Goede voeding voor de ogen

Lever als goede voeding voor de ogenGoed zorgen voor je ogen betekent goed eten voor je ogen. Ogen en het hele visuele systeem: de oogspieren, oogzenuwen en visuele cortex, vragen veel voedingsstoffen. Een hoeveelheid die ze over het algemeen bij lange na niet krijgen. Daarbij komt dat het lichaam vaak voedingsstoffen uit gezonde cellen haalt, onder andere ook de cellen van de ogen, om geraffineerde granen en suikers te kunnen verwerken. Waardoor er nog minder goede voedingsstoffen in het visuele systeem achterblijven. Onze voedingsgewoonten veroorzaken bijziendheid, staar en macula degeneratie. 

Koolhydraten hoofdoorzaak van staar en macula

Alle koolhydraten (suiker, jam, pasta, brood, fruit) is voor je spijsvertering hetzelfde en wordt uiteindelijk omgezet tot bloedsuiker, glucose. Geraffineerde koolhydraten zijn schadelijk voor het lichaam en de ogen. Maar ook teveel gewone koolhydraten zijn niet goed voor de ogen. Uit studies is gebleken dat  teveel koolhydraten de hoofdoorzaak zijn van staar en macula degeneratie, twee ernstige ookziekten. Welke invloed de koolhydraten op de bloedsuikerspiegel hebben deed er niet toe, het enige dat telde was de hoeveelheid koolhydraten die werd gegeten.

Lever voor de vitamines A

Koolhydraten zijn hoofdoorzaak van staarHet verhaal bestaat dat wortels goed zijn voor de ogen. Want heb je weleens een konijn met een brilletje op gezien. In wortels zitten veel beta caroteen in, een stof waarmee het lichaam vitamine A kan aanmaken. Ogen hebben deze vitamines nodig om bij weinig licht te kunnen zien. De lichtgevoelige cellen in je netvlies gebruiken veel vitamines A. Maar ware vitamines A komen alleen maar voor in dierlijke vetten en je lichaam kan deze vitamines veel makkelijker en beter opnemen dan beta carotenen. Lever bijvoorbeeld is orgaanvlees waar veel vitamine A in voor komt en een super gezond is voor de ogen.

Jagers-verzamelaars

De universiteit van Colorado onderzocht 229 stammen van jagers-verzamelaars. De onderzoekers ontdekten dat onder de primitieve volkeren een laag percentage bijziendheid was, zelfs bij degene die onderwijs kregen. Dr. Loren Cordain, de leider van het onderzoek, ontdekte dat het eten van granen en suikers maar zelden voorkwamen in het dieet van jagers-verzamelaars, maar dat dit voedsel snel werd opgenomen in hun dieet als hun samenleving verwesterde. Als deze volkeren hun levensstijl veranderden en granen en suikers opnamen binnen hun dieet, dan groeide het percentage bijziendheid gelijk aan of overschreed die van de Westerse samenlevingen.

Bijziend door westers eten

Sugarchallenge: dertig dagen zonder suiker“Onze voeding bestaat voor een steeds groter deel uit granen en (geraffineerde) suiker”, zegt dr. Cordain, “Bij traditionele volken die leven op vlees, vis, knollen, groenten, noten en fruit, wordt een op de duizend mensen licht bijziend. Zodra ze onze eetgewoonten overnemen, wordt meer dan vijftig procent ernstig bijziend. Of ze nou tegelijkertijd gaan lezen en schrijven of niet. En het gebeurt in de loop van een generatie, dus genetische factoren spelen een ondergeschikte rol.”

Goede voeding voor de ogen

Wil je gezonde ogen is het dus belangrijk om gezond te gaan eten. En gezond eten is niet altijd wat je denkt dat gezond is. Ik dacht dat ik altijd wel gezond at, maar achteraf gezien zaten mijn maaltijden vol met koolhydraten, namelijk havermout, brood, fruit, pasta, rijst enzovoort. En at ik maar weinig vlees, af en toe kaas en yoghurt. Maar niet veel, dat is niet goed voor je. Dacht ik, zo gaan de verhalen.

Beestenbottenbouillon

Inmiddels ben ik drastisch verminderd met fruit en eet ik veel meer verzadigde vetten. Deze haal ik uit rauwe melk, boerenkaas, biologische eieren, biologisch vlees, lever en niertjes, vette vis en beestenbottenbouillon. En voel ik me stukken beter en fitter sinds ik zo eet. Ben veel minder met eten bezig, want voel me verzadigd. En de kilo's vliegen eraf. Op moment dat ik mijn bouillon drink en mijn zelfgemaakte leverworst eet, voel ik echt een boost naar mijn ogen toe en merk ik het in mijn zicht. Mijn blikveld wordt groter en helderder. Ik merk dat de lichtgevoelige cellen in mijn netvlies direct gevoed worden.

Eieren voor de ogen

Eieren als voedingsbron voor de ogenOok eieren zijn supergezond voor de ogen. Er zit onder andere heelveel lutheïne en zeaxthaïne in, anti oxidanten die van nature voor komen in de ogen. Het verhaal dat vlees, verzadigde vetten en eieren niet goed zijn voor je cholesterol, kan naar het land der fabels. Het zijn juist voedingsbronnen die ons lijf nodig hebben. En uit diverse onderzoeken is inmiddels gebleken dat deze voedingen geen invloed hebben op het cholesterol en dat cholesterol juist belangrijk is. Het is niet een te hoog cholesterol dat hart en vaatziektes veroorzaken, maar verkeerde voeding zoals suiker, teveel koolhydraten en plantaardige oliën.

Gezonde groentes

Het eten van eieren, vlees, vis, bouillon kun je prima combineren met diverse groenten die onder andere veel lutheïne en zeaxthaïne bevatten. Zoals brocolli, courgette, spinazie, komkommer en peterselie. Kun je heerlijke soepjes van maken of toevoegen aan een stoofpotje. Iemand vertelde mij eens dat als je last hebt van je ogen, je het beste ogen kunt eten. Beetje gruwelijk, het idee. Maar ik kan me  wel voorstellen dat je juist in ogen alle voedingsstoffen vind die jouw ogen nodig hebben. Thuis hebben mijn dochters en ik het wel geprobeerd met de ogen van sprotjes (kleine visjes). Ze smaakten best lekker! Maar een koeienoog heb ik nog niet geprobeerd. Als je zelf wel eens ogen hebt gegeten, of andere ervaringen met voeding en het effect op je ogen, vind ik het leuk als je hieronder een reactie achterlaat.

Zeven tips om goed te gaan zien

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden







Conny Oosterom
Door

Conny Oosterom

op 23 Sep 2016

Ik ben al 44 jaar vegetariër uit principe. Ik eet wel zuivel en eieren. Is er een dieet voor mij wat goed is voor de ogen? Alvast bedankt.

said
Door

said

op 26 Mar 2016

beste, ik ben said. en ik eet elte avondwarm soup en salat is gezond of nne. bedenku.

ann
Door

ann

op 08 Nov 2015

mijn vraag aan jullie is . ik kom van de boerderij wij eten groente uit eigen tuin onbespoten wij hebben n grote boomgaarde met appels peren pruimen en kersen dus onbespoten alles en ja wij kunnen zo veel eieren eten als we willen en runder bouillon en vlees van eigen weide vee . en ja wij zijn vis eters tussen door en ja we snoepen op onze leeftijd 62 en 64 ook wel eens we eten ook wel eens pasta en rijst en ik bak alles al jaren in olijf olie maar ben al twee jaar op kokos olie over gegaan daar bak ik ook de fite in dus ik denk we eten puur gezond en goed nu is mijn vraag dus waarom heb ik dan staar aan de voeding kan t echt nietliggen vrolijke groetjes ann

Karin
Door

Karin

op 09 Nov 2015

Beste Ann, Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat staar ogen een tekort hebben aan diverse voedingsstoffen. Belangrijk zijn vitamine C (vetoplosbare) en gelatine. Zoals je het beschrijft krijg je door je voeding hier in ieder geval veel van binnen. Staar is niet alleen een signaal van nu, maar ontstaan vanuit het verleden. Daarnaast hebben ook andere spanningsbronnen hier invloed op. Wat dat bij jou is, kan ik natuurlijk niet zo zeggen. Weet in ieder geval dat je al heel veel goed doet door je voedingspatroon. Palmeren heeft ook een sterke invloed op de ogen en zeker ook bij staar. Een patiënt van dr. Bates palmeerde eens 17 uur achter elkaar en was toen van zijn staar af. Ik kan hier natuurlijk geen garanties in geven, maar ik zou het zeker eens uit proberen. Niet perse 17 uur hoor. Bates adviseerde zijn patiënten 6 keer daags een half uur, dat is ook al heel veel en niet voor iedereen haalbaar, maar geeft wel aan hoe heilzaam deze oefening is: https://volzicht.nl/dr-bates-en-palmeren/

Bé Blom
Door

Bé Blom

op 01 Mar 2015

Beste Karin, Mijn vrouw is afgelopen dinsdag naar het ziekenhuis geweest voor, na wat ons gezegd was, staar. Maar nu blijkt dat ze een ziekte heeft, wij hebben niet te horen gekregen hoe deze heet omdat de arts enkel gericht op staar was, die haar netvlies aantast. de arts gaf als voorbeeld, er zitten kleine beestjes op het hoornvlies die het op eten. Nu moet mijn vrouw 23 maart naar een hoornvlies arts en is aan geraden om groene groentes te eten. mijn vraag is eigenlijk zijn de groentes enz die u hierboven genoemd heeft hier voor ook van toepassing??

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 02 Mar 2015

Ik zou het zeker niet alleen bij de groenten houden, maar ook de andere tips die ik beschrijf toe gaan passen. Voor staar is het ook belangrijk om vet oplosbare vitamine c te gaan gebruiken, u kunt hier meer lezen over voedingssuplementen en andere voedinggstips: https://volzicht.nl/natuurlijk-goed-zien/voeding/

Robert Cram
Door

Robert Cram

op 27 Jan 2015

De studie waarnaar verwezen wordt concludeert: "After multivariate adjustment, dietary GI was related to ARM (specifically to retinal pigmentary abnormalities), whereas total carbohydrate intake was not." Dit in contrast met de rest van de beweringen in eerste de paragraaf van dit artikel: "Welke invloed de koolhydraten op de bloedsuikerspiegel hebben deed er niet toe, het enige dat telde was de hoeveelheid koolhydraten die werd gegeten."Kan je dat verduidelijken?

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 27 Jan 2015

Beste Robert, Het is wel een onduidelijke zin, en ik zie de tegenspraak. Het is ook niet de studie waar ik me eerst op had gebaseerd, die ging over staar, maar krijg die niet goed teruggevonden op internet. Glycemische index heeft invloed op macula degeneratie, maar wat ze precies bedoelen met "total carbohydrate was not" is mij niet duidelijk.

Wicher Koetsier
Door

Wicher Koetsier

op 25 Aug 2014

Zeer geachte Karin,Ik heb uw website bekeken en ik vind het een mooie prestatie om over zo'n lastig onderwerp zoveel te vertellen je nek zover uit te steken..Ik heb mijzelf ook bezig gehouden met het onderwerp "goede voeding" voor ogen.Ik hoop dat je het niet erg vindt om een aantal kritische opmerkingen te krijgen:1e: Vitamine A moet bij de oogaandoening "de ziekte van Stargard" zeer beperkt worden ingenomen. Dus absoluut geen lever en niertjes eten. Deze ziekte is een juviniele vorm van MD, maculadegeneratie. Meestalafgekort als JMD. In Nederland zijn ongeveer 2000 patienten.2e: Het Linus Pauling Institute heeft jaren geleden de resultaten van een studie onder 117.000 deelnemers gepresenteerd. Bij diegenen die 3 of meer stuks fruit per dag aten en in vergelijking met diegenen die 1,5 stuks of minder aten, kwam 36% minder LMD voor. Teveel koolhydraten, met name geraffineerde suikers zijn zeer slecht, maar eet voldoende fruit, bij voorkeur na iedere maaltijd.3e: In landen waar veel extra vergine olijfolie wordt gebruikt komen aanzienlijk minder oogklachten voor. Je moet an welde biologische kwaliteit gebruiken zoals je die bij La Vialla kunt bestellen. . Dit is ook nog eens in een Australisch onderzoek bevestigd.4e: Er wordt veel verkeerde informatie gegeven over de aanwezigheid van zeaxathine. In groene groente zit maar heel weing, maar in gojibessen en oranje paprika's zit veel. Een reden om dagelijks 10 gram gojibessen te eten.5e: Het eten van groente en gojibessen moet altijd gebeuren in combinatie met voldoende vet, bv olijfolie.Tot slot zou ok een opmerking willen maken over bijziendheid:Bij bijziendheid valt niet het licht voor het netvlies, maar de locatie van het scherpe beeld valt voor het netvlies. Het licht valt gewoon op het netvlies, maar dan met een onscherp beeld. Ik heb recent nog een gepromoveerde oogarts op deze fout gewezen. Je hoeft je er dus niet voor te schamen.Met vriendelijk groetWicher T. Koetsier

Lique
Door

Lique

op 14 Feb 2015

"Het licht valt gewoon op het netvlies, maar dan met een onscherp beeld"Maar het gaat toch in feite waar het BRANDPUNT (scherpte) op valt. Als dit niet op het netvlies zelf is zie je dus onscherp.

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 15 Feb 2015

Dat klopt, als het brandpunt achter of voor je netlvies valt, krijg je een onscherp beeld.

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 25 Aug 2014

Dank je wel voor je toelichting, heel nuttig. Ik heb mijn twijfels over punt 1. Het netvlies en achter het netvlies bevat de hoogste concentratie vitamine A, dus het lijkt me vreemd dat je hier voorzichtig mee moet zijn. Wel zit er een verschil tussen synthetische vitamine A en natuurlijke. Ik wijs er dan ook altijd op het in te nemen via bijvoorbeeld runderlever en levertraan van Green Pasture, de enige goede, koud gefermenteerde levertraan. Alle andere liever laten voor wat ze zijn, omdat ze verhit zijn, vaak synthetische vitamines toegevoegd zijn en zware metalen. Daarom kun je zo'n onderzoek over de ziekte van Stargard niet op die manier interpreteren. Gojibessen en paprika zijn familie van de nachtschade en daardoor helemaal niet zo gezond om te eten.

Lique
Door

Lique

op 14 Feb 2015

"Gojibessen en paprika zijn familie van de nachtschade en daardoor helemaal niet zo gezond om te eten."Bij nachtschades gaat het er om welke delen van de PLANT je eet .....Aardappel is ook een nachtschade. Eet het BLAD dus niet ... maar de knollen kunnen gewoon gegeten worden (wel afhankelijk van het aardappelRAS by the way).

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 15 Feb 2015

Je kunt beter alles vermijden van de nachtschade, omdat de vruchten dus ook giftige reacties geven. Het verschilt wel per persoon hoeveel last je ervan hebt, alles heeft bij elkaar ook te maken hoe je voedingtoestand in het algemeen is.

Wicher Koetsier
Door

Wicher Koetsier

op 25 Aug 2014

Bij de ziekte van Stargard is vastgesteld dat de biochemische reactieproducten van de vitamine A reacties die binnenin de kegeltjes plaatsvinden zeer moeilijk weer uit de kegeltjes kunnen worden afgevoerd, daardoor neemt de druk in de kegeltjes toe en het kegeltje barst kapot. Daarom raden oogartsen aan zo weing mogelijk vitamine A te gebruiken. Wat is dan jouw aanbeveling om voldoende zeaxanthine binnen te krijgen?

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 25 Aug 2014

Ok, maar dan blijft mijn vraag, welke vitamine A. Het netvlies zit vol met vitamine A, tenminste een gezond oog. Dan is er hier sprake van het niet goed kunnen verwerken van de vitamine A. Het werkt tegen de natuur van het oog. Voeding supplementen bevatten in het algemeen een synthetische vitamine A. Daarnaast heeft het lichaam ook verzadigde (dierlijke) vetten nodig om de vitamine A op te kunnen nemen. Dit zijn allemaal factoren die bij zo'n onderzoek niet mee worden genomen. Misschien kunnen de kegeltjes de vit A niet goed wegvoeren omdat de persoon synthetische vitamine A zonder verzadigde vetten heeft gegeten. Mijn aanbeveling is veel eieren te eten, wel biologische van grasgevoerde kippen. Zit boordevol zeaxanthine en luteine en kan je lichaam gemakkelijk opnemen.

Reactie plaatsen