Page content

Magnesium ontspant de ogen

magnesium ontspant de ogenMagnesium ontspant de ogen. Magnesium is een mineraal in je lichaam dat zorgt voor ontspanning. Samen met water en zuurstof zijn het de drie essentiële levensstoffen. Een tekort aan magnesium veroorzaakt spanning en kan wel eens een belangrijke reden zijn waarom je niet goed ziet. Gezonde ogen hebben soepele, ontspannen spieren. Zie je slecht, dan zit er spanning in de oogspieren. Als er voldoende magnesium in het lichaam is, dan werken lichaam en geest vanuit ontspanning, in plaats vanuit spanning en stress. Uit onderzoeken blijkt dat 75% tot 95% van de mensen  een tekort heeft aan magnesium.

Een tekort aan magnesium tast het netvlies aan

Een tekort aan magnesium tast het netvlies en de visuele cortex aan, dit blijkt uit een onderzoek met gezonde ratten.  Klik hier voor gedetailleerde informatie over het onderzoek. Magnesium is belangrijk voor echt gezond functioneren van ons parasympathisch zenuwstelsel: het deel van het autonoom zenuwstelsel dat de organen zodanig beïnvloedt dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan functioneren. Om weer ontspanning in de ogen te gaan ervaren, is het dus belangrijk om te zorgen voor voldoende magnesium in ons lichaam.

Magnesium, de oplossing!

magnesium de oplossing!In het boek ‘Magnesium, de oplossing’  vertelt kinderarts Marianne Mousain-Bosc hoe ze kinderen met klachten als ADHD, depressie, autisme en epilepsie helpt door ze supplementen van magnesium en vitamine B6 te geven. Het valt haar op dat als de moeder een magnesium tekort heeft, de kinderen vaak dit soort klachten ontwikkelen. Zij hebben tijdens de zwangerschap onvoldoende magnesium meegekregen en echt een tekort aan dit mineraal. Als ik nu stuiterende kinderen zie, weet ik, die mag wel wat extra magnesium gebruiken. Maar helaas krijgt het kind in plaats daarvan vaak een grote dosis snoep toegediend.

Ogen, hersenen en hart bevatten hoogste concentratie magnesium

Elk cel in het lichaam heeft voldoende magnesium nodig om te kunnen functioneren, anders gaat de cel dood. Zacht weefsel, zoals de ogen, de hersenen, het hart, bevat het hoogste concentratie aan magnesium in het lichaam. Maar ook voor sterke botten en tanden heeft het lichaam magnesium nodig. Calcium bestaat bekend als belangrijk voor sterke botten en tanden, maar de concentratie magnesium is in de botten en tanden het hoogst, 60 tot 65 procent. Als er niet voldoende hoeveelheden magnesium aanwezig is, kan calcium zich niet afzetten in de harde weefsels en is de structuur niet solide.

Samenwerking van calcium en magnesium

magnesiumchorideCalcium en magnesium werken met elkaar samen. Magnesium voorkomt dat er een calciumophoping kan ontstaan in de cel. Als er een teveel aan calcium in de cel komt als gevolg van onvoldoende magnesium, dan ontstaat er een te lang aanhoudende spiersamentrekking. Als magnesium tekort chronisch is, kunnen symptomen ontstaan als: hart en vaatziekten, migraine, hoofdpijn, pijnlijke menstruatieklachten, spasmen en contracties (kenmerken van astma). Ook de ogen hebben hier last van als ze slecht zien. Magnesium beschermt de cellen tegen giftige stoffen, zoals kwik en fluoride. Het beschermt je tegen invloeden van buitenaf.

Te weinig magnesium in de voeding

We nemen niet genoeg magnesium op, omdat het niet meer voldoende voorkomt in onze voeding, de juiste mineralen ontbreken in de bodem. De moderne landbouw maakt gebruik van meststoffen waar stikstof, fosfor en kalium inzit. Zowel kalium als fosfor zijn tegenstanders van magnesium en in een kalkhoudende bodem creëren ze magnesium te kort. Er worden voortdurend nieuwe gewassen geïntroduceerd die gekweekt zijn om op mineraal uitgeputte bodems te overleven. Deze mineraal-arme gewassen die door dieren of mensen gegeten worden veroorzaken vroeg of laat ziektes. Magnesium is een van de meest verarmde mineralen in bedrijfsbodems.

Bewerkte, synthetische voeding onttrekt magnesium

Behalve dat we te weinig magnesium uit voeding halen, gebruikt het lichaam ook veel magnesium door het eten van bewerkte, synthetische voeding met een hoog suikergehalte. Het lichaam gebruikt heelveel magnesium voor de stofwisseling en ontgifting van deze voeding. Het lichaam heeft 28 moleculen van magnesium nodig om één enkele glucose molecule te kunnen verteren. Fosfaten uit koolzuurhoudende dranken en verwerkt vlees binden zich met magnesium tot het onoplosbare magnesiumfosfaat, welke onbruikbaar is voor het lichaam.

Extra ijzer en veel farmaceutische medicijnen leiden in het lichaam tot magnesiumverlies via de urine. Zoals plaspillen, anticonceptiepillen, insuline corticosteroïden, bronchodilatoren voor astma en enkele antibiotica. Bij geestlijke en lichamelijke stress verbruikt het lichaam snel magnesium. Door hevig zweten, door bijvoorbeeld intensieve sportactiviteiten, kan het lichaam veel magnesium verliezen. Een gezonde darmomgeving is nodig voor een goede opname van magnesium uit voeding.

Spierpijn en magnesium tekort

magnesiumolieIk had zelf al een tijdje magnesium in huis maar deed er niet zoveel mee. Tot ik ergens las dat iemand na hard werken in de tuin, waarbij hij normaal altijd last kreeg van enorme spierpijn, nu magnesiumolie op had gesmeerd. Hij heeft geen last gehad van spierpijn. Ik had die hele week al last van spierpijn, na drie keer een intensieve yogales waarbij we veel met de armspieren hadden gedaan. Ik voelde me ook niet zo lekker door de spierpijn. Ik las over het tekort van magnesium en het verhaal van deze man en realiseerde me dat ik de hele week het effect voelde van het tekort aan magnesium.

Magnesiumtekort aanvullen

Dagelijks gebruik van beestenbottenbouillon is een goede bron van mineralen, waaronder magnesium, in een zeer goed opneembare vorm. Keltisch zeezout is een goede bron van magnesium en andere mineralen. Als landbouwgronden goed gemineraliseerd zijn, dan zijn groene bladgroenten, zaden en noten vrij goede bronnen van magnesium. Belangrijk is dat ze wel goed geneutraliseerd zijn omdat ze ook giftige stoffen voor de mens bevatten. Noten en zaden een nacht in water laten weken en de volgende dag onder de gril neutraliseert het meeste van deze stoffen. Bladgroenten goed koken helpt ook om de giftige stoffen te neutraliseren.  Brandnetel, vogelmuur en kelp bevatten veel magnesium. 

Supplementen

magnesium supplementEr zijn diverse magnesium supplementen op de markt, maar niet alle zijn goed opneembaar voor het lichaam. Magnesiumchloride en Magnesium citraat zijn goed opneembaar. Van Magnesium Glycinaat zeggen ze dat dit het best wordt opgenomen door het lichaam. Via deze link kun je goede magnesium bestellen. Ook bestaan er tabletten van Schussler celzouten met magnesium. Ik heb deze zelf in huis, omdat mijn kinderen deze lekker vinden en ik er daardoor niet steeds achteraan hoef of ze de tabletten wel innemen. Ze doen het uit zichzelf. Ook bestaat er elementair vloeibaar magnesium, wat ook als voordeel heeft dat je het makkelijk kunt geven aan kinderen.

Magnesiumbad

Daarnaast kun je een (voeten) bad nemen met Magnesiumchloride. Zelf heb ik helaas geen bad, maar heb wel twee maal een bad genomen bij Unlimited Health. Een heerlijke verwennerij voor mezelf en ik voelde me echt super ontspannen daarna. Iemand vertelde me dat een verzorgingshuis bij haar in de buurt nieuwe mensen de eerste weken regelmatig een magnesiumbad gaven en dat deze mensen er enorm van opknapten.  

Ook bestaat er magnesium olie, wat geen echt olie is maar een oververzadigde concentratie van magnesiumchloride en water. Je kunt het smeren op de huid en absorbeert snel. Als je een ernstig tekort hebt aan magnesium kan de olie heel erg gaan jeuken. De eerste keer dat wij het opsmeerden ging het inderdaad naar een paar minuten kriebelen en jeuken. De kinderen wilden het daarna niet meer op. Maar ik merk dat het hele erge jeuken na een aantal keren gebruik weer voorbij ging. Via deze link kun je goede magnesium bestellen. Bekijk dit filmpje voor meer informatie over magnesium.

Herken jij de klachten die een magnesium tekort kunnen geven. Ik zou het leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat.

 

Comment Section

24 reacties op “Magnesium ontspant de ogen


Door hans op 26 februari 2017

ik merk de laatste tijd dat mijn pupillen bijna altijd klein zijn.’
ook heb ik vaak pijnlijke en vermoeide ogen
is daar iets aan te doen?


Door Karin op 27 februari 2017

Daar kun je zeker wat aan doen, met mijn methode leer je waar je ogen pijnlijk en vermoeid van worden en wat je hier zelf aan kunt doen. Ik kan je aanraden een inzichtsessie bij ons te boeken, zodat je 3 inzichten leert die jouw ogen nodig hebben om weer te herstellen. Klik hier voor informatie over een inzichtsessie: https://volzicht.nl/inzichtsessie/


Door nathalie op 12 mei 2016

Is iemand ook bekend met overgevoeligheid voor licht in relatie tot een tekort aan magnesium?



Door Francisca op 30 april 2015

Sinds ik magnesium gebruik…
Slaap ik beter..mijn migraine is verdwenen..en geen last meer van spastische darmen..
ik ben een gelukkig mens.


Door Carla op 27 november 2014

Hoi Karin. Ik ben, sinds kort, magnesium-citraat in tabletvorm aan het slikken omdat ik met mijn stress (heb autisme), en spieren die verkrampen, denk nodig te hebben. Ik heb alle kenmerken van een tekort! Ik ben hier dan ook heel enthousiast over. Maar ik kan ze niet dagelijks innemen want dan reageert mijn lijf erop. In dit geval merk ik het in mijn hersenen (ik neem maar 1 tablet per dag dus heel weinig). Het voelt alsof het sneller gaat in mijn hoofd; beetje opgefokt zeg maar. Alleen in mijn hoofd, niet in mijn lichaam. Dit is niet prettig. Qua lichaam merk ik juist dat het heel ontspannend werkt, echt ik heb dan zo’n rust over me heen…heerlijk! Ik ben dus op zoek naar een vorm waar ik wel tegen kan. Ik voel heel snel het effect van vitaminen en mineralen in mijn lichaam. Kan jij hier een antwoord op geven hoe dit komt? Komt dit door de magnesium zelf of door andere stoffen in de tablet? Ik koop ze bij een natuurwinkel, zo biologisch mogelijk.


Door Karin Hogenboom op 27 november 2014

Zelf gebruik ik poedervorm van het merk Now. Dan zijn er geen hulpstoffen gebruikt. Belangrijk is ook dat je voldoende vetten tot je neemt, in de vorm van verzadigde vetten zoals kokosolie, palmolie, roomboter, slagroom, reuzel, ossenwit. Dit geeft de hersenen ook rust. Kokosolie werkt direct op de hersenen, je kan daar wel 3 tot 5 eetlepels van per dag nemen. Maar bouw het rustig op. (je kunt er in bakken, kokosmelk gebruiken, roereieren nemen veel vet op)


Door Carla op 28 november 2014

Oke 🙂 Is kokosolie anders dan kokosmelk? Is de olie vetter of is de melk ook goed.


Door Karin Hogenboom op 28 november 2014

Kokosolie is het pure vet. Kokosmelk is ook goed, want daar zit ook kokosolie in.


Door kimberley pex op 26 juli 2014

Steffi, tussen inname van schildklierhormoon en magnesium moeten 4 uur verschil zitten.Dan wordt ’t niet beïnvloed Dat is me verteld door de arts ,en heb ik gelezen in Schild, t blad voor s.k. patiënten


Door Onky op 15 juli 2014

Hallo Karin

Dit is het nieuwste wat er over Magnesium door Dr-Mercola .

Magnesium Threonate
Groetjes


Door marja.middelweerd op 23 januari 2014

Hallo Karin,

Weer een goede tip! Ik heb geen bril meer, omdat ik inplantaatlenzen heb, maar daar is wel veel ongemak mee begonnen. Alle tips die ik al van jou heb gehad, zijn voor mij heel heilzaam geweest. Het is nu een jaar geleden en doe nog dagelijks de ontspanningsoefeningen. Nog steeds zijn er dagen dat ik veel last heb van mijn ogen. Vooral als het druk is op mijn werk en ik mij zelf wat vergeet. De oefeningen helpen mij om het ’s avonds weer wat in balans te krijgen. Ik heb vooral last van veel spanning rond mijn ogen. Ik ga het gebruik van magnesium proberen. Ik zou graag kennis met je maken en je persoonlijk willen bedanken. Wie weet op de Gezondheidsbeurs.

hartelijke groet
Marja Middelweerd


Door Paulien van Rooij op 21 januari 2014

Hallo Karin,

Héél interessant en een echte ‘eye-opener’!
Ik heb naar aanleiding van jouw artikel en de youtube-video nog andere filmpjes over magnesium en ook andere vitamines en mineralen gevonden – en dan vooral over de tekorten daaraan – met zeer heldere uitleg, waardoor veel andere dingen op gezondheidsgebied me heel duidelijk zijn geworden.
Dus veel dank hiervoor.

Hartelijke groet,
Paulien


Door doretti de goede op 21 januari 2014

Wat een bizondere kijk op zien geeft u!! ik wil daar zeker meer over weten en wil wel een workshop van u meemaken a.s. zaterdag, en in aanmerking komen voor een vrij kaartje
hartelijke groet Doretti de Goede


Door Dorie Arends op 21 januari 2014

Hallo Karin, dank voor weer een interessant artikel over onze oogjes. Ik leer elke keer weer bij.
Al een tijdje zit ik er aan te denken om me eens op te geven voor een workshop bij jou, maar is er nog steeds niet van gekomen helaas.
Maar, nu las ik vandaag in jouw mail dat je ook een ienie mini-workshop gaat geven op de Gezondheidsbeurs aankomend weekend 🙂 Misschien is dat alvast een goede start! Ik zou graag mijn ogen uit willen kijken op die beurs en deelnemen aan jouw workshop.

Groetjes Dorie


Door Jacqueline Mitschke op 21 januari 2014

Hoi Karin
Mijn zus en ik waren op 16 Jan.in Culemborg.
Geweldig interessant.Ondanks dat ik vanaf mijn 17e een bril moet dragen.Het echter nooit heb gedaan en nu de zekerheid heb dat mijn gevoel goed was.
Alleen bij het autorijden,omdat het verplicht is en je een sappige bekeuring krijgt als er iets gebeurd.
De oefenigen zijn fijn en ik merk nog verbetering.Ook is het me opgevallen dat ik tijdens het wandelen sreeds naar de grond kijk dir ga ik nu ook verbeteren om meer uv licht in mijn ogen te krijgen.
Karin bedankt ik kan hier iets mee.
groetjes
Jacqueline


Door Lisette op 21 januari 2014

2 vragen:
Ik hoorde dat magnesiumtabletten de spijsvertering vertragen, klopt dat?

En over de brandnetel (dat wist ik niet); is brandnetel thee dan ook heilzaam?

Ik geniet trouwens altijd van je posts, heb er veel aan, bedankt.


Door Karin Hogenboom op 21 januari 2014

Ik weet niet hoe het precies zit met het opnemen van de magnesium via brandnetelthee. Zover ik weet is het wel heilzaam om te drinken, of soep maken met brandnetels. Er zijn een hoop magnesiumtabletten die niet goed zijn om te gebruiken, kan me voorstellen dat ze de spijsvertering vertragen. je kunt het ook opsmeren als een olie oplossing, dan is dat probleem er niet.


Door Yvette Klein op 21 januari 2014

Er zit in brandnetel erg veel opneembaar calcium, histamine,serotoneine, glucokinine, kiezelzuur, vit. A,B en C. Verlaagt bloedsuikerspiegel, voorkomt scheurbuik, bevordert melkproduktie, vochtafdrijvend, goed voor de bloedsomloop. Dus gezond, kan ook in de soep en door de spinazie. Dr. Vogel heeft hier ook tabletten van Ulcalcitran genoemd.
Artikel over Schussler celzouten, het is goed opneembaar, maar de EU heeft een regel dat de juiste informatie los van de chemische farmaceutische industrie niet vermeld mag worden als bevorderend voor de gezondheid, vandaar dat erop staat dat het niet voor inwendig gebruik is.


Door Karin Hogenboom op 21 januari 2014

Dank je Yvette voor de toevoeging. Heel nuttig.


Door Bea op 21 januari 2014

hoi ,tabletten zijn niet goed als ze niet gegeten of gedronken worden ,het tast het maag of darmvlies aan .
ik hoorde vandaag over een watermeloen maag ,dat heeft zeker hier mee te maken en gaat ten koste van je ogen ,je oog en maag horen nl bij elkaar .
vr groeten Bea


Door Karin Hogenboom op 22 januari 2014

Beste Bea,
Hoe wil je tabletten anders nemen. Wat bedoel je precies met als ze niet gegeten of gedronken worden.


Door Sien Hellemans op 21 januari 2014

Karin super jouw artikel over Magnesiumtekort en oogproblemen.

Er bestaat bij de Celzouten of Schusslerzouten ook magnesium nml nr
Celzout nr. 7 Magnesium Phosphoricum D6

Wat zijn celzouten van dr. Schüssler.
——————————————–

Celzouten van dr. Schüssler zijn lichaamseigen enkelvoudige mineralen die normaal bij iedereen aanwezig zijn in het lichaam. Deze celzouten zijn essentieel voor de goede werking van o.a. de stofwisseling en de goede werking van het hele lichaam.
Als de stofwisseling door een gebrek aan oa celzouten niet goed meer kan functioneren, komt er een overbelasting en krijgt men gezondheidsklachten. Deze gezondheidsklachten zijn vaak chronisch en kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn.

Celzouten van dr. Schüssler zijn verdunde (verwreven) mineraalzouten die zó klein zijn gemaakt dat het lichaam deze herkend als iets dat in het lichaam aanwezig zou moeten zijn en daarom worden de celzouten onmiddellijk door de cellen in het lichaam opgenomen.
Vitaminen- en mineralenpreparaten die onverdund ingenomen worden (bvb calcium-, magnesium- of ijzersupplementen die je kan kopen in de supermarkt, apotheek,… ) worden niet altijd even goed opgenomen door het lichaam en kunnen bij langdurig gebruik een overbelasting vormen voor het lichaam, dit komt dan omdat het lichaam de stoffen niet goed kan verwerken.
Verdunde mineraalstoffen, zoals de celzouten van Dr Schüssler, kunnen zonder problemen door het organisme in de cellen worden opnemen. De celzouten kunnen door uiterst kleine openingen in de celwand heen. De verdunning maakt het gelijktijdig onmogelijk om teveel van deze stoffen in te nemen.

Schüssler zouten zijn dus geen medicijnen, men kan ze zonder problemen combineren met elke vorm van medicatie en/of supplementen.
De Schüssler zouten zijn afgeleid van de fundamentele bouwstoffen en mineralen van het lichaam, waaronder magnesium, calcium, kalium,…

voor meer info per celzout
=================
http://www.aroma-atelier.be


Door Karin Hogenboom op 21 januari 2014

Ik gebruik de celzouten ook, voor mijn kinderen. Dank je wel voor de extra informatie.

Plaats een reactie


*