De herfstvakantie is voorbij, maar mijn kinderen hebben nog een studiedag. Ik vind een weekje vakantie altijd prettig, om even uit de structuur van school te zijn. De vrijheid om niets te hoeven, niet op tijd uit bed en geen gehaast om op tijd te vertrekken. Alleen op woensdag gingen we op tijd weg, naar Walibi, we hadden bij de ingang om kwart voor tien afgesproken. Maar hiervoor hoefde ik niemand aan te sporen om hun bed uit te komen en op tijd klaar te zijn. Want naar Walibi wilden ze graag. De kinderen dan, mijn man en ik waren liever naar het bos gegaan.
“Toen vloog ik zo tegen de muur”
Na een week mogen ze van mij wel weer naar school. Voel ik de beperking van de vrijheid mijn eigen ding te doen. Zoals op mijn gemak deze blog te schrijven. Zonder allerlei vragen te krijgen tussendoor, het regelen dat een vriendje kan komen spelen, te luisteren naar het spelen en ruzie maken, te zorgen voor eten en drinken. De vrijheid voelt nu beperkt, opgesloten in huis, door de heftige storm en regen binnen gehouden. Want eigenlijk had ik het plan naar het bos te gaan, maar aangezien de bomen letterlijk omwaaien, doe ik dat toch maar even niet. De storm geeft zo te horen veel inspiratie in het spel: “Toen vloog ik zo tegen de muur”. Daar kan ik weer van genieten, hoe de kinderen gebeurtenissen integreren in het spelen.
Vrijheid
Vrijheid, volgens Peter Grunwald is deze kwaliteit verbonden met het hyaloid kanaal. Dit is een dun, doorzichtig kanaal dat door het glasachtig lichaam loopt vanaf de oogzenuw naar de lens. In de foetus is het kanaal een verlenging van de centrale slagader van het netvlies die het bloed naar de lens levert. Na de geboorte bevat het hyaloid kanaal lymfevocht, de functie van het vocht is te zorgen dat de lens in volume kan veranderen. Bij het accommoderen van het oog wordt het oog platter dan als het oog in de verte kijkt en neemt het lymfevocht af. Als het oog dicht bij kijkt, wordt de oogbol boller en dan neemt het lymfevocht toe. Het vocht zorgt er dus voor dat het oog vrij kan bewegen en het de vrijheid kan zien.
Mindmap
Bij Peter heb ik geleerd om voor de dag begint mijn intenties neer te zetten, met behulp van ten eerste een mindmap. In de middelste cirkel schrijf je op: Intentie van vandaag. De cirkel erboven: Hogere begeleiding en de cirkel beneden vul ik altijd in met Lagere begeleiding. Daarnaast maak je lijnen die ieder voor iets in je leven staan. Bijvoorbeeld Persoonlijke ontwikkeling, Werk, Gezin, Vrije tijd. Daaraan koppel je de kwaliteiten en activiteiten die je op dat gebied die dag neer wilt zetten. Wat er op dat moment bij je opkomt, vanuit creativiteit en chaos.
Structuur
Het tweede onderdeel is de structuur neerzetten. Heel simpel door de tijd aan te geven en de activiteit die je dan gaat doen. 7.30 Structuur maken, 7.40 kinderen wekken, 7.50 Aankleden en ontbijten, 8.20 Kinderen naar school brengen enzovoort. Toen hij dit onderdeel uitlegde, kreeg ik een enorme kriebelhoest, zo erg dat ik naar de wc moest om water te drinken. Die kriebelhoest kwam niet voor niets, een deel van mij kreeg het Spaans benauwd van dit onderdeel: De structuur neerzetten. Ik ervoer het als benauwend, een gevangenis, terwijl ik ook meteen voelde: dit zou me weleens kunnen helpen om structuur te creëren in mijn chaos. Bij gekomen van de kriebelhoest kwam er ook geruststelling. Ik hoefde echt niet mijn hele dag letterlijk in te vullen. Als ik nog geen plannen heb tussen 13.00 en 15.00 uur, dan laat ik het leeg. Behalve dat ik wel de intentie neer zet voor die periode. Bijvoorbeeld de intentie van vrijheid. Na het invullen van de mindmap en structuur gooi je ze in de prullenbak.
Met een visie de dag tegemoet
Ondanks de benauwdheid en de kriebelhoest nam ik me voor om het uit te gaan proberen. Volgens Peter helpt het om met een visie de dag tegemoet te treden, waardoor je niet wordt overvallen door de gebeurtenissen van de dag. In plaats daarvan trek je de omstandigheden aan die jij je wenst. Het is mooi om te zien hoe het kan werken. Laatst ging ik een workshop volgen, daar moest ik een eind voor reizen en ik voelde me niet lekker. De dag ervoor had ik ziek op bed gelegen. Ik twijfelde of ik wel zou gaan, maar wilde wel graag de workshop doen. In de trein maakte ik mijn mindmap en structuur en zette daar ook neer dat ik me fit en gezond zou voelen. Het ziekerige gevoel verdween, zonder probleem kon ik meedoen met de workshop.
Gevangen en vrij zijn
Maar het kan ook zijn dat juist het tegenovergestelde van de intentie zich eerst laat zien. De vrijheid zien terwijl ik me beperkt voel, beperkt door mijn gezin, beperkt door de structuur van de school, de maatschappij, beperkt door (niet) aanwezige middelen. Juist door de vrijheid als intentie neer te zetten, komt de gevangenis die ik in het leven kan ervaren sterk naar boven. Dat kan heftig voelen, maar het klopt ook om eerst het gevangen zijn te zien, te voelen, te ervaren, voordat de vrijheid kan gaan stromen. Voor mij is het een proces, afwisselend gevangen voelen en weer vrij voelen. Stap voor stap steeds meer de vrijheid zien binnen de structuur en beperkingen die er zijn.
Vrij zijn zonder bril
De eerste stap hierin was me vrij te maken van de bril, door hem niet meer te gaan dragen. Waarbij ik direct geconfronteerd werd met de beperkingen die dit gaf, namelijk wazig zien. Maar de bril niet meer dragen geeft ook direct een gevoel van vrijheid. Geen bril meer op je neus, geen glazen meer voor mijn ogen, geen pootjes meer die in mijn vel drukken.
Zeven tips om goed te gaan zien
Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.
Klik hier om het e-book te downloaden
Hoe kun jij de vrijheid ervaren binnen de beperkingen die er zijn? Ik zou het leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat.
Elke
op 29 Oct 2013Dick Kemp
op 29 Oct 2013Karin Hogenboom
op 29 Oct 2013