht, in het vervolg aan mijn omstanders uit te leggen als volhardendheid. Ik weiger zolang ik met voeding en drinken mijn doel kan bereiken, een leesbril te dragen.

 

Comment author said

Door monique westerman op 4 februari 2015 om 15:02

Leuk artikel over suiker
Karel ik herken jou verhaal van de leesbril, maar ik durf te stellen dat ik zo goed als geen suiker eet (ik eet geen bereide producten, geen tarwesoorten, geen vlees, drink geen limonade en of vruchtensappen) wel fruit natuurlijk (2 stuks per dag) ik sport veel en toch.............. gaan mijn ogen achteruit, helaas!
Ik denk dat er veel waarheid in het verhaal zit, maar je mag het niet als een is gelijk teken opvatten

 

Comment author said

Door Karin Hogenboom op 4 februari 2015 om 15:05

Er spelen zeker meer dingen bij het niet meer goed kunnen zien.

 

Comment author said

Door Karel Gockel op 1 februari 2013 om 14:43

oké

 

Comment author said

Door lucas v op 31 december 2013 om 14:18

Wist je dat in het oude China suiker eten werd beschouwd als een teken van zwakte?
Wie toch suiker wilde eten moest dit in het geniep doen, zodat niemand anders dit zou zien ! Wat een verschil met onze huidige maatschappij ! Volgens de macrobiotische geneeskunde (Chinese oorsprong) wordt witte suiker onmiddellijk in het lichaam omgezet in vloeistof.Volgens deze (omstreden) leer zorgt een teveel aan vloeistof in het lichaam voor ziekten, zoals oa bijziendheid. Het teveel aan vloeistof in oa de oogbal , zou verantwoordelijk zijn voor het vervormen ervan. Mijn goed voornemen voor 2014 is probleren minder suiker te eten. Zien wat er gebeurt !

 

Comment author said

Door wilma vermeer op 8 juni 2014 om 21:20

Hoi....

Merk wel dat als ik niet van de snoepjes heb af kunnen blijven, ik met opstaan de andere ochtend aanvankelijk waziger zie.

Alsof er iets voor mn ogen zit.

Na dingen doen, gaat het weer weg.

En dat is haast altijd. Dus begrijp dat suiker niet goed is.

gr wilma vermeer

 

Comment author said

Door Karin Hogenboom op 10 juni 2014 om 09:22

Hoi Wilma,
Mooi dat je direct het effect merkt als je snoepjes hebt gegeten. Tip als je zoete trek hebt: Neem een zuurdesem boterham of een glutenvrije cracker met een dikke laag roomboter en wat honing van de natuurwinkel.

 

Comment author said

Door wilma vermeer op 11 juni 2014 om 16:50

Dankjewel voor tip.........ik kan me in de regel wel goed inhouden.

Maar tip is nooit weg.

groetjes wilma

 

Comment author said

Door Elisa op 4 juli 2014 om 09:01

Ik weet dat suiker niet goed is.Ik eet al jaren weinig suiker. Af en toe wel hagelslag, puur, op het brood. Praktisch geen suiker in koffie en helemaal geen suiker in de thee. Ik drink weinig tot geen sappen uit een pak of fles. Cola drink ik helemaal niet. Af en toe een wijntje of bier. .Wel geperste sinaasappelsap uit een pak. Het ellendige is dat er overal suiker in zit. In rijst, in appelstroop, etc. Dus helemaal vermijden lukt niet. Gebakjes en koekjes eet ik zo weinig mogelijk.. maar ik krijg vaak, als ik op bezoek ergens ben, zonder pardon, een bordje met een overheerlijke vlaai voor mijn neus gezet..zeg dan maar eens Nee tegen.Gelukkig gebeurt dat niet elke dag. Overigens, bedankt voor de -ogen-tip.

 

Comment author said

Door Karin Hogenboom op 7 juli 2014 om 08:34

Beste Elisa,
Koolhydraten zijn inderdaad suiker, en het zit dus ook in brood, appel, rijst enzovoort. Maar er zit niet overal suiker in, namelijk in vet. Meer verzadigde vetten eten is een betere brandstof voor je lichaam. Dus als je die vlaai voor je neus krijgt en er is verse slagroom, doe er dan een flinke toet slagroom op.

 

Comment author said

Door Nellie de moor op 6 september 2014 om 10:25

Hallo Karin,
Daar mijn echtgenoot een allergie heeft voor tarwe en suiker eten we dus al heel lang glutenvrij en zoet halen we uit gedroogd fruit, noten en gewoon fruit. Alleen bij bijzondere gelegenheden eten we nog weleens een gebakje mee.
groet, Nellie

 

Comment author said

Door Gerda op 4 januari 2015 om 17:05

hallo karin, tot ik stopte met gluten, lactose en suiker snapte ik niet waarom ik me altijd zo verschrikkelijk ziek voelde.
En nog komt het af en toe terug, zonder dat ik begrijp wat de reden is.
de link met de ogen is een verrassing voor me.
Gelukkig heb ik nog geen sterkere bril gekocht, wat ik van plan was.
Waarschijnlijk kan ik het ook in de ontspanning zoeken.
Dank voor je info!
Gerda

 

Comment author said

Door Elisabeth op 15 februari 2015 om 15:10

Mijn ervaring,
Ik ben een suikermijdend persoon altijd geweest. Nu ik 71 jaar bent, doe ik nog voor de gezelligheid wel eens mee met koek en een gebakje. Wat merk ik sinds kort... Wanneer ik te veel chocolade eet, ook de 73% enzo en laats toen ik het restant marsepijn punt achterelkaar opat, dus beide suikershots, kreeg ik de volgende ochtend niet alleen pijn achter de ogen en een soort hoofdpijn in de lage hals. Bovendien kon ik slecht zien.
Wel verbeterde dit na enkele dagen suikervrij en oogoefeningen, geleerd vanuit de yoga, helpen mij weer tot rust en meer zicht in de ogen.

 

Plaats een reactie

*