TRE: Spanning loslaten door te trillen en te schudden
07 maart 2016 

TRE: Spanning loslaten door te trillen en te schudden

Op mijn zoektocht naar ‘vol zicht’ kom ik in aanraking met allerlei methoden voor het helpen loslaten van spanning. Slecht zien wordt veroorzaakt door spanning in de oogspieren en de sleutel naar perfect zicht is ontspanning. Ik heb een nieuwe ontdekking gedaan, namelijk TRE (Tension Releasing Exercises): spanning loslaten door te trillen en te schudden. Ik zag laatst een folder liggen over een workshop TRE. De methode wekte mijn nieuwsgierigheid, want het verhaal in de folder herkende ik sterk. Met regelmaat begin ik, als vanzelf, te trillen en te schudden vanuit mijn buik. Iemand vertelde mij al eerder dat dit spontaan schudden en trillen een manier is voor je lichaam om oude spanning los te laten, dus ik laat het altijd zijn gang gaan. Zo heb ik bijvoorbeeld eens wild schuddend ’s avonds laat in mijn tuin, in de regen, op het natte gras gelegen. Maar het feit dat je dit effect ook bewust kunt laten ontstaan, intrigeerde mij.

Ik besloot een TRE-workshop te doen bij Nienja Brouwer. Zij vertelt haar cursisten dat ze, nadat ze in een burn-out terecht was gekomen, veel baat heeft gehad bij Shiatsu massage en critical alignment yoga, maar dat TRE haar er echt weer bovenop heeft geholpen. Door te trillen en te schudden liet haar lichaam spanningen los en kon het herstellen en genezen. De geest volgde dankbaar in het kielzog.

Het is vast herkenbaar voor je dat je lichaam van nature over dit schud- en trilmechanisme beschikt. Iedereen heeft wel eens staan trillen op zijn benen nadat hij iets spannends heeft meegemaakt. Dieren doen het ook, denk maar aan een hond die trilt van angst. Een mooi voorbgazelle trilt op zijn beneneeld vind ik de gazelle die achtervolgd wordt door een leeuw en weet te ontsnappen. Als het gevaar geweken is, zal de gazelle een tijdje flink staan trillen op zijn benen. Maar daarna zoekt hij de kudde weer op en graast mee alsof er niets gebeurd is. De achtervolging was voor hem een spannende en traumatische ervaring, maar door het trillen kon zijn lichaam weer terug in de ontspanning en is de gebeurtenis verwerkt.

Helaas wordt binnen onze cultuur het trillen van angst gezien als zwakte. Daarom zijn we trillen, schudden en schokken gaan onderdrukken. Hierdoor blijven we spanning vasthouden, met als gevolg dat we allerlei klachten ontwikkelen. Als een gazelle niet zijn spanning zou lostrillen, zou hij het niet lang uithouden in de wildernis. Het trillen is een mechanisme dat ervoor zorgt dat we overweldigende gebeurtenissen kunnen loslaten en weer door kunnen met ons leven.

Loslaten. Dat is een term die je vaak hoort. Laat je spanning en frustratie los. Ook het weer goed gaan zien is een spanning door beeldschermproces van steeds weer loslaten. Je kunt een beeld niet vasthouden, het verandert continu. De kunst is juist het te laten stromen en de veranderlijkheid toe te laten. Zo gespannen als een veer lag ik jaren terug eens op bed en dacht: “Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat, loslaten? ” Inmiddels heb ik al heel wat spanningen, patronen en overtuigingen losgelaten en dat is ook mijn zicht ten goede gekomen. Maar door de manier waarop wij leven in onze samenleving, is het iedere dag opbouwen van nieuwe spanning onvermijdelijk. Achter mijn laptop dit verhaal typen geeft al spanning. Het licht en de straling die van het beeldscherm afkomen, vormen een spanningsbron waar ik niet omheen kom. De TRE-methode helpt mij om alles steeds weer los te trillen en te herstellen.

David Bercelli is de grondlegger van de TRE-methode. In zijn boek TRE Trauma- en spanningsreducerende oefeningen schrijft hij: “Wanneer we loslaten en meegaan met het leven, ontdekken we juist dat we meer grip op de dingen krijgen en uiteindelijk dat leven aandurven. Dwang- en wraakgedachten horen bij slachtofferschap, vergeving en vrijheidskenmerken bij overlevers”. De TRE-oefeningen die Bercelli heeft ontwikkeld, zijn gebaseerd op de wetenschap dat de mens in het diepst van zijn fysieke systeem een zelfgenezend vermogen bezit dat hem helpt herstellen van traumatische ervaringen. Een gebeurtenis die spanning oplevert hoeft hierbij niet heel groot te zijn, een snee in je vinger heet ook al ‘trauma’. In het boek staan de oefeningen beschreven en ze worden verduidelijkt aan de hand van foto’s, maar ik raad je aan om TRE eerst een keer onder begeleiding te doen.

De TRE-workshop van Nienja Brouwer is een aanrader. Tijdens de workshop kregen we eerst uitleg over het trilmechanisme, dat één van de meeste primitieve reacties is van de mens. Daarna deden we een aantal oefeningen die bedoeld zijn om te aarden en het trilmechTRE Tension Releasing Exercisesanisme te activeren, vanuit de benen. We eindigden met de laatste oefening liggend op de grond, met de knieën omhoog en al snel lagen we allemaal te trillen. Een deelneemster begon met regelmaat aanstekelijk te lachen, en zo lagen we een tijdje met zijn allen te trillen en te schudden van het lachen. Na ongeveer twintig minuten zo getrild en geschud te hebben  – de tijd vloog voorbij –  gingen we ontspannen. Door de benen weer te strekken, stopte het trillen. Na een tijdje deden we de knieën weer omhoog en trilden we nog even door, om vervolgens een kwartier te liggen en niets te doen. De ontspanning voelde heerlijk. Alles in mijn lichaam tintelde van geluk. Ook mijn zicht was goed en helder. Want iedere keer dat het je lukt om spanningen los te laten, zul je merken dat dit doorwerkt in je zicht.

Heb jij situaties meegemaakt waarna je stond te trillen op je benen? Hoe voelde dat? Ik vind het leuk als je hieronder je reactie achterlaat.

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

Over de schrijver
Karin heeft zich gespecialiseerd in de gezondheid van de ogen. Ze heeft zelf 30 jaar een bril gedragen. Door hem af te gaan doen kwam zij op het VolZicht pad en heeft ze geleerd, ervaren en doorgegeven wat ogen nodig hebben om gezond te zijn en goed te zien. Zonder brillen, lenzen of operaties. Sinds 2010 heeft zij meer dan 2850 mensen geholpen naar gezonde ogen en beter zicht zonder bril of lenzen.
Kirsten
Door

Kirsten

op 18 Apr 2021

Op de een of andere manier heb ik t al m'n hele leven en het gaat er soms heftig aan toe gevolgd door verschrikkelijke spierpijnen, meestal op vreemde plekken. ' kun je nagaan hoe diep die spanning zat' denk ik dan. Wat ik me alleen afvraag is : waarom voel ik me erna niet beter of opgelucht maar eerder een beetje boos en onbegrepen. De spanning en stress tgv decennia onder hoogspanning staan en de pijn (letterlijk lichamelijk) die daarbij komt kijken gun ik werkelijk waar niemand. Andere mensen vinden het vreemd als ik tril en wijten het aan medicatie, wat echt zo verschrikkelijk dom is. Ik zou graag meer willen weten over hoe dit onder begeleiding te doen. Want inmiddels moet ik geopereerd worden aan m'n hart door de stress en ik kan niet veel meer hebben, qua gevoel.

Karin
Door

Karin

op 18 Apr 2021

Je lichaam vraagt om ontspanning. Het klinkt dat er nu zoveel spanning zit, dat het alleen nog maar kan trillen om er vanaf te komen. Dit kun je weer omkeren, door je lichaam te geven wat het nodig heeft. Daar kan ik je bij begeleiden.

karo
Door

karo

op 08 Oct 2019

Heeft het trillen ook iets te maken met de ziekte van parkinson? Ik tril regelmatig met mijn linkerarm, zonder dat ik er iets aan kon doen, het ging vanzelf en totaal onverwacht en oncontroleerbaar en als ik de oefeningen met de benen doe dan tril ik soms zo hard dat ik er last van heb. het is vaak een innerlijk trillen dat ik ervaar. groetjes

Eva
Door

Eva

op 10 Oct 2019

Trillen is een manier van spanning los laten in het lichaam. Dat is in principe geen ziekte, maar juist een gezond verschijnsel.

pia
Door

pia

op 10 Mar 2016

Klinkt heel logisch dat trillen ontspant en laat los laten ... neem ik mee in mijn voor ons beter zicht. Bedankt!

Diana van Loo
Door

Diana van Loo

op 09 Mar 2016

Herkenbaar idd, na de geboorten van onze kinderen begon ik alle keren onbeheersbaar te trillen...

Martine de Ridder
Door

Martine de Ridder

op 08 Mar 2016

Het opwekken van trillingen door middel van oefeningen doet me denken aan de bioenergetische oefeningen (ontwikkeld door Alexander Lowen) die ik in het verleden (90-er jaren) heb geleerd tijdens een cursus. Door bepaalde yoga-achtige houdingen aan te nemen gingen bv. mijn benen ongecontroleerd trillen waardoor spanningen werden afgevoerd. Mogelijk dat TRE hiervan is afgeleid?

Paula
Door

Paula

op 08 Mar 2016

Ooit van Kundalini gehoord? Heerlijk om te doen

Astrid Huizer
Door

Astrid Huizer

op 08 Mar 2016

Vroeger in mijn jonge jaren had ik altijd veel mensen over de vloer en ik woonde in een oud huis. Elke dag daarna kwam mijn buurman zijn beklag doen over de herrie die we maakten. Hierbij werd ik flink en met luide stem uitgescholden en onderging ik dit als de rust zelve. Maar zodra de voordeur weer dicht was begon het gebibber.Ik moest daar direct aan denken na jouw verhaal.

Nienja Brouwer
Door

Nienja Brouwer

op 08 Mar 2016

Karin, je geeft een prachtige weergave van de methode TRE en de mogelijkheid om hiermee spanning los te laten. Ik ben er zeker van dat TRE ook het zien/zicht zal verbeteren (via de ventral vagal nerve om precies te zijn). Dank voor je verwijzing naar mijn website. Ik kijk uit naar het horen van jouw ervaringen en zie je op de les! Voor mensen die benieuwd zijn naar een voorbeeld, een prachtig filmpje die dit trillen laat zien (en welke ik gebruik in de workshop) is Savannah's first deer hunt (YouTube).

Peter Berling
Door

Peter Berling

op 08 Mar 2016

Ik heb er velen meegemaakt net zoals andere mensen, vaak zette de adrenaline de boel op scherp, en trillen kan zijn na een traumatisch moment of al voor het moment, de hersens zeggen er dreigt gevaar of er kan gevaar dreigen, op dat moment ben je alert om je te behoeden voor een ongeluk of een gevaarlijke situatie die dreigt, je maag trekt samen en keel trekt aan je blik word gericht op wat of hoe, maakt dat niet uit of het een verbale of non verbale situatie is, na dit moment volgt dan altijd trillen of je voelt je erg moe dit is om te herstellen Tre kun je hier ook bij gebruiken maar ook dingen uit het verleden op te ruimen

Reactie plaatsen