Goed zien zonder bril, lenzen of laseren - VolZicht

Gezonde frisse ogen die goed zien!

VolZicht geeft oefeningen en tips om goed te leren zien zonder bril, lenzen of laseren.

Meteen beginnen? Download direct 7 gratis tips voor gezonde ogen!

Recente blogposts

Tien tips tegen computerogen

Tien tips tegen computerogen

“Ik heb zo’n last van computerogen! Van prikkende, rode, pijnlijke ogen. En mijn zicht is echt wazig na een paar uur computerwerk. Wat kan ik hieraan doen?” Dit soort vragen worden regelmatig op me afgevuurd. Via de mail bij voorkeur. En natuurlijk ga ik braaf al die mails beantwoorden, want ik wil mensen graag helpen om beter voor hun ogen te zorgen. Maar ja… nu zit ik hier al een uur lang mails te beantwoorden en heb ik zelf last van computerogen! Ik geef nu niet wat je noemt het goede voorbeeld. Maar wat ik je wel kan geven: tien tips tegen computerogen.Lees meer

Mijn brillenverhaal van a tot z

Mijn brillenverhaal van a tot z

Hier volgt mijn brillenverhaal van a tot z. Ik was elf jaar, zat naast mijn moeder in de auto en hoorde haar lachend zeggen: “Weet je waar we vandaag heengaan? Naar de opticien. We gaan een brilletje voor je halen.” Bah, daar had ik helemaal geen zin in. Het woord ‘brilletje’ alleen al, dat deed me denken aan van die kleine ronde ziekenfondsbrilletjes die je in die tijd veel zag. Inmiddels zijn ze alweer een tijd uit de mode. Maar nee, ik kreeg het allernieuwste model: een bril met hele grote glazen.Lees meer

Actief ontspannen kost geen tijd

Actief ontspannen kost geen tijd

“Jullie ogenleraren hebben het allemaal over ontspannen kijken. Wat een onzin. Alsof ik op mijn werk als een zoutzak kan gaan zitten en zeggen: ‘Ik ben even aan het ontspannen hoor, doen jullie het werk maar’. Het klinkt leuk, maar is in de praktijk niet te doen”. Deze reactie kreeg ik eens van iemand per mail. Die week was ik de verontwaardiging al eerder tegengekomen tijdens een cursus die ik gaf. Een van de deelnemers zei: “Klinkt allemaal wel leuk, die oefeningen doen om je ogen te ontspannen. Daar heb ik helemaal geen tijd voor. Ik heb een hartstikke drukke baan, ik val van de ene uitdaging in de andere. Zou niet weten wanneer ik moet gaan ontspannen.” Maar actief ontspannen kost geen tijd!

Luieren in de zon

Bij ‘ontspannen’ denken mensen vaak aan niets doen. Beetje languit op de bank liggen, luieren op het strand in een geen tijd om te ontspannenhangmat tussen twee palmbomen. Ik kan me voorstellen dat je die associatie hebt en dat dan de gedachte volgt: “Lekker makkelijk dat ontspannen, maar alleen als je niets te doen hebt. Geen kinderen om voor te zorgen, geen hypotheek om te betalen, geen stress op je werk. Maar ik loop de hele dag te rennen van het een naar het ander. Dus laat maar zitten, ik zet die bril wel op. Dan ben ik van het gedoe af.”

Actief ontspannen kost geen tijd

Vooral dat laatste is jammer! Want eigenlijk gooi je de handdoek al in de ring voor je goed en wel begonnen bent. Ook ik heb het druk met mijn gezin met drie kinderen, een eigen bedrijf. Mijn dagen hangen aan elkaar van drukte en improviseren. Maar ik heb gemerkt dat als ik bewust een aantal oefeningen tussendoor doe, ik al die stress veel beter aankan. Met een heldere blik naar situaties kan kijken, letterlijk en figuurlijk. En naast het doen van ontspannende oefeningen is er nog een andere vorm van ontspannen, een vorm die helemaal geen tijd kost: actief ontspannen.

Passief en actief ontspannen

Je kunt passief ontspannen, bijvoorbeeld in de sauna, zonnen op het strand, je laten masseren, met een wijntje op een terras gaan zitten, filmpje kijken in de bioscoop of gewoon hangen op de bank. Heerlijk om te doen en belangrijk om hier tijd voor te maken. Het zijn echte oplaadmomenten. Maar het is niet de enige vorm van ontspanning.

Je kunt namelijk ook actief ontspannen. Dit betekent dat je vanuit ontspanning de dingen doet, zoals je werk, de zorg voor de kinderen, rijden in het verkeer. Je kunt obstakels in het leven benaderen vanuit spanning… of vanuit ontspanning. Het eerste is wat we veelal doen, het laatste leren is inderdaad een uitdaging. Het is even wennen, je bewust worden van hoe het werkt. Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, levert het zo veel op.

Een voorbeeldOntspannen op de fiets

Een voorbeeld: als ik vroeger op de fiets zat, dan was mijn hele bovenlijf aan het bewegen. Vooral als ik haast had, of tegenwind, was ik echt aan het vechten. Als iemand mij daarop attendeerde, lukte het me even om mijn bovenlijf stil te houden en alleen mijn benen te laten bewegen, maar voor ik het wist fietste mijn hele lichaam weer mee. Toch heb ik het mezelf aangeleerd: tegenwoordig fiets is alleen met mijn benen. Het was vooral een kwestie van bewustwording. En dan iedere keer oefenen. Fietsen moest ik toch, dus waarom niet meteen de oefening meepakken? Dat kost helemaal geen extra tijd.

Actief ontspannen

En zo ging het ook met mijn ogen. Me steeds meer bewust worden van hoe ik keek, van de spanning die ik in mijn ogen ervoer. Door mijn ogen te leren ontspannen, ontspande ik ook mijn lichaam en geest. Ik begon te merken dat ik moeilijke, stressvolle situaties anders ging benaderen. Meer rust. Dit lukte niet van de ene op de andere dag en natuurlijk zijn er altijd nog gebeurtenissen die spanning bij me oproepen. Maar ik herken de signalen veel sneller, ik kan echt voelen wat er is. Ook dit is een kwestie van oefenen, gewoon tussen de bedrijven door. Hé, waarom is er nu zo veel spanning? Alleen je dat afvragen geeft al een ander gevoel. Dan is het meteen makkelijker om de spanning los te laten en weer de ontspanning en de rust te vinden. Dit noem ik actief ontspannen.

Actief ontspannen zien

leren kijken vanuit ontspanningJe kunt heel erg je best doen om alles goed te zien. Je gaat dan knijpen met je ogen, maar niet beter zien. Het geeft juist méér spanning, niet alleen in je ogen, maar ook in je schouders, nek, rug. Terwijl zien eigenlijk een passieve bezigheid is: het beeld komt naar je toe. Als je leert om hetgeen je ziet op je netvlies te laten vallen in plaats van ernaartoe te gaan met je blik, dan leer je kijken vanuit ontspanning. Je gaat beter zien en ervaart meer zachtheid en rust. Er zijn allerlei tips en oefeningen die je, zonder tijd te verliezen, kunt doen op het moment dat je je bewust wordt van je gespannen manier van kijken. Wil jij ze leren?

Zomerlichtactie: profiteer tot 21 september

Je kunt nu beginnen met leren zien vanuit ontspanning. VolZicht biedt tot 21 september nog de speciale zomerlichtactie aan. Als je vóór die datum de digitale cursus aanschaft, krijg je een workshop t.w.v. €397,- cadeau!

zomerDankzij de digitale cursus kun je met behulp van filmpjes direct thuis aan de slag met de oefeningen. En tijdens jouw gratis workshop kun je het geleerde nog eens “live” in praktijk brengen. De workshops vinden plaats op verschillende locaties in het land. Je gaat de hele dag oefenen onder begeleiding van een ogenleraar en je kunt alle vragen stellen die op je lippen branden. De workshop is inclusief heerlijke oogversterkende hapjes.

Download nu de digitale cursus en kies uit onderstaande data voor jouw gratis workshop:

Locaties en data Workshop Moeiteloos kijken zonder bril of lenzen:

  • Vrijdag 2 september van 11.30 uur tot 17.30 uur in Zensaz in Amsterdam (VOL)
  • Vrijdag 9 september van 10.00 uur tot 16.00 uur in Kleur in Apeldoorn
  • Vrijdag 23 september van 10.00 uur tot 16.00 uur in Eindhoven
  • Vrijdag 25 november van 10.00 uur tot 16.00 uur in Al Nour in Groningen

Klik hier voor meer informatie over de digitale cursus.

Klik hier om de digitale cursus direct te bestellen en gebruik te maken van de zomerlichtactie. Stuur nadat je de cursus besteld hebt een mail naar info@volzicht.nl onder vermelding van zomerlichtactie, en geef de datum door van de gratis workshop van je keuze. Mocht de workshop al volgeboekt zijn, dan zoeken we in overleg een oplossing.

Doe jij al aan actief ontspannen? Ik zou het waarderen als je hieronder je ervaringen deelt in een reactie.

 

Naar het blogoverzicht