Zijn jouw gedachten stroomafwaarts?

Zijn jouw gedachten stroomafwaarts, of roei je tegen de stroom in? Dr. Bates beschreef een eeuw geleden al dat een goede bloedsomloop belangrijk is voor gezonde ogen en dat negatieve gedachten de bloedsomloop stagneren en dat positieve gedachten de bloedsomloop stimuleren en gezond maken. Zijn advies was om tijdens het palmeren te focussen op positieve gedachten en je bij het zien te richten op de positieve resultaten die je bereikt en  niet de negatieve resultaten. Hij zag ook een belangrijk verschil bij zijn patiënten, diegene die positief ingesteld waren, kwamen veel sneller en makkelijker tot goed zicht.

Geforceerd positief denken werkt niet

Positieve gedachten zijn dus belangrijk, maar positief denken is nog zo gemakkelijk niet, de meesten mensen zitten vol met negatieve gedachten, die steeds weer opnieuw terug komen. Je kunt tussen de dertig en zestig gedachten per minuut hebben en ben je gespannen, kan dit aantal verdubbelen. Ook bij mij tieren de negatieve gedachten regelmatig weelderig rond in mijn brein. Mijn ervaring is dat geforceerd positief denken helemaal niet werkt. Zeker niet als het op een moment is dat ik mezelf helemaal niet goed voel en de negatieve emoties al mijn aandacht vragen. Als ik dan positief ga denken, dan ben ik alleen maar die negatieve emoties aan het onderdrukken. Veel beter voelt het voor mij die emoties de aandacht te geven waar ze om vragen.

Emoties komen los

Zijn jouw gedachten stroomopwaarts?Toen ik ging stoppen met het dragen van mijn bril, zei mijn leraar nog: “Het kan best zijn dat er allerlei emoties los komen, als je je bril af gaat doen”. “Wat een onzin”, dacht ik toen “Ik heb helemaal geen last van opgekropte emoties”. Sindsdien zijn me er toch een hoop emoties naar boven gekomen. In het begin waren het vooral frustraties en irritaties die los kwamen, maar tegelijkertijd ook euforie en blijdschap. Het kon binnen een dag regelmatig verwisselen van het ene naar het anderen. Had mijn leraar toch gelijk. Later ben ik steeds beter gaan luisteren naar de emoties, wat ze mij te vertellen hebben. Waardoor ik ze veel makkelijker los kon laten en me weer goed ging voelen.

De verbazingwekkende kracht van je emoties

Ik liep in de bibliotheek en zag het boek ‘De verbazingwekkende kracht van je emoties’ van Esther en Jerry Hicks. Ik nam het mee naar huis, was wel benieuwd. In het boek wordt gezegd dat je gedachten stroomopwaarts kunnen zijn, of stroomafwaarts. Ze vergelijken het met het roeien in een kano tegen de stroom in. De meesten mensen zijn dat aan het doen, roeien tegen de stroom in. Je emoties geven aan of je tegen de stoom op aan het roeien bent of dat je de kano rustig met de stroom mee laat voeren. Voel je jezelf niet goed, dan roei je tegen de stroom in. Door naar je emoties te gaan luisteren en je gedachten een beetje te veranderen, ga je met de stroom mee. Er is sprake van energetische afstemming en dit voelt als opluchting.

Hoe lang zal het duren voordat ik verbetering zie?

Positieve gedachtenEen opmerking die ik vaak terug hoor van mensen en die in het boek gebruikt wordt als voorbeeld van een stroomopwaartse gedachte. Hoe lang zal het duren voordat ik verbetering zie? Het is begrijpelijk dat je de vraag stelt, want je verlangt ernaar goed te gaan zien zonder bril zonder dat je de wereld als mistig ervaart. Maar het is een vraag die geen opluchting zal geven. Er zit geen vertrouwen in je intentie om zonder bril te gaan zien, om te ervaren waar de stroom van je intentie je zal brengen. Belangrijk is om een perspectief te gaan vinden dat beter aanvoelt. Focus op hoe je je voelt en probeer jezelf een beter gevoel te geven met de volgende uitspraken: Verbetering is natuurlijk (stroomafwaarts), Alles op zijn tijd (stroomafwaarts), Ik doe wat goed is voor mijn ogen en ben onverschillig naar het resultaat  (stroomafwaarts), Ik zie het wel als het zover is  (stroomafwaarts).

Ogen helpen je de emoties te gaan zien

Je ogen kunnen je helpen om te gaan voelen wat je emoties zijn. Want zodra je wazig ziet, dan zitten er gevoelens in de weg die niet prettig voelen. Mij helpt het altijd om op die manier naar mezelf te kijken. Te zien wat er speelt. En te luisteren naar de gedachten die daar achter ligt. Vanmorgen liep ik een rondje in mijn buurt, op de terugweg zag ik een grote machine aan het werk bij de weg die ze voor mijn huis aan het verbreden zijn. Ik voelde een hoop frustratie naar boven komen, want ik wil die weg helemaal niet groter zien worden. Ik voelde de frustratie en hoorde ook mijn gedachten. “Kijk dan, al die bomen die ze weg hebben gehaald. Ze zijn echt gek geworden. Belachelijk hoe ze de boel aan het verbreden zijn op deze plek waar zoveel mensen wonen”, enzovoort.

Boos zijn mag

Gedachten met de stroom meeIk voelde hoe de gedachten zich vast zetten in mijn lichaam naar frustratie en ergenis. Maar moet ik het dan allemaal maar leuk vinden, voor de positiviteit. Nee dus, dat is ook stroomopwaarts. Toen kon ik denken: “Ik mag het niet leuk vinden wat ze allemaal aan het doen zijn. Ik kan er verder niets aan doen, dat staat buiten mijn kracht.” En opeens voelde ik heel sterk dat de frustratie veranderde naar boosheid. Ik dacht “Ja, ik mag heel goed boos zijn dat ze deze weg voor mijn deur aan het verbreden zijn. Ik ben boos dat ze zoveel van de bomen die er stonden gekapt hebben”. En het voelde goed om de pure boosheid te ervaren, ik voelde me ruimer en zag helderder na dit inzicht. “Ik mag boos zijn, ook al kan ik er verder niets aan doen”. Het was of de frustratie en ergernis die voor mijn boosheid zaten, mijn blik vertroebelde. Door de gedachten om te zetten, kon ik de boosheid voelen die er onder zat. En die te voelen, dat voelde goed en is dus stroomafwaarts.

Zeven tips om goed te gaan zien

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

Hoe zit het met jouw gedachten, zijn die stroomopwaarts of stroomafwaarts. Ik zou het leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat.

Over de schrijver
Karin heeft zich gespecialiseerd in de gezondheid van de ogen. Ze heeft zelf 30 jaar een bril gedragen. Door hem af te gaan doen kwam zij op het VolZicht pad en heeft ze geleerd, ervaren en doorgegeven wat ogen nodig hebben om gezond te zijn en goed te zien. Zonder brillen, lenzen of operaties. Sinds 2010 heeft zij meer dan 2850 mensen geholpen naar gezonde ogen en beter zicht zonder bril of lenzen.
Gina
Door

Gina

op 12 Nov 2013

Heel herkenbaar deze bespreking over stroomafwaarts/stroomopwaarts. Mijn man heeft middels een kinesiologische behandeling contact gemaakt met blokkades in zijn lichaam die tijdens zijn leven ontstaan zijn, die hem het zicht letterlijk ontnamen. hij wordt een nieuw mens met nieuw zicht. het volste zicht wat hij kan zien. En we hebben er geen woorden voor hoe veel geluk dat brengt. We voelen het des te beter. Intense gewaarwording hoor.

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 12 Nov 2013

Wat een mooie ervaringen voor jullie. heel bijzonder, fijn om te lezen.

clem.
Door

clem.

op 01 Jul 2013

beste Karin, Alhoewel ik net als zovelen baat heb met de oefeningen geef ik toch de eer aan de Schepper van het heelal en het menselijk lichaam.Hij die ons zo wonderbaar heeft gemaakt.Toen ik je woorden las dat je soms boos bent op je ogen schoot mij een bijbeltekst te binnen wat staat in Lukas 11;34,ik citeer; de lamp van het lichaam is uw oog.Wanneer uw oog zuiver is,is ook uw hele lichaam licht,maar wanneer het boos is, is ook uw lichaam duister,misschien is het licht dat in u is, duisternis.als daarom uw hele lichaam licht is en geen enkel deel duister, zal het in zijn geheel even licht zijn als wanneer een lamp u met haar stralen licht geeft.Ik vind dit een mooie tekst . het is fij dat je moeite doet om mensen deze oefeningen te geven. gr. cl

Marjoke
Door

Marjoke

op 13 Jun 2013

Hallo Karin! Wow! Dat is nog eens superleuk de dag beginnen! Heel erg bedankt, ik ben er heel erg blij met het gratis hoofdstuk uit je boek. Ik zat net even in een dip. Heb zo'n anderhalf jaar geleden mijn bril afgezet, omdat ik helemaal gespannen was als ik dat ding ophad. En ben al jaren bezig met mijn ogen. Heb zichtverbetering workshops bij Nancy Froeling gevolgd en bij Lou Verstegen in Eindhoven. Maar nog steeds lig ik voor de tv, omdat ik de ondertiteling anders niet goed kan lezen. Met mijn 52 jaar ben ik weer net een kind dat voor de tv ligt,haha :) Mijn probleem is niet zozeer de ongeveer -3 (links) en ongeveer -2 rechts, maar de cylinders (allebei rond de -3). Maar toch is mijn man elke keer superverbaasd wat ik allemaal zie zonder bril. Ik heb geen rijbewijs, dus wat dat betreft kan ik gewoon zonder bril lopen. Maar soms zeggen mensen "wil je mij niet zien", terwijl ik ze op grotere afstand niet herken. En dan schiet ik weer even in de stress..... Dichtbij zien gaat prima. Maar mijn man zegt dat dat ook klopt, omdat ik die -sterkte die ik heb, nu niet voor mijn ogen zet. Ik blijf maar bij mijn gevoel dat ik dichtbij goed kan zien! :) Steeds meer en meer probeer ik niets te "moeten", maar te ontspannen. Ik merkte dat ik mezelf nogal vastlegde met boeken die ik wilde en "moest" lezen van mezelf. Dat ben ik nu ook aan het loslaten. Mijn bibliotheekabonnement heb ik per 29 juni opgezegd, ook omdat ik thuis zeker zo'n 400 boeken heb. En maar bibliotheekboeken blijf halen. De focus is dan weg en dat is juist wat ik meer wil proberen: focusssen en ontspannen! Daarnaast juist meer en meer lekker buiten zijn en in de tuin werken of lekker van de natuur genieten. Niet steeds "staren" in de boeken. Heel erg bedankt voor alle informatie en heel veel succes met alles! Wie weet tot "ziens"! En nogmaals, SUPERBEDANKT!! Marjoke

Marcus
Door

Marcus

op 20 Apr 2013

oké! maar als je uit gewoonte soms stroomopwaarts peddelt en je dan weer stroomafwaarts laat voeren blijf je steeds op dezelfde plek. is dat niet zonde? Kun je dan niet beter een bruggetje over die rivier maken? een bruggetje naar jou boek bijvoorbeeld. Ik ben er in begonnen en vind het heerlijk lezen. Ik vind het persoonlijke erg mooi, je schrijft alsof je het verteld, wat het erg dichtbij doet voelen. toch zijn het steeds losse stukjes, hapklare brokjes. Het geeft ideeen over de mogelijkheden die er zijn en de kennis die er is. Omdat het zo als een avontuur geschreven is, spreekt het ook de eigen creativiteit aan, zo van: wat zou ik doen? wat ik bijvoorbeeld voor mezelf ontdekt heb, is dat het voor mijn ogen en mijn nek erg stimulerend voelt wanneer ik het boek in horizontale of verticale achtjes beweeg tijdens het lezen. Het maakt ook dat die informatie die ik lees soepeler binnenkomt. Ik vond het trouwens ook leuk om te lezen dat je met het lopen op blote voeten begonnen bent. ik zou dat ook willen doen maar voel een drempel. kun je niet een keer een oogworkshop in het park op blote voeten geven? en me helpen uit de kast te komen... :) groeten, Marcus

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 20 Apr 2013

Hoi Marcus, Dank je wel voor je leuke reactie en compliment. En wat een goed idee. Een oogworkshop met blote voeten in het park. Die ga ik even laten bezinken en je hoort er nog van terug. Haha, ik word er helemaal vrolijk van, het idee om dat te gaan doen.

Ria Huisman
Door

Ria Huisman

op 09 Apr 2013

Ik barstte volop van de stroomopwaartse gedachten omdat ik bang was. Bang voor de toekomst zonder werk en geld en een uitkering straks misschien. Daardoor ga ik extra snoepen en vet eten en wordt het alleen nog maar erger. Dan komt opeens mijn buurvrouw Els om de hoek en zegt mij hulp aan de engelen te vragen.Ieder heeft een beschermengel. Dan gaat de zon schijnen en zie ik het licht weer. Mijn ogen worden vochtig en mijn blik helder.Ik kan even zonder bril. Stroomafwaartse gedachten sijpelen binnen.Mijn engel begint al te werken.

Anne
Door

Anne

op 09 Apr 2013

Ik heb ook eens een boek van Esther en Jerry Hicks gelezen, `The law of attraction´. Het klopt inderdaad dat het niet helpt als je gedachten hebt die stroomopwaarts zijn, dat ervaar ik zelf ook. Je neemt zelf als voorbeeld de vraag ´Hoe lang zal het duren voor ik verbetering zie?' en dit gaat dan over de ogen. Ik heb dat ook met het vinden vaan een eigen woning. Ik vraag mezelf steeds af 'waarom vind ik nou niks' en 'wanneer vind ik nu eens een geschikte woning'. Dit zijn allemaal vragen die niet helpen en volgens mij ook niet echt ontspannend zijn voor de ogen. 'Alles op zijn tijd' is ook in dit geval een meer helpende, (stroomafwaartse) gedachte.

Reactie plaatsen