Visualisatie en herinnering

Visualisatie en herinnering van dr. BatesDr. Bates maakte bij zijn behandeling van patiënten veel gebruik van het voorstellingsvermogen en herinnering van zwart, wit en kleuren van de patiënt als hulpmiddel voor het verbeteren van het gezichtsvermogen. In dit artikel zullen we een aantal van deze methoden bespreken.

Halo’s leren zien

Voor iemand met een normaal gezichtsvermogen lijken marges en openingen in letters witter dan de rest van de achtergrond en de regels met kleine lettertjes lijken wel gescheiden te worden door witte strepen langs de randen van de regels en de letters. Deze halo’s zijn echter een illusie en door je in te beelden dat de helderheid ervan toeneemt, kun je je gezichtsvermogen verbeteren. Visualiseer deze halo’s eerst met je ogen dicht en kijk vervolgens naar de tekst en visualiseer de halo’s daar. Wissel het visualiseren van de halo’s steeds af met de ogen open en dicht. Het is het best te beginnen op het punt waar je je de halo’s het best kunt voorstellen. Oefen eerst met het zien van de halo rond de letter ‘o’, ga dan verder naar het visualiseren van de witte lijntjes achter de tekst en ga zo door naar de heldere witte streep onder de regels, die tegen de zwarte letters aanligt.

 Als je die witte streep eenmaal goed kunt zien, laat dan je blik langs die witte regel glijden in plaats van direct naar de letters zelf te kijken. Hierdoor verminder je de spanning op de oogspieren en leer je makkelijk en soepeltjes te lezen. Hoe dunner je je de witte lijn voorstelt, hoe feller wit hij wordt. Als je je deze lijn goed kunt inbeelden, kun je de letters lezen zonder er bewust naar te kijken. Natuurlijk moeten de ogen hun blikveld verschuiven van de witte lijn naar de letters, maar dit gaat zo makkelijk en soepel dat het een onbewuste handeling wordt.


Als hulpmiddel bij deze oefening kun je een stokje, pen of vinger gebruiken die je langs de witregels laat glijden. Zo wordt de visualisatie nog makkelijker.



Geheugen

Herinneren van zwart en wit van dr. BatesProbeer om met je ogen dicht je afwisselend het witste wit en het zwartste zwart dat je kent, te herinneren. Herinner je vervolgens de kleuren die mooi vindt. Het blauw van een mooie blauwe zee, het rood van bloemen, het groen van gras of de prachtige goud- en koperkleuren van de bomen in de herfst.

Kijk vervolgens naar een tekst met zulke kleine lettertjes dat je ze niet scherp kunt zien. Doe dan je ogen 10 tellen dicht er visualiseer het witste wit dat er bestaat. Doe dan je ogen twee tellen open en kijk naar de witte ruimte tussen de tekst en letters en stel je die witter voor dan eerst. Als het geheugen eenmaal perfect is, doen de ogen en de hersenen de rest.

Visualisatie

Denk aan het diepste zwart dat je je kunt voorstellen, zoals bijvoorbeeld inkt. Stel je hele zwarte letters voor en visualiseer de witte ruimte in de letters witter dan de rest van de pagina. Als de witte kern van een letter ‘o’ grijzig, vaag en wazig wordt gezien, dan zie je iets dat er niet is. Met andere woorden; slecht zicht is niet iets dat je ooit gezien hebt, het is er alleen in de verbeelding. Je kunt dit proces dus ook omdraaien door het visualiseren van perfecte letters. Bij het visualiseren van een perfect ‘o’, lijkt de witte binnenkant witter dan de rest van de pagina. Het visualiseren van een perfect witte binnenkant zorgt ervoor dat je de letter ook makkelijker perfect ziet.

Witheid vergelijken

Wit vergelijke van dr. BatesVergelijk de witheid van de witregels tussen de tekst met objecten in je geheugen die witter zijn. Doe vervolgens je ogen dicht en denk aan het witste wit dat je ooit gezien hebt. Kijk dan weer soepel langs de tekst, glijd langs de witte stukken zonder te proberen iets te lezen. Door dit af te wisselen, zul je witte gedeelten helderder gaan zien en zal je gezichtsvermogen vooruitgaan.



Ontspannen

Denk er altijd aan dat ontspanning van de oogspieren essentieel is voor je ‘genezingsproces’. Forceer dus nooit, maar probeer alles op een ontspannen manier te doen. Bij het doen van de oefeningen met een ogenkaart of tekst, kun je je ogen helpen ontspannen door ze dicht te doen en er een hand overheen te leggen. Je doet dan alleen je ogen open op het moment dat je naar een letter of tekst wilt kijken. En natuurlijk kun je altijd de spanning van je ogen wegnemen door even te palmeren of gewoon ontspannen te zitten of liggen met je ogen dicht.



Zonnen

Zonnen van dr. BatesProbeer verder om dagelijks een half uur te ‘zonnen’. Ga hiervoor met je ogen dicht naar de zon gericht zitten. Je ogen worden hierdoor minder gevoelig voor de zon en je zult makkelijker zonder zonnebril toekunnen bij zonnig weer.
Reactie plaatsen