Stoppen met suiker is goed voor je ogen

stoppen met suikerStoppen met suiker, dat is wat ik het eerste zeg tegen mijn cursisten. Geraffineerde suiker en geraffineerde granen. Dus geen koekjes en snoepjes meer van de supermarkt, geen wit brood, geen witte pasta, witte rijst. Dat klinkt heel rigoureus, maar als je goed wilt gaan zorgen voor je ogen, is dat wel een eerste belangrijke stap.


Uit diverse onderzoeken is gebleken dat suiker slecht is voor de ogen. Er is gekeken naar natuurvolkeren die nog helemaal leven zoals zij al eeuwen lang doen. Bijziendheid komt bij deze mensen maar 1 op de 6000 voor. Zodra deze mensen met de westerse beschaving in aanraking komen en hun dieet gaan veranderen zoals wij westerlingen eten, dit betekent met geraffineerde suiker en geraffineerde granen, dan schiet het aantal bijzienden schrikbarend omhoog. Dit dieet van wit brood, snoep, koek enzovoort is echt slecht voor ons lichaam en voor onze ogen. Het maakt dat wij wazig gaan zien.

Waarom is stoppen met suiker zo belangrijk

Hoe kun je stoppen met suiker? Suiker zit overal in. Ja, ook in fruit. Maar in fruit is het een ander verhaal. Fruit bevat suiker met de vezels, mineralen en vitamines erbij. De vezels zorgen ervoor dat de suiker langzaam je lichaam binnen komt. Deze natuurlijke suiker geeft je lichaam energie en is heel gezond. Maar het vraagt wel vitamines en mineralen voor je lichaam om de suikers goed te verwerken. En die zitten volop in het fruit. Maar in de suiker van de fabriek zit niets. Daar zijn alle vitamines en mineralen uitgehaald. Dit betekent dat jouw lichaam de vitamines en mineralen uit jouw gezonde cellen moet halen. Eigenlijk een roofbouw op je lichaam en je ogen, want veel van die vitamines en mineralen die het lichaam nodig hebt, hebben je ogen ook hard nodig.

Hoe stop je met suiker?

stoppen met suikerDit is niet meteen gemakkelijk, want geraffineerde suiker zit overal in. Tenminste, in bijna alle bewerkte produkten in de supermarkt en voor een deel ook in de produkten van de natuurwinkel. En suiker heeft veel verschillende soorten namen, zoals fructose, glucose, dextrose, maltose, rietsuiker. Het is allemaal bewerkte suiker en allemaal niet goed voor jouw ogen en lichaam. Dus stap 1 is om etiketten te gaan lezen in de supermarkt. Kun je die kleine lettertjes niet lezen, dan adviseer ik je om een leesbrilcursus te komen doen! En vooral wel te blijven doen, kleine lettertjes lezen. Is echt een hele goede oefening voor je ogen. Maar ik wijk af, het ging over stoppen met suiker. Het zit dus overal in verwerkt, ook in produkten waarvan je het niet verwacht, bijvoorbeeld vleeswaren, tomatenketchup (45 klontjes in een fles), crackers, fruitstroop, kant en klaar maaltijden enzovoort.

Geraffineerde granen

Stop met suiker, maar ook met wit brood, witte pasta, witte rijst. Ga over op volkoren produkten. Bedenk daarbij dat veel bruin brood geverfd is, dan zit er wel wat volkoren meel in, maar overwegend toch wit meel. Als er volkoren op de verpakking staat van het brood, pasta en dergelijke, dan is het ook echt volkoren.

Vruchtensappen

Ik dacht zelf altijd dat sap wel goed was, niet teveel, maar het komt toch van fruit vandaan. Maar als het 100% sap is en het komt van geconcentreerd sap, dan is dit ook weer volop bewerkt in de fabriek en zijn bijna alle goede voedingsstoffen in het produktieproces verdwenen. Zelf persen is het beste, maar er bestaan ook goede sapjes die echt puur fruit zijn. Dus geperst en meteen de fles in. Die kun je best af en toe drinken.

Koop een goed alternatief om aan je behoeften te voldoen

stoppen met suikerIk had een heleboel gedroogd fruit ingeslagen toen ik begon met mijn afkicken van de suiker. Gedroogde mango, peren, appeltjes, rozijnen. Ik heb er veel van gesnoept in het begin. Ik hoorde ook eens van iemand die kwam van haar suikerverslaving af door iedere keer een handje chips te nemen als ze zin had in iets zoets.


Ondertussen ben ik zelf steeds meer gaan leren over voeding en zou ik het niet meer op die manier aanpakken.  Wat heel belangrijk is om van je suikerverslaving af te komen: Ga meer verzadigd vet eten, zoals eieren, volle boeren kaas, roomboter, kokosolie. Je zult namelijk gaan merken dat de behoefte aan suiker (en chips) dan sterk af zal nemen, je raakt dan namelijk verzadigd.

Tips zonder suiker

Als je grote trek hebt in zoet, kun je het volgende doen. Smelt kokosolie in de pan, bak hierin een zuurdesem speltboterham aan beiden kant knapperig. Je kunt op de boterham nog wat roomboter doen en daarop een biologische honing of appelstroop. Je hebt voldaan aan je zoet behoefte en tegelijkertijd jezelf verzadigd met de kokosolie en roomboter. Eet smakelijk!

Zeven tips om goed te gaan zien

Download mijn gratis e-book 7 tips om goed te gaan zien en leer ik je de stappen die je direct kunt gaan zetten. Om op een natuurlijke wijze goed te gaan zien met je eigen ogen.

Klik hier om het e-book te downloaden

 



Lisette
Door

Lisette

op 17 Apr 2015

Ik zie nu hier en daar dat mango smoothies zo 'in' zijn. Maar mango's zitten toch ook gewoon vol suiker, dus beter niet doen toch? Ik eet nu wel zure appels (niet dat ik het lekker vind), maar als ik zoet fruit eet, merk ik dat toch wel gelijk aan mijn zicht.

Mike m
Door

Mike m

op 21 Mar 2016

"kurkuma" goed voor o.a. de vrije radicalen aan te pakken ..... Geelwortel: immuunsysteembooster Kurkumina, de werkzame stof in geelwortel, kan al in hele kleine doses de antilichamen activeren zodat het immuunsysteem sterker wordt. Een gram of 2 verse geelwortel helpt om vrije radicalen in het lichaam onschadelijk te maken. Zowel het verse kruid, het droge kruid als het supplement hebben dit effect. link naar de website > http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98688-de-geneeskracht-van-kurkuma.html Mike m

Karin
Door

Karin

op 22 Mar 2016

Heb pas gelezen dat kukurma alleen maar werkt als je het samen inneemt met vet. Combineer je het met peper, dan werkt het nog sterker.

Mike m
Door

Mike m

op 06 Apr 2016

" Combineer je het met peper dan werkt het nog sterker " Klopt ,en bij het Nationaal Fonds tegen Kanker staat een interessant artikel over Kurkuma onderzoek. De werking en toepasbaarheid van kurkuma is al veel onderzocht. De belangrijkste resultaten van het onderzoek naar Kurkuma op het gebied van celonderzoek, dieronderzoek en onderzoek bij mensen staan in onderstaand overzicht. zie website http://www.tegenkanker.nl/project/kurkuma-onderzoek/ Mike m

Mike m
Door

Mike m

op 09 Apr 2016

"kurkuma "ik ben vanavond nog eens gaan spitten.. Over meer informatie van kurkuma ,met de vraag “ Hoe kun je kurkuma dan het beste gebruiken? ” Met deze website als resultaat http://degeneeskrachtigekeuken.nl/2014/11/22/kurkuma-kun-je-deze-rauw-eten/ Hoe kun je kurkuma dan het beste innemen ? In “THE YOGA OF HERBS” van Dr. D. FRAWLEY en Dr. V. LAD vind ik een duidelijk antwoord. Kurkuma-longa werkt goed bij een juiste dosis, gemaakt volgens de oude Ayurvedische principes. Gedroogd en tot poeder vermalen. Als aftreksel, als thee en gekookt door voeding. Ook opgekookt met melk is het OK. Als je kurkuma-longa al in een smoothie wilt verwerken zul je er niet de rauwe wortel in moeten doen, maar een aftreksel ervan. Bijvoorbeeld een tinctuur of thee. Maar ook daar kun je geen ongecontroleerde hoeveelheden verwerken. Ook een tinctuur, opgelost in warme ghee kan prima werken. Er zijn ontelbare mogelheden,.. alleen eentje valt er af. Rauw eten. Het beste is ca 1 a 2 capsules van ca 500 mgr per dag. Van gecontroleerde hoeveelheid, zuivere kurkuma-longa Meer is niet nodig, minder helpt niet zoveel. Bij een te hoge bloeddruk kan dit bijvoorbeeld een wondermooie oplossing zijn. Een goed en zuiver natuurlijk werkend middel, zonder de chemische bijwerkingen van medicatie. Zo , mensen, ik hoop dat ik een duidelijk antwoord heb kunnen geven op deze vraag. En waar men Ayurvedische en/of Biologische Kurkuma-longa van goede kwaliteit kan vinden ? In de juiste dosering ? Bij de , onder andere, dekurkumaspecialist. Wij bevelen ‘dekurkumaspecialist’ aan. Want ‘dekurkumaspecialist’ heeft de zuiverste kwaliteit tegen de laagste prijs. http://degeneeskrachtigekeuken.nl/de-kurkumaspecialist-webshop/comment-page-1/ KURKUMA EN CURCUMINE, WAT IS HET VERSCHIL ? website http://degeneeskrachtigekeuken.nl/2014/09/13/kurkuma-en-curcumine-wat-is-het-verschil/ Hoe kun je kurkuma dan het beste innemen ? capsules een per dag is voldoende , verder is het een interessante website met veel informatie en lekkere recepten. Mike m

mike m
Door

mike m

op 06 Apr 2016

ik heb het nog even opgezocht, curcumine, de werkzame stof uit de geelwortel wordt nogal moeizaam opgenomen in het lichaam,maar samen met peper is het optimaal. nog meer weetjes http://geelwortel.blogspot.nl/ Mike m

Karin
Door

Karin

op 18 Apr 2015

Ja, mango zit ook vol met suiker en is belastend voor de alvleesklier om te verwerken. Je kunt best eens een mango eten, als je merkt dat zoet fruit je zicht benadeelt, dan beter van niet. Beetje mee spelen zou ik zeggen.

Ria van den Bersselaar
Door

Ria van den Bersselaar

op 28 Jun 2014

Inderdaad Karin, niet alleen goed voor je ogen, maar voor je hele gezondheid! Ik ben er een tijd geleden mee begonnen, heb het boek 100% suikervrij in 30 dagen gekocht, heb geen enkele behoefte meer aan suiker! Gewoon doen, groetjes.

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 29 Jun 2014

Goed om te lezen, ook dat het zo gemakkelijk voor ging en de behoefte weg is.

Karin Hogenboom
Door

Karin Hogenboom

op 29 Jun 2014

Goed om te lezen en alles wat goed is voor je ogen, is goed voor je gezondheid!

Reactie plaatsen