arrow_drop_up arrow_drop_down
Adem je ogen gezond
11 december 2014 

Adem je ogen gezond

Als je niet goed ziet, stroomt je adem niet vrij en is niet diep genoeg. Dat dit zo werkt heb ik jaren terug meegemaakt. Ik zat eens op de fiets en mijn zicht was niet helder. Ik voelde veel spanning op mijn ogen en mijn zicht was gespannen. Ik kon me niet goed focussen in de verte en zag sommige dingen dubbel. Opeens, als vanzelf, had ik een hele diepe ademhaling. Die begon  als vanzelf diep in mijn buik. Mijn zicht werd direct rustig, helder en ontspannen. Ik zag alles perfect en ervoer het als een wonder. Dit incident maakte me duidelijk dat ik meer mocht gaan doen met de adem.

Dr. Bates en ademen

Dr. Bates ontdekte dat veel mensen met gebrekkig zicht geholpen kunnen worden als ze ontspannen gaan ademhalen. Hij experimenteerde zelf met zijn ademhaling tijdens het hard lopen door 12 km  met maximale inspanning te rennen tot zijn zicht zwart werd en hij flauw viel. Tijdens zijn volgende tocht nam hij iedere keer een wandelpauze als zijn gezichtsvermogen verminderde en ging pas verder rennen als zijn zicht weer hersteld was. Hij leerde zò te  ontspannen tijdens het rennen, dat zijn ademhaling normaal bleef en zijn ogen geen problemen hadden. Op zijn 57e liep hij marathon van New York.

De invloed van palmeren op de ademhaling

Volzicht workshop_8 juni 2012_Laura de Haan_DSC4981Hij merkte dat palmeren zijn patiënten hielp om ontspannen te gaan adem halen. Een mevrouw met astma bemerkte dat een half uur palmeren net zo heilzaam was voor haar ademhaling als voor haar ogen. Om een wonder te ervaren hoef je niet te hopen en af te wachten. Het wonder ligt in je handen zelf en kun je direct, nù ervaren. Warm je handen op door ze tegen elkaar aan te wrijven, plaats je vingers over elkaar op je voorhoofd en doe je handen over je ogen. Zorg dat je ellebogen kunnen steunen, op de tafel, op kussens. Voel het wonder, de magie. Ervaar de rust in je ogen, lichaam, ademhaling. Als je het lastig vindt om dit zelf te doen, klik hier voor informatie hoe ik je kan begeleiden.

Transformational Breath

Palmeren helpt om je ademhaling rustig te krijgen, maar andersom kun je ook met ademhalingsoefeningen aan de slag om beter te gaan zien. Er zijn veel verschillende methodes en oefeningen die je daarbij kunnen helpen. Ik heb zelf veel baat bij Transformational Breath. Judith Kravitz heeft deze methode in de jaren ’70 van de vorige eeuw ontwikkeld. Zij heeft haar kennis en kunde uit vele verschillende stromingen gehaald en in haar methode geïntegreerd. 

Verbonden ademhaling

stromingVlak na het moment dat ik mijn ademervaring had gehad, kwam ik een folder tegen van een ademcoach, Claudia Krumme en ik besloot bij haar een sessie te gaan doen. De ademhalingsmethode is gebaseerd op de ademhaling van pasgeboren babies. Deze ademhaling is namelijk verbonden. Het in en uit ademen gaat bij hen in een continue stroom. De inademing is lang en diep en je neemt zoveel mogelijk zuurstof tot je. De uitademing is kort en ontspannen, valt als het ware naar beneden.

Het gaat vanzelf

Ik vond het niet gemakkelijk om tot deze vloeiende ademhaling te komen en ik merkte tijdens de sessies dat ik in het begin hard aan het werk was en mijn best deed om te ademen. Wanneer ik  ‘het best doen’ los laat, dan verlies ik weer de verbinding en wordt mijn adem oppervlakkig. Hierin word ik steeds door de ademcoach begeleid, waardoor ik aan het einde van de sessie de verbinding van de adem ervaar. De ademhaling gaat vanzelf, die voelt als een vloeiende stroming, mijn lichaam is in rust en ontvangt de adem. Het gaat vanzelf. Ik ben totaal aanwezig en ervaar mijn lichaam als ruimer, zachter, ronder.

Zwaar en licht tegelijk

boomNa een sessie ervaar ik meer ruimte in mijn buik, borst en ademhaling zelf. Ik ben meer geaard, zwaar en ontspannen maar tevens voel ik me licht en luchtig. Als een boom geworteld in de grond, met de takken fier opgeheven in de lucht. Zwaar en licht tegelijk. Ik heb een ademboost gekregen waardoor mijn adem, in ieder geval voor een dag of twee, gemakkelijker stroomt. Daarna komt toch het harde werken weer om het hoekje kijken. Maar ik word me er wel steeds sneller bewust van dat dit gebeurt en iedere ademsessie brengt me weer dichter bij de bron van de ademhaling.

Wil je meer informatie over Transformational Breath en/of zoek je een ademcoach bij jou in de buurt, klik dan hier.

Wat doet de palmeer oefening die hierboven is beschreven met jouw ademhaling? Wat merk je aan je zicht? Ik lees graag een reactie van je hieronder.

 

Claudia Krumme
Door

Claudia Krumme

op 15 December 2014

Lieve Karin, Wat een mooi stukje heb je geschreven over de adem. " Adem je ogen gezond" Wauw! Fantastisch dat de adem ook jouw cliënten kan ondersteunen bij hun proces naar volzicht. Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op een volgend moment waar de adem je verder mee zal nemen op reis naar nog meer verdieping. Liefs, Claudia

Irene Relyveld
Door

Irene Relyveld

op 16 December 2014

Ha Karin, Bedankt voor je bericht. Ik volg jou al een tijdje en heb je boek gelezen. Soms doe ik de oefeningen, meestal palmeren. Door ook op de ademhaling te letten krijgt het een extra dimensie. Na het palmeren zag ik eerst goed, toen begon mijn linkeroog te trillen en was het zicht slecht. Na 'n tijdje weer beter. Goed voornemen: paar keer per week palmeren en diep ademen:-) Hartelijke groet, Irene

Joke de Ridder
Door

Joke de Ridder

op 16 December 2014

He wat interessant! Ik was kort geleden op een workshop over de Wim Hof Methode, hij werkt ook met ademtechnieken. En als ik zijn ademhalingsoefeningen doe merk ik dat ik beter ga zien (terwijl het zien niet mijn insteek was om dit te gaan doen).

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 16 December 2014

Hoi Joke, Leuk om te lezen. En wil nu net mijn volgende blog gaan over kou. Volgende week lees je meer!

stefan
Door

stefan

op 16 December 2014

Dag Karin, adem je ook op momenten naar de ogen toe? of is het alleen ademen in de buik. Ik vroeg me nl af hoe het zit als je direct naar de ogen toe ademt, of ze dan ook meer ontspannen raken? Mooi stukje eyeopener verder ;)

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 16 December 2014

Hoi Stefan, Jahoor, naar de ogen ademen werkt ook heel ontspannen. De adem wordt direct rustig, ruim en diep en gaat dan ook naar de buik toe.

Marieke
Door

Marieke

op 17 January 2016

Beste Karin, Toen ik 7 jaar oud was (ik ben nu 52) ontdekte men dat ik een lui oog heb/had en slecht zag. Mijn betere oog werd afgeplakt en ik kreeg een bril. Helaas is het zicht bij beide ogen altijd verschillend gebleven. Ik heb nu L-5.75 en R-2.75 (met cilinderafwijking alleen R). Door dit verschil kan en kon ik nooit goed diepte inschatten. Het vreemde is dat ik met bril of lenzen vooral met mijn slechtste oog kijk, dat wordt het best gecorrigeerd en is dan dominant. Wanneer ik geen bril of lenzen draag kijk ik met mijn rechteroog omdat ik daar dan meer mee kan zien. Mijn ogen werken heel slecht samen. En bij een afstand van ongeveer 20 cm kan ik juist met mijn linkeroog prima lezen, beter dan mèt lenzen/bril. Nu is mijn vraag: Denk je dat het zicht aan beide ogen tegelijk gaat verbeteren of is te verwachten dat eerst het oog waar ik het meest mee zie zonder bril of lenzen gaat verbeteren? Wordt het verschil in zien tussen de twee ogen steeds kleiner? Kun je me wat meer vertellen over 'een lui oog'? Bij voorbaat hartelijk bedankt, groeten, Marieke

Karin
Door

Karin

op 18 January 2016

Beste Marieke, Hoe het proces gaat verlopen, merk je als je het proces gaat doorlopen. Uit jouw verhaal maak ik vooral op dat je duidelijk twee verschillende ogen hebt. De ene doet het zicht dichtbij, de ander het zicht ver weg. Belangrijk is om ze weer te gaan laten samen werken, zodat ze samen dichtbij en samen ver weg gaan zien. De brillen en lenzen staan voor dit proces in ieder geval in de weg. Via onderstaande links kun je wat meer lezen over dit onderwerp: https://volzicht.nl/oogklachten/strabisme/, https://volzicht.nl/werken-jouw-ogen-samen/

Reactie plaatsen

Test Titel

testbeschrijving voor onder een blog