Slecht zien veroorzaakt door stress
14 september 2012 

Slecht zien veroorzaakt door stress

Stress is de veroorzaker van slecht zien. Stress haalt je uit je verbinding met jezelf, en je schiet in je hoofd. Er ontstaan allerlei spanningen in je lichaam, bijvoorbeeld je oogspieren. Stress is geen probleem als je het meteen kunt ontladen. Bijvoorbeeld: je woont in het oerwoud, er komt een wild dier op je af. Er ontstaat een stress reactie in je lichaam veroorzaakt door de angst aangevallen te worden door dat dier. Als reactie ga je keihard rennen en ontlaadt de stress. Niets aan de hand. Door het rennen verdwijnt de stress weer uit je lichaam.

In onze moderne samenleving kunnen we de stress vaak niet kwijt. Je zit bijvoorbeeld achter de computer hard te werken aan een deadline. Je ervaart veel stress, want je bent bang dat je de deadline niet zult halen. Deze stress kan nergens heen, behalve naar je typende vingers. Het blijft in je lichaam waardoor het wordt opgeslagen in ons lichaam. Er ontstaat spierspanning in bijvoorbeeld de nek, de schouders, de oogspieren.

Een deadline is een duidelijke stressfactor, maar er zijn veel stressveroorzakers, waar we ons niet altijd van bewust zijn. Mensen ontspannen zich als ze in de natuur zijn, omgeven door groen. Steeds meer groen verdwijnt uit onze leefomgeving en dit geeft weer stress. Ik hoorde laatst zelf dat als je de kleur groen een aantal dagen niet ziet, je kunt overlijden. Of dit waar is weet ik niet, maar ik weet wel dat in de natuur zijn mij een gevoel van ontspanning geeft. In een omgeving met vooral asfalt en beton vind ik het vele malen moeilijker mijn ontspanning te vinden.

Stress door lawaaiDr. Bates heeft vele ogen bekeken met een retinoscoop, wat hij onder andere zag dat mensen bijziend werden op het moment dat ze een plotseling lawaai hoorde. Als ze daarna de ontspanning weer konden vinden, verdween ook de bijziendheid. Maar lawaai is overal om ons heen, laatst werd ik nog overvoerd met een portie lawaai doordat de plantsoendienst aan het maaien en snoeien was. Overal worden machines voor gebruikt die lawaai maken. En die herrie haalt je uit je verbinding met jezelf. De een zal daar gevoeliger voor zijn dan de ander. Er zijn mensen die vlakbij een vliegveld wonen en het lawaai niet eens meer horen, anderen krijgen er echt stress van.

Wie heeft er tegenwoordig geen last van, een gevoel van tijdsdruk. Deadlines die gehaald moeten worden, op tijd op school en werk zijn. Kinderen opjagen, hup hup, anders komen we te laat. De dag beginnen met allerlei dingen in het hoofd die je die dag allemaal wilt/moet gaan doen.

Vanuit de media worden we overvoerd met beelden en verhalen die angst veroorzaken. Maar ook onrust geven. We worden overvoerd met prikkels, door posters die overal op straat hangen, televisies in café’s, computerspellen en breedbeeldtelevisies in huis, waarvan het beeld vele malen sterker binnenkomt dat de ouderwetse televisie. Prikkels die via je ogen je hersenen binnen komen en je overvoeren met beelden, informatie, angst.

Medicijnen geven stress Omgevingsinvloeden geven stress, maar er zijn ook stressveroorzakers van binnen uit. Veel voedsel wat we binnen krijgen is helemaal niet gezond voor het lichaam. Sterker nog het lichaam moet allerlei voedingsstoffen uit gezonde cellen halen om veel bewerkt voedsel zoals geraffineerde suikers en granen te kunnen verwerken. Er wordt dus roofbouw gepleegd op het lichaam, wat een interne stress geeft. Medicijnen met al zijn bijwerkingen, de lucht die we inademen met allerlei ongezonde stoffen voor ons lichaam. Allemaal veroorzakers van stress.

Veel mensen zijn op zoek om de verbinding weer terug te krijgen. Ze zoeken hulp bij verschillende mensen, verschillende workshops. Ik heb er zelf ook een aantal afgelopen. Wat er vaak gebeurt is dat er ook een hoop druk op mensen wordt gelegd. Er wordt bijvoorbeeld gesproken vanuit Je moet dit, je moet dat, om verder te komen, vooruit te komen.

Ik ben eens bij een workshop geweest waarvan de spreekster vertelde dat ze zichzelf haatte, toen ze erachter kwam welke negatieve patronen ze allemaal had, waardoor ze al dit moeten niet deed. Een vrouw naast me deed precies hetzelfde. Ze zat in een flow met alle positieve dingen die zich bij haar ontwikkelde, maar tijdens een oefening kwamen ook negatieve patronen van haar naar boven. Dit herkende ze wel, maar ze haatte dit stuk bij zichzelf. Het liefst wilde ze dat dit stuk niet bestond. Ik vond het behoorlijk stressvol.

Het is belangrijk om de verbinding met jezelf weer te vinden om weer goed te gaan zien. Ondanks alle stressfactoren die er zijn. Deze verbinding terug vinden kan je al een gevoel van stress geven. Je gaat dan je best doen om goed te zien. En de gouden regel is: Je kunt niet perfect zien als je je best doet. Ontspanning is de sleutel!

Sommige mensen lukt het om in één keer ontspannen te zien. Ze hoeven maar het verschil tussen zien met spanning en zien met ontspanning te voelen en het kwartje valt. Ze kijken alleen nog maar met ontspanning. Maar voor veel mensen is dit niet het geval, bij mij is dit in ieder geval niet zo. het is je goed te realiseren dat het niet in één keer hoeft. Oefening baart kunst en geduld is een schone zaak!

Ontspanning herinnerenEr is altijd een moment dat je wel ontspannen was. In de sauna, tijdens een massage, een mooie wandeling in de natuur, een vrolijk moment met gezin of vrienden. Een goede oefening is om jezelf regelmatig gedurende de dag aan deze herinnering te denken. Terug te denken aan de sfeer, wat je hebt gezien, wat je hebt gehoord, gevoeld. Dan roep je diezelfde ontspanning weer op. Oefen dit eerst op rustige momenten, bijvoorbeeld voordat je gaat slapen in bed. Het is makkelijker een klein onderdeel te herinneren dan de hele gebeurtenis in 1 keer. Wat makkelijk bij je naar boven komt, daar ga je mee oefenen.

Naast dat je voor jezelf de ontspanning weer oproept, activeer je ook het visuele centrum aan de achterkant van je hersenen. Als je slecht ziet, dan gebruik je maar een klein gedeelte van dit deel van je hersenen. Herinnering en verbeelding gebeurt in het visuele centrum. Door te gaan oefenen met herinneren, maak je je visuele centrum actief. Het ontspant je ogen en je gaat er beter door zien. Let wel, het begint vaak met een kort moment van goed zicht. Geniet van dat moment en oefen verder!

Zeven tips om goed te gaan zien

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

Wat geeft jou ontspanning? Ik zou het waarderen als je hieronder een reactie achterlaat.

Over de schrijver
Karin heeft zich gespecialiseerd in de gezondheid van de ogen. Ze heeft zelf 30 jaar een bril gedragen. Door hem af te gaan doen kwam zij op het VolZicht pad en heeft ze geleerd, ervaren en doorgegeven wat ogen nodig hebben om gezond te zijn en goed te zien. Zonder brillen, lenzen of operaties. Sinds 2010 heeft zij meer dan 2850 mensen geholpen naar gezonde ogen en beter zicht zonder bril of lenzen.
Sander
Door

Sander

op 24 Jun 2020

Beste, ik heb een vraag. Laartst was ik op een lezing voor geestelijke groei en toen ik de spreekster aankeek kreeg ik stress. Achteraf heel veel en nu nog steeds. Ik ging er al een poos naartoe voor de corona. En was nu een poos niet geweest en toen ging het best goed.Angst voelde ik ook achteraf.Dit alles ook besproken met de gene. En zij vind het ook vervelend.De tip die ik krijg, .de angst door me heem te laten gaan.. En ook wel diep inademenOok was ik heel snel aangebrandt en boos achteraf en nu nog steeds een beetje stuurloos.Dus twijfel heel erg of ik er nu nog wel mee door moet gaan en of het juist niet averechts werkt voor mijn gezond heid.Zelf schijf je er natuurlijk ook een stukje over en dat soortgelijks herken ik ook, dan wordt er gesproken over negatieve gedachten niet toelaten terwijl je er helemaal niet mee bezig bent en dan geeft het juist stress.Ik ga je site later nog wel verder bekijken, lees net ook wat over magnesium olie, interessant,.Hartelijke groet

Karin
Door

Karin

op 24 Jun 2020

Het kan natuurlijk een goede reden hebben waarom je stress kreeg van die persoon. Nooit zomaar negeren. Maar juist serieus nemen. Misschien zit er een energie achter diegene die niet zuiver is en die je onbewust waarnam, waardoor je stress kreeg.

Gaby
Door

Gaby

op 21 Sep 2018

Wauw.. mooi omschreven allemaal.. Ik zit nu 10 maanden thuis met een burn out en draag nu ongeveer 10 jaar een bril. Nu merk ik als ik na mn middagdutje :) opsta, mijn bril juist slechter zicht geeft en ik zonder bril beter kan zien. Nu heb ik aan mijn rechteroog een cilinder en als ik dan mijn bril aflaat, zie ik nog wel dubbel met mijn rechter oog maar ik kan met beide ogen beter de letters veraf en dichtbij lezen... Kan die cilinder ook door meer ontspanning beter worden of moet ik daarvoor toch nog een bril laten aanmeten??Groetjes Gaby

Rob
Door

Rob

op 27 Mar 2019

Ook ik zit al 10 maanden thuis door burn-out. Ook een tinnitus opgelopen (stress leveler)en bemerk dat de ogen constant scherp/wazig worden. Is dit stress? Gr Rob

Karin
Door

Karin

op 21 Sep 2018

Wat mooi dat je hierin al zo snel verschil merkt. Super fijn. Een bril met cilinder geeft de ogen juist spanning. De ontspanning helpt het beter te worden.

Gaby
Door

Gaby

op 22 Sep 2018

Nee ik heb nog geen eens oefeningen gedaan, dit is dus vanzelf gegaan. Ik denk dat ik ga proberen mijn bril af te laten, merk wel dat ik best onstabiel er van ben met lopen nu zonder bril. En af en toe zelfs draaierig kan dat komen doordat ik nu de bril niet draag?

Karin
Door

Karin

op 24 Sep 2018

Het is ook belangrijk te weten hoe je anders kunt zien zonder bril. Hem afzetten geeft al een stuk ontspanning, maar is niet genoeg. Hier de juiste oefeningen voor doen zal je ook helpen bij het draaierige gevoel.

Gaby
Door

Gaby

op 24 Sep 2018

Jammer want door mn burn out heb ik nog niet echt de energie om die oefeningen trouw te doen.. mijn ogen wisselen heel de tijd van sterkte lijkt wel, daardoor ben ik heel de tijd aam het focussen waardoor ik weer nekklachten krijg en niet lekker word.

Karin
Door

Karin

op 30 Sep 2018

De oefeningen zullen je juist energie geven. Naast de voedingsadviezen. Met de VolZicht methode kun je veel sneller herstellen van je burn out.

Addie
Door

Addie

op 19 Apr 2018

goedendag. Ik heb de ervaring dat ik alles "vlak"zie en wat draaierig kan zijn. Vooral bij hardlopen op de weg en auto rijden. ik had dit nooit en sportte heel veel. men zegt nu overtraind maar ik voel me ook erg angstig en ik kan erg weinig momenteel . Maakt me verdrietig. Kan stress een bijkomende factoor zijn. heb ook een drukkend gevoel in mijn hoofd. kNO arts kon niks vinden en heb volgende week afspraak bij de neuroloog.

Karin
Door

Karin

op 19 Apr 2018

Stress, spanning, ondervoeding en oververmoeidheid kunnen hier allemaal oorzaak van zijn. Goed om aandacht aan jezelf te geven.

tessa
Door

tessa

op 29 Mar 2018

Wat een fijn artikel! Ik heb nu sinds december stress, waar ik sinds kort achter ben gekomen dat dit stress is. Sinds kort heb ik last van slecht zicht. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar het lijken op lichte vlekken. Ook lijkt het alsof alles om mijn gezichtsveld wazig wordt als ik me ergens op focus? Komt dit bekent voor bij stress? Ik heb je opgezocht op Youtube en meteen een ontspanningsoefening gedaan. Heb je verder nog tips? Ik hoor ze graag, hierdoor voel ik me regelmatig afwezig. Niet fijn dus!

Karin
Door

Karin

op 30 Mar 2018

Ik ben blij om te horen dat je het een fijn artikel vond en het je verder helpt. Om verder de stress naar beneden te krijgen, kan ik je aanraden om met mijn Ogen Wellness Pakket aan de slag te gaan. De oefeningen daarin en andere tips helpen je om dieper te gaan ontspannen. https://volzicht.nl/ontspanningsoefeningen-en-voeding-voor-de-ogen/ Als je persoonlijke begeleiding hierin wilt, raad ik je aan het volgende formulier in te vullen: https://volzicht.nl/aanmeldformulier-gesprek-volzicht

Thijs
Door

Thijs

op 21 Mar 2018

Kan je door stress ook wazig zien met 1 oog?

Karin
Door

Karin

op 21 Mar 2018

Ja, dat kan zeker. Er kan meer spanning staan op 1 oog.

Heleen Sollie
Door

Heleen Sollie

op 29 Nov 2017

Ik merk dat ik slechter ga zien zodra mijn schouders vastzitten. 2 Maand geleden zenuwbeknelling gehad in nek, schouder en rechterarm vanwege onder hoge druk moeten presteren (met de muis achter een beeldscherm). Neurologisch onderzoek wees uit: artrose in nekwervels en verminderde zenuwgeleiding in rechterarm. Ik heb nu Cesartherapie gericht op het ontspannen van de schouders maar ik merk dat mijn nekspieren nog steeds niets kunnen hebben. Zodra ik bijvoorbeeld een klein stukje stoep veeg, merk ik dat ik weer slechter ga zien. Volgens neuroloog kan dit niets te maken met geconstateerde artrose in nekwervels. Kan het zijn dat de bloedtoevoer gehinderd wordt doordat je spieren te strak staan? waardoor je slechter gaat zien?

Karin
Door

Karin

op 30 Nov 2017

Bijzonder dat de neuroloog dan zegt dat hier geen verband tussen is, terwijl je het heel duidelijk merkt. Klopt wat je schrijft, bovendien kunnen de zenuwen beknelt raken die in verbinding staan met de ogen bij verkrampte spieren en artrose.

Lisette
Door

Lisette

op 25 Nov 2017

Ik heb een héél slecht oog. De spier van het oog werkt niet meer zei de oogarts . Zou dit dus door de stress kunnen komen ??? Zou er toch wat aan te doen zijn ?? Heb idd heel veel stress gehad in het leven en in mijn hele nek zijn de spieren kei hard .

Karin
Door

Karin

op 25 Nov 2017

Ja, dat kan zeker door de stress komen en daar kun je inderdaad iets aan doen. De oplossing ligt hem in de ontspanning van de spieren en het goed voeden van de ogen.

Maddie
Door

Maddie

op 19 Jun 2016

stress en slecht zien

Elvi
Door

Elvi

op 13 Jun 2016

Weer een jaar later word je nog gelezen. Ik vind je advies heel helder en duidelijk. Als ik stress krijg, slaat dat tegenwoordig meteen op mijn ogen. Van sterretjes zien, die zich over het hele netvlies als een vlek uitbreiden, tot een akelige waas voor mijn ogen. Het is ook meteen een signaal dat ik me weer veel te druk loop te maken. Story of my life. Dit artikel helpt me enorm omdat ik me realiseer dat ik onvoldoende echte momenten van ontspanning zoek. Ben gemakzuchtig wat dat betreft. Dank, ik kan hier wat mee!

Eva
Door

Eva

op 15 Jun 2016

Hoi Elvigoed om te lezen, en dat je nu weet waar je je focus op kan leggen. Veel succes met de ontspanning! Hartelijke groet, Eva, medewerker VolZicht

Danielle
Door

Danielle

op 15 Oct 2015

Ik heb geen antwoord op de vraag gegeven zie ik. Ik ontspan alleen door naar buiten te gaan of door te sporten. Ik kan zelfs met een gespannen gevoel op de bank zitten terwijl ik niks doe. Ik moet echt lichamelijk bezig zijn en dan het liefst buiten.

Karin
Door

Karin

op 15 Oct 2015

Beste Danielle, Kom eens naar een workshop toe, zodat je leert hoe je de ogen kunt ontspannen, het zal een positieve invloed hebben op al de stress die je ervaart.

Danielle
Door

Danielle

op 15 Oct 2015

Ik heb net allerlei oogonderzoeken in het ziekenhuis achter de rug. Daar kwam uit dat er niets mis is met mijn ogen dus ben ik nu zelf verder aan het zoeken. Ik heb vrij vaak erg vermoeide ogen en sinds een jaar kan ik 's avonds niet meer hardlopen. Zodra ik ga rennen vertroebeld mijn zicht en kan ik niet eens meer stoephoogtes inschatten. Als ik dan stop met rennen en ga wandelen word mijn zicht weer scherp. Omdat ik ook zeer regelmatig en dat al sinds langere tijd met stress te maken heb, denk ik nu dat stress misschien de klachten veroorzaakt. In elk geval bedankt voor dit artikel. Ik ga er mee verder op onderzoek uit.

DANNY VAN LOO
Door

DANNY VAN LOO

op 14 Jul 2014

We hebben al 22 jaar een bedrijf en net een 3-tal weken geleden bij opstart van een nieuwe producten-gamma was echt alles wat mis kon gaan ivm verpakking en point of sale standen misgegaan. Dit heeft ons 3 dagen heel lange dagen en gejaag gekost om dit voor onze klant in orde te krijgen. Zulke zaken zijn wat mij betreft een perfect voorbeeld, want dat zijn onvoorziene dingen waar je je onnoemelijk druk in maakt, of je dat nu wil of niet.Heb in het verleden ook al gehad dat ik bij een doorgedreven training met de fiets dan enkele dagen een oude kwetsuur heb die oplapt. Dat kan niet toevallig zijn.Onze huisartse is ook dikwijls in discussie met collega's omtrent het feit dat stress de voedingsbodem is van al dergelijke zaken, alsook mijn kine die toch heel veel sportmensen over de vloer krijgt.Maar blijkbaar is de grote hoop daar niet van overtuigd, wellicht ondersteund door de medische industrie die hun pillenwinkel draaiende moet houden.Leuke lectuur in dit verband zijn ook boeken omtrent het al dan niet nemen van voedingssuppelementen en vitamines. Ook dit wordt tegengewerkt door de medische industrie.Enfin, ben ondertussen ook terug van de oogarts en na anderhalf uur testen is de conclusie "floaters", zijnde vuiltjes in de oog-gel. Iets dat iedereen heeft eigenlijk, maar dat zich soms meer manifesteert dan anders.Ik concludeer die "soms" = stress !!

Luna
Door

Luna

op 21 Oct 2015

Hallo, deze klachten herken ik precies. Wat voor mij erg goed werkt is dagelijks een uur (minstens) te gaan wandelen in een flink tempo. Geen muziek in je oren en het liefst in een park o.i.d. Als ik thuiskom transpireer ik behoorlijk, neem dan een douche drink water en thee. Het was even doorzetten in het begin maar mijn zicht is echt stukken verbeterd!

DANNY VAN LOO
Door

DANNY VAN LOO

op 14 Jul 2014

Ja, ik ook. Ga ook het "palmeren" eens regelmatig oefenen, lijkt me zeker geen overbodige luxe.Als ex-wielrenner ben ik 200% overtuigd dat stress aan de grondslag ligt van tal van kwetsuren en lichamelijke kwalen. Zo is doorgedreven training tijdens een periode van grote stress gegarandeerd een voedingsbodem voor tal van ontstekingen op pezen en gewrichten. Al meermaals meegemaakt, maar er wordt spijtig genoeg veel te weinig aandacht aan gegeven en er wordt meestal snel naar ontstekingsremmers etc gegrepen.Hoop ook echt dat het met mijn oog enkel door de stress is en niets anders.

Eva Grootenhuis
Door

Eva Grootenhuis

op 14 Jul 2014

ja dat kan ik me voorstellen. Heb je misschien wat voorbeelden van stress in dit geval?

DANNY VAN LOO
Door

DANNY VAN LOO

op 14 Jul 2014

Hallo,We zijn zelfstandigen en daar hoort natuurlijk de nodige stress bij. Soms is dit "gezonde" stress, maar vooral in de laatste maanden was dit bij ons niet het geval, met het hoogtepunt een 2-tal weken geleden.Mijn zich is perfect, maar sinds enkele dagen door het wegvallen van alle stress, merk ik dat op mijn linker oog bij het plots draaien van mijn hoofd, het mikpunt en scherp stellen trager gaat. Opvallend is dat na een goede nachtrust dit minder is.Ik kan bijna niet anders dan dit dus ook te relateren aan stress.Een vriend van me heeft 4 Pearl optiek-winkels en raadde me ook aan van eerst van onze vakantie te genieten die voor de deur staat en daarna te zien of het zich nog manifesteert. Wellicht zal het na de vakantie wel gedaan zijn.MvrgrDANNY

Eva Grootenhuis
Door

Eva Grootenhuis

op 14 Jul 2014

Hoi DannyIk ben benieuwd hoe het met het oog is na de vakantie. Mocht het nog niet helemaal opgelost zijn, dan is er op deze site een hoop informatie en verschillende oefeningen te vinden voor ontspanning in het oog, wat weer zorgt voor een gezond oog. Groetjes Eva, assistent van Karin

Ria Huisman
Door

Ria Huisman

op 29 Jun 2014

Ik herken heel veel van Karin's verhaal over stress en lawaai bijvoorbeeld. Bijna ziek ging ik afgelopen zondag naar huis toen ik urenlang met mijn kleiworkshop met kinderen bij Het Slot op de dag der kunsten naast de muziekschool stond waar kinderen de hele dag alles uit mochten proberen. Wat een herrie! En wat jammer dat de kinderen daar niets bewust gemaakt werden in deze! De natuur geeft mij ook ontspanning en rust. Maar luisteren en dansen op muziek ook. En boetseren en schilderen en schrijven. En goede gesprekken en een gezellige verjaardag. gelukkig is er veel om van te genieten. En een dag niks hoeven van mezelf en van mijn agenda en dan heerlijk lummelen en wat aanrommelen, ook zalig!

Gerrit
Door

Gerrit

op 18 Sep 2012

Maar ook met Quantum Entrainment en met EFT kun je stress weghalen.

Wilma
Door

Wilma

op 18 Sep 2012

Beste Karin, Ik heb vanmorgen je boek besteld, ik ben er heel benieuwd naar. Het lukt mij sinds kort om mijn ogen te ontspannen (best moeilijk), en dan pas voel ik wat normaal gesproken er een spanning op staat! In die ontspanning zie ik maar heel kort even beter, daarna weer snel minder. Ik heb links een cilinder van -1,50 , zou dit door ontspanning echt beter kunnen worden? Ook heb ik een leesbril, ik hoop daar ook vanaf te komen.....

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 18 Sep 2012

Beste Wilma, Dank je wel voor het bestellen van mijn boek. Wat mooi dat het je al lukt om de ogen te ontspannen en te merken dat je beter ziet. Vaak schiet dan snel de spanning weer terug, waardoor het effect weg is. Maar hoe vaker je de ogen gaat ontspannen, hoe makkelijker je ze ontspannen kunt houden. En je kunt je cilinder zeker verbeteren door ontspanning. Hier kun je meer informatie vinden over astigmatisme (dit is cilinder) https://volzicht.nl/oogklachten/astigmatisme/astigmatisme-en-dr-bates/

Maddie
Door

Maddie

op 19 Jun 2016

WIST IK WEL MAAR DOE NAUWELIJKS IETS !!! HOE DAN ?? Alleen....als er verschrikkelijk veel op me afkomt, waar ik niet op rekende, of zag aankomen....en het duizelt en wordt mistig om me heen en je misselijk omdat je bv in een supermarkt bent, of getuige van een erge burenruzie, misdaad heel vlakbij, hoe doe je dat dan in vredesnaam goed ? Ook ik, na 4 ziekenhuizen en dito onderzoeken : niks aan de hand...Leuk hoor !! Maar hoe reken je af met al die shit om je heen en hoe doe je dat na een erge depressie in je uppie ? Mijn tuin, daar ben ik graag in bezig. En ik zou willen verhuizen naar heel ver weg. Weg van alles. Geen tv, internet, radio, te veel akelige mensen etc.etc. Vanwege de depressie, kan ik nog niet gewoon in mijn autootje stappen ( zoals ik al jaren deed...) en lekker naar het Franse platteland. Ademen en blij worden van het grote NIKS. En al dat "niks"weer ZIEN en voelen. Jeminee, misschien ben ik veel te sensitief. Hoe kap je dat af ???

Eva
Door

Eva

op 20 Jun 2016

Hoi Maddiehet is soms inderdaad niet altijd makkelijk, het leven kan veel van een mens vragen en als hoogsensitief persoon kan het nog wat meer binnen komen allemaal. Des te meer belangrijker dat je iets vindt wat je hierbij kan helpen, zoals elke dag een ontspanningsoefening doen of een cursus zodat je wat houvast krijgt. Op deze website is alvast van alles te vinden wat kan helpen bij stress en gronding ( elke dag met je blote voeten in het gras, een aardingslaken voor 's nachts of magnesiumolie op je smeren etc.) Ik wens je hierbij veel succes, hartelijke groet, Eva, medewerker VolZicht

Reactie plaatsen