Page content

Trampoline springen is goed voor je ogen

Trampoline springen is goed voor je ogenTrampoline springen is echt een superoefening voor je ogen. Ik kon het altijd direct merken, op momenten dat mijn zicht niet goed was en ik ging op een trampoline springen, dan ging ik snel goed zien. Er gaat een verhaal van een Amerikaanse oogleraar die alleen maar slaapt in een hotel waar een trampoline staat. Iedere dag springt hij een kwartier voor zijn ogen. Ik heb zelf niet veel ruimte voor een trampoline, dus doe het met de momenten dat ik er eentje tegen kom. Bijvoorbeeld op een camping, daar willen ze nog wel eens een trampoline hebben. Dan zie ik mijn kinderen de hele dag niet, die zijn dan de hele dag op de trampoline aan het springen, en dan het liefst op een grote. Want die springen het best. En ik ga dan ook af en toe even fijn met ze springen. 

Trampoline springen voor fotoshoot

Op een dag kreeg ik een mail van Laura de Haan, fotografe, die mensen zocht om vrijwillig trampoline te springen voor een fotoshoot. Aan het strand van Zandvoort. Leuk, dacht ik en ook mijn kinderen waren meteen enthousiast. We gingen springen voor Remy Draaijer, hij heeft een trainingsprogramma ontwikkeld voor een speciaal soort trampoline. Deze trampoline heeft geen metalen veren, maar elastiek, dat ook gebruikt wordt bij bungee jumpen. Bellicon heet deze trampoline. Op de trampoline doe je dan allerlei oefeningen die heel goed zijn voor de spieren en de cellen in je lichaam.

Bellicon trampoline

Trampoline springen is goed voor je ogenGewone trampolines hebben harde staalveren die nauwelijks rekken, of spiraalveren waarvan de maximale rekfactor uit ruststand nog steeds heel klein is.Dit betekent dat je  op deze hardere trampolines uit eigen kracht van de mat omhoog moet springen en je wordt  bij landing op de mat kort en abrupt opgevangen. Daarna moet je op eigen kracht weer omhoog springen. Op de bellicon beweeg je op een zachte en harmonieuze manier, waardoor gewrichten, tussenwervelschijven en botten niet worden overbelast. Dit maakt het trainen op een bellicon een stuk veiliger en  effectiever. En volgens Remy wordt de stofwisseling van alle cellen  geactiveerd en niet alleen in bepaalde spiergroepen, zoals dat bij andere sporten het geval is. Waardoor je ook meer calorieën verbruikt dan bij een andere sport.

Mini trampoline

Eerlijk gezegd waren mijn kinderen eerst diep teleurgesteld toen we aankwamen, het waren allemaal minitrampolines en zij hadden een grote trampoline verwacht. Die springen veel lekkerder. Maar de teleurstelling was snel voorbij toen ze eenmaal op de trampoline stonden, want hij sprong heerlijk. Hij buigt diep door en het gaat als vanzelf. Een vriendinnetje van mijn dochter die ook mee was, terwijl ze beiden eigenlijk acrogym hadden, riep enthousiast uit: “Dit is veel leuker dan acrogym” en blij sprong ze op en neer, op en neer, op en neer. Voordat de fotoshoot begon hadden ze al een uur staan springen en nog niet moe. Toen we begonnen met de fotoshoot en de training, sprongen ze nog enthousiast mee. Alleen mijn zoon van vijf, die had het snel bekeken en ging heerlijk liggen op de trampoline.

De training

Trampoline springen is goed voor de ogenWe begonnen met de training, ik deed ook mee. Moest wel regelmatig naar het toilet, want sinds ik kinderen heb gekregen heeft mijn blaas toch wel wat moeite met het springen. Maar zei Remy, dit trainingsprogramma is ook heel goed voor de bekkenbodemspieren. Je hoeft ook niet per sé te springen, gewoon zachtje heen en weer doet ook al zijn werk. Ik kon naderhand duidelijk voelen dat het effect had op het bekkengebied. Alle spiertjes daar voelde actief. We begonnen met een langzame oefening, waarbij we steeds dichterbij met de voeten moesten gaan staan. En dat viel nog niet mee. Ik merkte dat mijn lichaam zijn evenwicht moest vinden en dat ik bijna uit balans ging. Maar ik voelde ook dat dit dus een superoefening is voor al de kleine houdingsspiertjes in mijn lichaam. Het was best nog pittig maar wel leuk om te doen. Jammer dat er geen sportschool bij mij in de buurt zit die er les in geeft. Remy vertelt dat hij ook Thai chi geeft op de trampoline. Dat lijkt me ook een bijzondere ervaring.

De ogen

Op het lijstje van Remy waar het springen allemaal goed voor is, staan ook de ogen genoemd. En ik merkte het ook nu weer dat trampoline springen goed voor de ogen is, dat ze helemaal ontspannen voelen na de training en ik alles  heel helder zag. Alles is perfect scherp, veel kleur en diepte en een groot blikveld. Jacob Liberman, een Amerikaanse oogleraar, beschrijft in zijn boek “Take off your glasses and see” een prachtige oefening met de trampoline. Deze oefening heb ik wel uitgeprobeerd zonder, maar nooit met trampoline. Dat is wel een plan van me voor de nabije toekomst om samen met Remy zijn oefening uit te proberen. Liberman zelf zag na een week training hierin niet alleen beter, hij had ook geen dyslexie meer.

Trampoline springen is goed voor de ogenHeb jij zelf goede ervaringen met trampoline springen, ik vind het leuk als je hieronder een reactie achter laat.

Dank je wel voor het lezen van dit artikel. Vind je het een interessant artikel, je kunt dit blog delen op facebook of twitter door op onderstaande knoppen te drukken.

Comment Section

14 reacties op “Trampoline springen is goed voor je ogen


Door Klari op 2 januari 2015

Hartelijk dank voor je antwoord Karin en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar met veel gezondheid.
Wat de voedingstips betreft moet ik, na bijna 40 jaar vegetarisch te hebben gegeten, nog even niet denken aan beestenbotten laat staan aan ogen eten maar zal het toch maar proberen (nee, niet die ogen!) want ja; dat rijbewijs.
Levertraan was in mijn jeugd geen probleem, er ging zo een eierdopje vol naar binnen terwijl mijn broer en zussen grote problemen hadden met een beetje op een theelepeltje. Toen lachte ik ze uit en nu geven ze mij commentaar want ik ben de enige van de zes met staar maar ik krijg ze wel hoor!
Groetjes,
Klari


Door Klari op 26 december 2014

Hallo Karin,
Door het dagelijks gebruik van de trampoline is er al een versleten, hij is acht jaar geworden. Ik doe aan hergebruik, dus het doek is gebruikt voor de achterkant van een stoel die vergaan was en dat is heel goed gelukt en reuze sterk.
In het begin van die acht jaar begon iedereen te lachen als ik zei met mijn kleinkinderen op de trampoline te springen (wel apart, zij hebben een grote met veiligheidsnet en ik een middelgrote zonder) maar nu hoor en lees ik aan alle kanten dat volwassenen en ouderen het springen heerlijk vinden.
Toch zullen nog niet veel mensen van mijn leeftijd, ik ben 75, een sprong op de trampoline wagen, mijn man kan er niet eens op staan en wordt meteen misselijk als hij het toch probeert.
Een paar jaar geleden had ik een medische keuring en toen vond de arts het zo leuk dat ze zei het haar gezin aan de ontbijttafel te vertellen zodat ze om het idee, dat een zo oude oma met haar kleinkinderen sprong, wel ongelovig zouden lachen want hun oma’s deden dat beslist niet en zijzelf ook niet.
Het trampolinespringen is voor heel mijn lichaam goed, als ik eens ergens een pijntje heb laat intensief springen het verdwijnen maar of het ook voor mijn ogen werkt weet ik niet, heb helaas de laatste tijd staar op mijn linkeroog.
Ik ken de oefeningen van Dr. Bates al heel wat jaren, kocht in 1982 twee boeken over zijn methode en ben destijds met een van mijn kinderen ermee aan de slag gegaan. Toen ze het huis uitging vond ze het makkelijker om lenzen te nemen.
Nu zal ik zelf de oefeningen intensief moeten gaan doen want de tijd dringt, in april volgt de verplichte rijbewijskeuring en ik laat liever geen staaroperatie doen.
Ik eet gezond, veel rauw, weinig koolhydraten, vegetariër, wel elke dag twee biologische eieren, beweeg veel, ook op de sportschool, drink veel water en heb sinds een jaar een aardingslaken op bed.
Het enige wat ik kan bedenken als echt fout zijn de twee bakjes koffie per dag maar net als de Fransen drink ik er een grote beker lauw water bij, ook noten en gedroogd fruit kan ik beter laten staan.
Ik heb een hekel aan tv kijken, zit liever te computeren en dat zou misschien wat minder moeten worden, er hangt een daglichtlamp boven de computer en soms heb ik het idee dat het licht van die lamp de staar verergert.
Heb jij misschien nog speciale tips voor die staar?
Hartelijke groeten,
Klari


Door Karin Hogenboom op 27 december 2014

Leuk om te lezen, je trampoline verhaal.
Bij staar speelt een vitamine C tekort in de lens van het oog. Maar dan is het belangrijk vetoplosbare vitamine c te gebruiken, omdat wateroplosbare vit. C niet door de hersenen worden opgenomen (ogen zijn een onderdeel van hersenen).
Daarnaast kan ik je adviseren om eens naar mijn voedingtips te kijken:https://volzicht.nl/natuurlijk-goed-zien/voeding/
Ook de artikelen over boterolie/levertraan en beestenbottenbouillon.
En ga vooral lekker door met genieten van de trampoline!


Door Nellie de moor op 17 augustus 2014

Hallo Karin,
Dagelijks spring ik op de trampoline die op mijn zolder staat – heerlijk ontspannend! Mijn bril gebruik ik weinig maar omdat lezen nogal wat inspanning vereist gebruik daar nog wel mijn bril voor en voor computerwerk.

Nellie


Door Marcus op 26 april 2013

Goh, ik wil het graag weer proberen om te zien 😉 hoe het voelt. bij emotioneel lichaamswerk ga je eerst vaak 10 minuten op en neer schudden met je lichaam, lijkt dat er op?


Door Karin Hogenboom op 26 april 2013

Je wordt in ieder geval wel losgeschud. Probeer het eens uit!


Door Marijke Mesdag op 15 april 2013

Geen reactie op de trampoline. Nu het weer weer beter wordt heb ik al een paar keer even een tijdje gebadmintond. Lekker in de tuin, zonder bril. Dat gaat uitstekend. Lekker heen en weer slaan, in beweging. De shuttle volgen.


Door Helene op 30 maart 2013

Grappig om dit artikel te lezen.
Vorig jaar heb ik in Spanje (waar wij een huis hebben) een kleine trampoline aangeschaft.
Ik had er niet over gehoord maar mijn gevoel gaf mij dit in.
Ik deed het om de kleine haarvaatjes te activeren/openen om de troep uit mijn ogen beter af te kunnen voeren.

En nu kom jij met dit artikel.
Het is altijd weer leuk om te zien dat als je maar naar je gevoel luistert of je intuïtie volgt, je altijd
interessante tips krijgt van jezelf of wie er ook in je oor staat te fluisteren…


Door Carleer Christina op 20 januari 2013

Hallo Karin,

Leuk om dit te lezen en ja dan moet ik er wel eentje gaan kopen, maar nu met die sneeuw zal dit moeilijk zijn om deze sport buiten te beoefenen…..misschien i d zomer ?Maar alle hulp is welkom hé ! Groetjes
Christina


Door Trampoline TrampoFit op 21 november 2012

Dat trampoline springen goed is voor onder andere de conditie en het evenwichtsgevoel was al bekend. Verrassend dat het ook goed is voor de ogen. Als je op zoek bent naar een meetinstrument om jouw prestaties op de trampoline bij te houden, kun je de gratis app TrampoFit downloaden. Deze app voor smartphones houdt bij hoeveel calorieen je verbruikt tijdens het springen. Je ziet precies hoe hoog en hoe vaak je springt. Handig in gebruik. Zo blijft het springen op de trampoline een uitdagende bezigheid.


Door Marné van Veenendaal op 14 juli 2012

Spijt dat ik mijn mini tramp wegdeed. Maar wie weet tijd voor een nieuw na deze positieve ervaringen.
Hartelijke groet


Door Tiny Fisscher op 13 juli 2012

Hoi Karin,

Superleuk artikel! Ik heb ook een bellicon in huis, wat een uitkomst! Echt een aanrader, ook voor mensen die normaliter niet zo van bewegen of sporten houden. Dat het zo’n grote invloed op je ogen had, wist ik niet. Hoewel ik dat wel had kunnen weten, omdat springen op een bellicon immers je doorbloeding bevordert en al je cellen in je lichaam positief beïnvloedt dus ook je oogcellen. Ik ga meteen weer even springen :).


Door Karin Hogenboom op 13 juli 2012

Hoi Tiny,
Wat leuk dat je er eentje hebt, wij hebben gisteravond besloten er ook eentje te gaan kopen. En als ik jou hoor, wil ik weer springen!


Door Dolf Flinker op 9 juli 2012

Hallo Karin,

ik zat al weer (te) lang achter de pc toen je berichtje voorbij kwam. Leuk om te lezen en mooie foto’s. Ik ben daarna even naar buiten gegaan en heb een paar minuten op onze trampo gesprongen.
Niet hoog, gewoon lekker bewegen!

Ik weet dat trampoline springen (ook) heel goed is voor je evenwicht. Allerlei spieren, groot, klein, evenwichts en houdings spieren doen mee! Fantastisch.

Echt een aanrader. Bovendien: als het koud is: ga maar even een paar minuten rustig springen en je bent weer tijden lekker warm. De doorbloeding is weer helemaal op gang gekomen. Dus ook heel goed om bijv. op kantoor een kleine trampo te zetten!!

Groeten en bedankt, Dolf

Plaats een reactie


*