Page content

Kinderen zien beter als ze in het donker slapen

Daglicht heeft een gunstig effect op het zicht van kinderen, maar slapen in een donkere kamer ook. Bijziendheid komt meer voor bij kinderen die slapen in onverduisterde kamers. Dit blijkt uit onderzoek in mei 1999 op de universiteit van Pennsylvania, afdeling oogkunde.

Hoe lichter de kamer, hoe meer bijziendheid

Bij kinderen die in een verduisterde kamer sliepen was 10% van de kinderen bijziend. Van de kinderen die met een nachtlampje sliepen waren 35 % bijziend. Van de kinderen die met kamerlicht aan sliepen was 55% bijziend. Het is dus heel belangrijk voor de gezondheid van de ogen dat de kamer zo donker mogelijk is bij het slapen. Ook een lantaarn die de kamer in schijnt heeft effect op de ogen.

Donker en licht

Een gebrek aan licht kan de gezondheid schaden, maar een tekort aan donker ook. Er zijn aanwijzingen dat een tekort aan donker één van de veroorzakers van borstkanker zou zijn. Amerikaanse wetenschappers kwamen er onlangs achter dat bij vrouwen die te weinig ‘donker zien’, de aanmaak van melatonine verstoord kan raken. Melatonine wordt wel het slaap- of herstelhormoon genoemd en speelt een rol bij het onderdrukken van tumoren.

Hormonen

In de ochtend na zonsopgang, stijgt de lichaamstemperatuur.  Na zonsondergang, daalt de lichaamstemperatuur. Ze volgt dus de cyclus van licht en donker. Deze cyclus zie je ook terug bij de aanmaak van twee hormonen: cortisol, een hormoon dat activeert en melatonine, dat slaperig maakt. De aanmaak van cortisol is ’s ochtends vroeg het hoogst en neemt daarna geleidelijk af. Bij melatonine neemt de aanmaak toe vanaf  ’s avonds  tien uur om vroeg in de ochtend haar top te bereiken; overdag zakt het niveau sterk terug. De cycli van beide hormonen zorgen dat we ’s ochtends fit opstaan en ’s avonds de slaap goed kunnen vatten.

Invloed ogen

Ogen spelen in deze biologische processen een belangrijke regulerende rol. Ook bij blinden en slechtzienden. Er is onderzoek gedaan bij mensen die door een ongeval blind waren geworden en  bij wie één of beide ogen om esthetische reden werden verwijderd. Een deel van die patiënten kampte na de operatie plotseling met ernstige slaapproblemen. Daardoor rees het vermoeden dat het oog behalve een visuele functie ook een biologische functie heeft, die door het wegnemen van het oog wordt uitgeschakeld.

Ontspannen oogspieren

Ogen reageren op licht en geven dit licht door aan het lichaam. Als het donker is, is het voor het lichaam een teken om melatonine aan te maken. Zodat we goed kunnen slapen. Bovendien rusten de ogen uit als ze alleen maar donker zien. Als ogen niets zien, dan zien ze zwart. En dit zwart ontspant de ogen. Daarom is palmeren zo’n ontspannende oefening voor de ogen, je sluit dan met je handen het licht helemaal buiten. Het donker geeft een gevoel van oneindigheid en er valt niets te zien. Als je bij het palmeren perfect zwart voorstelt, zul je merken dat je ogen gaan ontspannen.

Kinderen en slapen

Je kunt met je kind voor het slapen gaan samen palmeren en tijdens het palmeren voorstellen dat je allemaal zwarte dingen ziet. Bedenk met zijn tweeën zwarte voorwerpen, bijvoorbeeld een zwarte auto, een zwarte jas, een zwarte hoed, een zwarte jurk. Als je aan de zwarte auto denkt, kun je ook alle zwarte onderdelen van de auto naar voren halen. Een zwart wiel, een zwart dak, zwarte spiegel enzovoort. Voel maar dat dit de spieren van de ogen ontspant. Wellicht zal je kind beter gaan slapen.

Heb jij een ervaring met je kind en donker, het wordt gewaardeerd als je hieronder een stukje schrijft over deze ervaring.

Wat heeft uw kind nodig om goed te zien?

In mijn online presentatie leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Meld je via onderstaande link aan voor de gratis presentatie en leer:

  • Hoe ik en mijn klanten van slecht zicht naar goed zicht zijn gegaan, zonder brillen, lenzen of laseren
  • Hoe ogen met klachten weer gezond en vitaal kunnen worden.
  • Wat er nodig is om te zien met je eigen ogen, dus zonder bril, lenzen of laseren
  • Waarom de mindset van schaarste er voor zorgt dat je nu niet goed ziet.
  • Waarom de fabel dat worteltjes eten goed voor je ogen is, niet klopt.

Presentatie: Gezonde ogen zien perfect

Wil je hier direct mee aan de slag? 

Neem dan contact op voor een gesprek door op onderstaande klikken te klikken. Dan gaan we direct van start.

Klik hier om je aan te melden voor een gesprek.

Wie ben ik?

Droge ogenMijn naam is Karin Hogenboom en jouw ogen zijn mijn passie. Al meer dan zeven jaar help ik mensen om goed te gaan zien met hun eigen ogen. Ik heb me gespecialiseerd in de gezondheid van de ogen en ik weet wat ze nodig hebben om hun vitaliteit terug te krijgen. Goede zorg, aandacht en tijd voor jouw ogen, dat is waar ik voor sta.

Ik hoop je terug te zien tijdens de presentatie, reserveer hier snel je plekje.

Hartelijke groeten,

Karin Hogenboom

Specialist in Gezonde Ogen

    Comment Section

    1 reactie op “Kinderen zien beter als ze in het donker slapen


    Door Toine Schoutens op 24 november 2015

    Persbericht 24 november 2015

    Goed slapen en veel licht essentieel voor gezondheid en prestaties
    Pieter van den Hoogenband en Professor Eus van Someren geven uitleg in de Beurs van Berlage

    In de huidige 24-uurs maatschappij slapen we aanzienlijk minder lang dan honderd jaar geleden. De komst van smartphone en tablet doen daar nog een schepje bovenop. Het blauwe licht uit deze apparaten verschuift het slaap waak ritme naar een later moment zodat veel kinderen later in slaap vallen en een zogenaamde slaapschuld ontwikkelen. Veel licht overdag is gezond maar minder bekend is dat we de duisternis tijdens de nacht net zo hard nodig hebben. Tijdens het publieksevent Licht Donker en Slaap op 11 december in de Beurs van Berlage in Amsterdam leggen wetenschappers en topsporters uit hoe je licht en donker kunt gebruiken voor een betere slaap, een beter welzijn en een betere gezondheid. Professor Eus van Someren legt uit welke invloed de slaap heeft op de gezondheid van jong en oud en Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband van Topsport Community vertelt welke rol de slaap heeft gehad op zijn prestaties. Topturnster Lieke Wevers vertelt over haar ervaringen met lichttherapie om jetlag te bestrijden.
    Tijdens het symposium dat voor iedereen toegankelijk is, is er ook aandacht voor de gevolgen van teveel licht tijdens de nacht op het leven van planten en dieren. Ook is er lichtkunst en licht amusement. Het evenement is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Stichting Onderzoek Licht & Gezondheid en de Hersenstichting. Na afloop kan vanuit de Beurs van Berlage tegen gereduceerd tarief een boottocht worden gemaakt langs de lichtkunstwerken van het Amsterdam Light Festival. De entree bedraagt EUR 30,- of EUR 45,- (met lunch). Meer informatie op http://www.solg.nl

    Plaats een reactie


    *